Sida 1 av 1

Var hittar man modellbeteckningarna på låda och bakaxel

Postat: tor jul 07, 2005 17:32
av Hånta
Hej

Jag har sökt på min bil vilken typ av manuell låda som jag har men har ej hittat beteckningen varken på lådan eller bakaxel.Jag har varit under och tittat men det enda jag fann var Bakaxel:8871875
Växellådan:3885010
US Patentnr-3088336
P7T15

Är det någon som kan hjälpa mig och hitta rätt.
Jag har även fått tag på Mid Americas spräng skisser till 71 årsmo. där stod det .375Gal på den manuella lådan,det måste väl betyda att den rymmer 0.375 Gallon olja.

Sedan så är det väl en nivå skruv på låda också eller?
Tänkte nämligen byta olja i lådan,så det borde väl bara vara att fylla på tills dess att det rinner över i nivå skruven om det nu finns en sådan.

Tacksam för svar

MvH Lars

Postat: tor jul 07, 2005 21:54
av Peter
Borde finnas ett handstansat nummer på högersida av lådan. Brukar finnas på plattan mellan struten och huset.

Postat: tor jul 07, 2005 22:11
av Hånta
Jag har kollat men hittar ej något.Ska det stå M22 el.M21 eller ska man uttyda någon kod i någon slags tabell?

Postat: tor jul 07, 2005 22:36
av Peter

Postat: tor jul 07, 2005 23:07
av Hånta
Så om jag har fattat det rätt så betyder 3885010 som det står på lådan så är den från 1965-1967.
Sedan så står det P7T15 på lådan och det bör betyda att :
P=Muncie Plant
7=1967
T=December
15=Står för dag 15

Har jag fattat rätt Peter.

Men jag vet fortfarande ej om det är en M20,21el.22 låda.

Postat: tor jul 07, 2005 23:26
av Hånta
Peter
Du vet ej av någon liknande sida för bakaxlar?

Postat: fre jul 08, 2005 6:56
av Peter
Hånta skrev: Men jag vet fortfarande ej om det är en M20,21el.22 låda.
Dom dom lite nyare Muncielådorna kunde man få ut detta genom modellkoden. Dett gäller ju inte som sagt dom lite äldre.
Det enda säkra sättet är att antagligen att räkna "ringar" på ingåendeaxel,men dom finns inte alltid där. Nästa steg är att öppna lådan och räkna drev på "countershaft" dvs bottenstocken. M20 lådan är den "vanligaste" lådan och kallas även för "wide" lådan och M21(close) lådan är en tätstegrad liten rackare med 2.20 på 1an och man måste nästan ha 3.70 eller numeriskt högre bakaxel för att denna låda ska fungera bra.
Har du någon koll på hur mycket du varvar vid 100km/h?

Postat: fre jul 08, 2005 8:20
av Joakim
Hej Lars!!

Numret på bakaxeln sitter under diffen (dvs ner mot marken) längst bak mot bakre locket som fjädern sitter i.
Jag kommer inte ihåg var numret på växellådan satt, men jag vet att det syntes från bilens högra sida (passagerarsidan) och det var inte svårt att se på min bil (som har en helt ren och fin växellåda).

Jag har en vanlig M20 i min bil men den känns riktigt tät i stegningen och har en lååång etta som det bär iväg mycket skönt med :D , men det är ju ingen dragster direkt (3:36 bak) men den går väldigt skönt på landsväg och motorväg, jag har runt 2900-3000 rpm vid 120km/h. Det känns dock som om mätaren visar lite för lite eftersom jag kör förbi de flesta på motorväg då jag håller 120.

Mvh//Jocke...

Postat: fre jul 08, 2005 12:05
av StingrayRacing
Joakim skrev:Det känns dock som om mätaren visar lite för lite eftersom jag kör förbi de flesta på motorväg då jag håller 120.
Mvh//Jocke...
Det är inge konstigt alls Jocke! Alla saktar in när det undrar vad det är för skönhet som dyker upp i bakspegeln!! 8)

Postat: fre jul 08, 2005 14:16
av Hånta
StingrayRacing

Jag förstår dig till punkt och pricka,jag har aldrig varit med om att folk tittar så mycket och vänder sig om när man kommer och åker ner cabbat.
Bilen var värd varenda krona nu när det är så fint väder också.


Joakim

Jag har säkert samma låda som dig.Jag får "slira" ganska långt på ettan innan jag kan slåppa upp kopplingen riktigt och då rullar den iväg ganska raskt.

Peter

Jag ska kolla senare i helgen hur mycket det varvar,menar du hur mycket den varvar på 4 eller 1:an i 100?
Jag kollade för någon dag sedan och då varvade den ca 5000 vid 85km/h på ettan.Jag åter kommer senare med exaktare siffror.

MvH Lars

Postat: lör jul 09, 2005 10:14
av Joakim
StingrayRacing skrev:
Joakim skrev:Det känns dock som om mätaren visar lite för lite eftersom jag kör förbi de flesta på motorväg då jag håller 120.
Mvh//Jocke...
Det är inge konstigt alls Jocke! Alla saktar in när det undrar vad det är för skönhet som dyker upp i bakspegeln!! 8)
:D
:D
:D

Ja så det är nog..........!!

Postat: sön jul 10, 2005 16:20
av Hånta
Hejsan

Peter
Nu har jag kollat och min varvar ca 5400-5500rpm vid 60miles och det ska väl vara ca 96km/h

MvH Lars

Postat: mån jul 11, 2005 12:29
av Joakim
Hånta skrev:Hejsan

Peter
Nu har jag kollat och min varvar ca 5400-5500rpm vid 60miles och det ska väl vara ca 96km/h

MvH Lars
ÖÖÖ.... Lars det är väl på ettan du menar med ovanstående text... :wink: För då stämmer det ganska bra med min bil också, sedan har man ju 3 växlar till att slänga in... 8)

Mvh//Jocke...

Postat: mån jul 11, 2005 13:21
av Hånta
Joakim
Japp det stämmer jag glömde att skriva att det var på ettan.
Vilken typ av låda har du ,m20 m21 eller m22?

Postat: mån jul 11, 2005 15:24
av Joakim
M20

//J