Hej.
Min -92 med LT1 motorn är svårstartad när den är varm och stått mer än en kvart-20 min.
När den e kall så räcker det att man visar nyckeln (nästan iaf) så startar den.
Tycker även att den drar lite mycke bensin. Ligger på 1.2 vid hyffsat lugn landsvägskörning. Den borde väl ligga mellan 0.8 o 0.9?
Jag har mätt alla givarna både kalla o varma och jämfört med värdena i verkstadshandboken ja har.
Var hos en verkstad och skulle få felminnet kollat förra veckan men jag fick köra där ifrån utan att dom kollat det för dom hitta inte diagnostikuttaget.
Var ska det sitta?
Tacksam för lite hjälp.
Svårstartad -92
Surar?
Låter som om bilen går för fett av någon anledning.
Luftfilter ? bränsle tryck?
Diagnosuttaget sitter på förar sidan till höger vid mittkonsolen.
Vad var det för verkstad du var på egentligen?
Luftfilter ? bränsle tryck?
Diagnosuttaget sitter på förar sidan till höger vid mittkonsolen.
Vad var det för verkstad du var på egentligen?
Re: Surar?
Luftfilteret ser fint ut dock ej nybytt.Ingo skrev:Låter som om bilen går för fett av någon anledning.
Luftfilter ? bränsle tryck?
Diagnosuttaget sitter på förar sidan till höger vid mittkonsolen.
Vad var det för verkstad du var på egentligen?
Soppatrycket är ej mätt pga att ja inte hittade någon lämplig mätare.
Är det vanligt att sopparegulatorn säger upp sig?
Precis där satt uttaget på min gamla vette -84 men ja kan då inte hitta något på denna. Ska demontera panelen därunder och se om det har blivet flyttat av någon anledning.
Jag var på Otto Olsson i Tomelilla.
Bränsletryck
Hej , jag skulle tro att det är lågt bränsletryck som "spökar".
Ett smutsigt/igensatt luftfilter som skulle göra att bilen inte startar, borde ge prestanda som en Puch Dakota när den väl startar och och du kör
.
Jag tror att du har en läcka på någon/några spridare eller e.v O-ringarna mellan fuelrailen och spridarn.
Läcker spridarna så sjunker ju bränsletrycket, och går bränsletrycket ner under Ca 25 Psi, och motorn är varm (upp emot 100grader under huven) "kokar" bensinen bort i ledningarna under huven.
Detta har som följd en väldigt svårstartad motor
.
Detta borde ju även uppenbara sig på en kall motor eftersom den var ju varm när du körde sist
.
Men jag tycker det är värt att kolla , prova slå av och på tändningen ett par ggr innan du startar , på det viset spolar du igenom systemet och bygger upp ett rätt bränsletryck.
Tror inte du hittar något i service-uttaget men det e ju värt en koll, har du kollat Tps värdet både kall och varm ??
Behöver du kolla bränsletrycket, och vill köra en sväng till Landskrona har jag mätare så vi kan kolla.
Mvh
Ett smutsigt/igensatt luftfilter som skulle göra att bilen inte startar, borde ge prestanda som en Puch Dakota när den väl startar och och du kör

Jag tror att du har en läcka på någon/några spridare eller e.v O-ringarna mellan fuelrailen och spridarn.
Läcker spridarna så sjunker ju bränsletrycket, och går bränsletrycket ner under Ca 25 Psi, och motorn är varm (upp emot 100grader under huven) "kokar" bensinen bort i ledningarna under huven.
Detta har som följd en väldigt svårstartad motor

Detta borde ju även uppenbara sig på en kall motor eftersom den var ju varm när du körde sist

Men jag tycker det är värt att kolla , prova slå av och på tändningen ett par ggr innan du startar , på det viset spolar du igenom systemet och bygger upp ett rätt bränsletryck.
Tror inte du hittar något i service-uttaget men det e ju värt en koll, har du kollat Tps värdet både kall och varm ??
Behöver du kolla bränsletrycket, och vill köra en sväng till Landskrona har jag mätare så vi kan kolla.
Mvh
bränsletryck
bra att ha en egen bränsletryckmätare så man ser om något knasar.
Exempelvis om det faller onormalt snabbt ,eller inte orkar upp till normal nivå.
Exempelvis om det faller onormalt snabbt ,eller inte orkar upp till normal nivå.