Jippiiii! 8(?)
Jippiiii! 8(?)
Japp, nu har Firebirden äntligen kommit! 1967, 400 cui, automat, röd och vit.
Efter världens längsta dag med hur mycket krångel som helst så körde jag till slut upp den till Kungshamn där den nu står för vidare transport över till Stockholm så småningom.
Positivt:
- Klart bättre skick än jag vågade hoppas på. En riktig pärla i klarrött och vitt.
Negativt:
- Skadad i transporten, bland annat spoiler avbruten. Trodde den skulle åka container vilket den inte gjorde visade det sig en vecka innan den kom fram.
- Tom på soppa och batteri när den kom fram vilket gjorde att jag var tvungen att skaka fram ett släp och en bil med krok i Göteborg klockan halv tio en lördag... Det har tvyärr också inneburit att soppapumpen verkar ha tagit skada, den dör efter någon kilometer eftersom bensintillförseln inte är tillräcklig. Ska man försöka få ordning på det också. Puh.
- Regbesiktning först i mitten på Augusti. Grrr......
Är det någon som har koll på var man kan få bälten monterade för framsätena? Helst skulle jag vilja ha trepunkts med en någorlunda ingreppsfri montering, men jag tar det man kan få...
Jippiiiiii!
Efter världens längsta dag med hur mycket krångel som helst så körde jag till slut upp den till Kungshamn där den nu står för vidare transport över till Stockholm så småningom.
Positivt:
- Klart bättre skick än jag vågade hoppas på. En riktig pärla i klarrött och vitt.
Negativt:
- Skadad i transporten, bland annat spoiler avbruten. Trodde den skulle åka container vilket den inte gjorde visade det sig en vecka innan den kom fram.
- Tom på soppa och batteri när den kom fram vilket gjorde att jag var tvungen att skaka fram ett släp och en bil med krok i Göteborg klockan halv tio en lördag... Det har tvyärr också inneburit att soppapumpen verkar ha tagit skada, den dör efter någon kilometer eftersom bensintillförseln inte är tillräcklig. Ska man försöka få ordning på det också. Puh.
- Regbesiktning först i mitten på Augusti. Grrr......
Är det någon som har koll på var man kan få bälten monterade för framsätena? Helst skulle jag vilja ha trepunkts med en någorlunda ingreppsfri montering, men jag tar det man kan få...
Jippiiiiii!
firebird
öppna transporter över atlanten har man ju hört talas om, allt löst brukar vara stulet, bucklor o dyl.
Tom på soppa verkiar ju lite mysko,för den är ju inte direkt dyr,over there.
Batterierna är väl alltid döda när bilen kommer över, antingen beroende på att dom som jobbar på fartygen är idioter, eller också blir det någon slags elektronvandring.
Bälten behöver du ju inte ha i en 67,a,men det torde väl finnas bultar till fästen a i varje fall. kan vara värt att kolla på skrotar o dyl vilken typ av bälten som passar bäst, även om man köper nytt för den slutliga monteringen.
Och så vet du väl att 400 motorn är gjord av glas,se till att den är välservad och ordentligt driftvarm innan du belastar den.
Eljest blir det till att ta fram sopkvasten och sopa upp det som kommit ut från motorblock och vevstakar.
Tom på soppa verkiar ju lite mysko,för den är ju inte direkt dyr,over there.
Batterierna är väl alltid döda när bilen kommer över, antingen beroende på att dom som jobbar på fartygen är idioter, eller också blir det någon slags elektronvandring.
Bälten behöver du ju inte ha i en 67,a,men det torde väl finnas bultar till fästen a i varje fall. kan vara värt att kolla på skrotar o dyl vilken typ av bälten som passar bäst, även om man köper nytt för den slutliga monteringen.
Och så vet du väl att 400 motorn är gjord av glas,se till att den är välservad och ordentligt driftvarm innan du belastar den.
Eljest blir det till att ta fram sopkvasten och sopa upp det som kommit ut från motorblock och vevstakar.
- Knightrider
- Rookie
- Inlägg: 63
- Blev medlem: lör jun 18, 2005 16:37
- Ort: Kalmar
Det var ju skönt att den äntligen har kommit..!!
trist med strulet, men det var ju överlevnadsbart..
Du får väl se det positivt med den tråkigt sena regbesiktningen, nu kan du ju i lugn och ro sortera ut och göra de saker som behöver göras. Vi får ju hoppas på bra väder också i senare delen av Augusti så att du hinner köra mycket med den..
Kan tänka mig att det var en svettig dag i Lördags, det var ju inte direkt den kallaste dagen under sommaren...!!!
Mvh//Jocke...
trist med strulet, men det var ju överlevnadsbart..
Du får väl se det positivt med den tråkigt sena regbesiktningen, nu kan du ju i lugn och ro sortera ut och göra de saker som behöver göras. Vi får ju hoppas på bra väder också i senare delen av Augusti så att du hinner köra mycket med den..

Kan tänka mig att det var en svettig dag i Lördags, det var ju inte direkt den kallaste dagen under sommaren...!!!
Mvh//Jocke...
Corvette SB Convertible -72
Det tog mig närmare ett dygn(!) den dagen jag hämtade bilen. Började resan till Göteborg klockan kvarti fem på morgonen, var i Kunsghamn klockan kvart i tre på natten. Bilen hyrde jag alltså vid tiotiden på kvällen.
Jag visste INTE det om 400:an, så då är det nog bäst att jag tar det lite försiktigt...
Spoilern är en liten ankstjärt längst bak som jag tror fanns som tillval när de såldes. Vill nog helst inte ha den i och för sig så jag kanske bara skall försöka täta hålen.
Är det någon som har koll på mekaniska bensinpumpar och tätningar, finns det chans att de självläker om de får pumpa igenom en tank eller så eller är det bara att rycka bort den från bilen? Det kan f.ö. även vara andra problem, exempelvis något som ligger och blockerar tillförseln i matarslangen. Har inte hunnit forska så mycket i det. Måste ha semester också...
Jag visste INTE det om 400:an, så då är det nog bäst att jag tar det lite försiktigt...
Spoilern är en liten ankstjärt längst bak som jag tror fanns som tillval när de såldes. Vill nog helst inte ha den i och för sig så jag kanske bara skall försöka täta hålen.
Är det någon som har koll på mekaniska bensinpumpar och tätningar, finns det chans att de självläker om de får pumpa igenom en tank eller så eller är det bara att rycka bort den från bilen? Det kan f.ö. även vara andra problem, exempelvis något som ligger och blockerar tillförseln i matarslangen. Har inte hunnit forska så mycket i det. Måste ha semester också...
soppa o 400
Att bränslepumpen börjat läka beror nog på att den torkat torr,men om den blir tät med soppa är väl fifty fifty i chans. men att byta mek pump är ju enkelt och inte speciellt dyrt heller.
Det finns ett fult sätt att tillfälligt täta bensinläckage,nämligen att gnida en tvål över läckan, håller tätt tills det börjar regna.
Att 400 är skör är ju välkänt,mycket beroende på att det är ganska tunga gjutjärnsklumpar som roterar runt..men så farligt är det väl inte, sett några hårt trimmade som hållit åtminstone några hundra mil..
Det finns ett fult sätt att tillfälligt täta bensinläckage,nämligen att gnida en tvål över läckan, håller tätt tills det börjar regna.
Att 400 är skör är ju välkänt,mycket beroende på att det är ganska tunga gjutjärnsklumpar som roterar runt..men så farligt är det väl inte, sett några hårt trimmade som hållit åtminstone några hundra mil..
Grattis att den äntligen är hemma
och i bättre skick än du trodde.
Soppan jo hehe den slangar dom ur innan dom lastar för att undvika för mycket bensin på båten. Brukar tanka fullt innan jag skeppar och ibland missar dom det men för det mesta inte.
Och 400 motorn är bra sköt om den bara. Har själv haft en Firebird 400 cab -68 och hade aldrig några problem.
Lycka till
/Terner

Soppan jo hehe den slangar dom ur innan dom lastar för att undvika för mycket bensin på båten. Brukar tanka fullt innan jag skeppar och ibland missar dom det men för det mesta inte.
Och 400 motorn är bra sköt om den bara. Har själv haft en Firebird 400 cab -68 och hade aldrig några problem.
Lycka till
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

BTW, är det någon som har koll på om ett insug till en Pontiac 400 motor kan passa på en 326:a?
Jag försöker luska i vilken motor det sitter i bilen och råkar ut för lite motstridiga uppgifter. Jag har ju fått höra att det är en 400:a men nu när jag forskar i det så får jag som sagt var lite motstridiga uppgifter. Det jag kan hitta är insugets kod som är 9799068. Det enda id jag hittat på motorn är 704606 YJ?
Om det är så att insuget med den beteckningen bara passar på en 400:a då är saken biff, annars så måste jag forska vidare.
Jag är lite orolig att det är en överbestyckad 326:a pga motorbeteckningen.
Vore ju tråkigt om man blivit blåst på en sån sak när resten av bilen är så jäkla bra...
Det var f.ö. inte besninpumpen som krånglade. Ev. var det ett internt filter i förknasaren. Jag ska ta en testtur imorgon och se om det löser problemet. Måste vara lite försiktig i och med att den inte är trafikförsäkrad ännu...
[Edit]
Denna sida tyder på att det INTE går att bestycka en 326:a med det insuget. Om jag läser den rätt.
http://www.atransam.com/Pontiac_Intake_Info.html
[Edit 2]
Denna sida tyder på att det trots allt kan vara en 400:a, av något senare snitt, om det är en motor av senare års modell och jag verkligen har hittat rätt motornummer.
http://www.pontiacpower.org/engine.htm
Jag försöker luska i vilken motor det sitter i bilen och råkar ut för lite motstridiga uppgifter. Jag har ju fått höra att det är en 400:a men nu när jag forskar i det så får jag som sagt var lite motstridiga uppgifter. Det jag kan hitta är insugets kod som är 9799068. Det enda id jag hittat på motorn är 704606 YJ?
Om det är så att insuget med den beteckningen bara passar på en 400:a då är saken biff, annars så måste jag forska vidare.
Jag är lite orolig att det är en överbestyckad 326:a pga motorbeteckningen.
Vore ju tråkigt om man blivit blåst på en sån sak när resten av bilen är så jäkla bra...
Det var f.ö. inte besninpumpen som krånglade. Ev. var det ett internt filter i förknasaren. Jag ska ta en testtur imorgon och se om det löser problemet. Måste vara lite försiktig i och med att den inte är trafikförsäkrad ännu...
[Edit]
Denna sida tyder på att det INTE går att bestycka en 326:a med det insuget. Om jag läser den rätt.
http://www.atransam.com/Pontiac_Intake_Info.html
[Edit 2]
Denna sida tyder på att det trots allt kan vara en 400:a, av något senare snitt, om det är en motor av senare års modell och jag verkligen har hittat rätt motornummer.
http://www.pontiacpower.org/engine.htm
Ang bilbältena så behöver du inte dom för besiktningen, om det var det du tänkte på?? Fast du kanske bara är en liten kyckling ?
Sa jag att du hade fått bästa platsen i garaget ?

Sa jag att du hade fått bästa platsen i garaget ?
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu