Sida 1 av 2

Däck

Postat: mån jul 18, 2005 14:53
av Nexxus
Jaha, fick nedslag på bakdäcken på besiktningen... (Kanske inte så underligt när man har en Corvette 8) ).
Så min fråga är hur feta däck kan man klämma på orginalfälgen på en 74:a?

Bild

Postat: mån jul 18, 2005 14:58
av frisk
Vad e det för mått du har? dom ser ju inte ut att sticka ut!? eller va mönstret borta? för det e ju vanligt som du säger hehe

Postat: mån jul 18, 2005 15:08
av Nexxus
frisk skrev:Vad e det för mått du har? dom ser ju inte ut att sticka ut!? eller va mönstret borta? för det e ju vanligt som du säger hehe
Just nu sitter det ett par 245x60x15 på den. de måttet gick inte ens att hitta på http://www.dackonline.se, däremot hittade jag likadana som sitter på nu hos http://www.alven-ingvarsson.se/.
Nä, de sticker inte ut alls. Besiktningen klagade på mönsterdjupet på bakdäcken...
Men jag vill gärna ha lite bredare om det går att klämma på fälgen?

Postat: mån jul 18, 2005 15:09
av jyrgil
Har samma dilemma men har beställt nya bak idag för en test 255/60 och skall få dem påsatta imorgon.Så då vet jag mer hur det ser ut och hur dom känns.

Postat: mån jul 18, 2005 15:12
av Nexxus
jyrgil skrev:Har samma dilemma men har beställt nya bak idag för en test 255/60 och skall få dem påsatta imorgon.Så då vet jag mer hur det ser ut och hur dom känns.
Ja, jag har ju en månad på mig att byta, så du får väl testa och höra av dig om hur det funkar.
Själv skulle jag gärna vilja klämma in ett par 275:or, men det kanske är i fetaste laget? :)

Postat: mån jul 18, 2005 15:17
av jyrgil
Jag blev rekommenderad 235/60 men jag måste chansa lite för den e så låg med 3"systemet

Postat: mån jul 18, 2005 15:21
av Nexxus
jyrgil skrev:Jag blev rekommenderad 235/60 men jag måste chansa lite för den e så låg med 3"systemet
235 kan väl ändå inte vara något att ha? Jag har 245 på min vanliga bil.
Bredden på däcket kan väl knappast påverka hur lågt bilen ligger?

Postat: mån jul 18, 2005 15:24
av jyrgil
Det finns någon formel (som jag inte har)där 60 är procent av bredden och då får man olika höjd på däcket och därmed mer frigång under bilen fick jag det förklarat för mig

Postat: mån jul 18, 2005 16:41
av Hånta
jyrgil

Exakt Jyrgil ,profilen är en procentuell höjd av bredden av däcket så har man ett däck med 255/60/15 vilket jag har på min 69:a så blir det 60% av 255,så jumera profil ju högre markfrigång.


Så har jag fått lära mig i alla fall.

Roligt att solen skiner så att man kan åka utan tak.

Postat: mån jul 18, 2005 16:44
av Keller
men rullomkretsen på däcket ändras väll om man kör med "fel" profil, dvs hastighetsmätaren kan fela?

man får väll inte ändra rullomkretsen mer än 5% från orginal när det gäller nyare bilar iaf..

Postat: mån jul 18, 2005 17:04
av Hånta
Rätt Keller,omketsen ändras och som du säger så får man ej ändra mer än 5% av omkretsen.Toligtvis så kommer hastighets mätarn att visa fel eftersom man får ju fel slut utväxling då man ändrar omkretsen.

MvH Lars

Postat: mån jul 18, 2005 21:25
av frisk
Har på radialdäcken 255/60/15 och e nöjd. Kan gärna få vara bredare men nu visar mätarn rätt.... så fort jag fixat vajern igen vill säga.
Själv köpte jag Hooker för 2 veckor sen. 1200 kr/st ink. montering. Men det står dock inte Hooker på dom utan nått annat. Men det va tydligen Hooker som gjorde dom!?

Postat: mån jul 18, 2005 21:37
av jyrgil
Frisk!Har du oxå 8"på dina originalfälgar?

Postat: mån jul 18, 2005 21:43
av frisk
Nja.... orginalfälgar har jag inga. Mina Centerline-fälgar e 8,5tum och dom har gatslicks på sig nu mera. Mina "the claw" :shock: :D (Hallickfälgar) e på 8 tum.

Postat: ons jul 20, 2005 17:43
av jyrgil
Ja nu har jag fått på däcken och har provkört lite.Själva monteringen ser bra ut(vit text)och inte allt för bulligt på sidorna.Körupplevelsen ändrades lite,som om den"rullar lite"vid kurvtagning,kanske lite slalomkänsla.Skönt också att få upp den från marken en bit"har inte skrapat i än".Nu beställdes fram oxå+fyrhjulsinställning så man får väll se hur helheten blir när allt är klart.Man får ju hoppas att slalomkänslan försvinner.Valet av däckfabrikat har har nog oxå betydelse och alla bilar är ju egna individer.men jag är glad just nu att jag inte tog 275.

Postat: ons jul 20, 2005 19:36
av Nexxus
Hm... blev ju inte mycket klokare på dessa svar ... :roll:
Nu har jag 245/60/15... Kan man öka bredden till låt säga 275 eller ska man som de flesta ha 255?
Om jag ökar till 255 eller 275, ska det då fortfarande vara 60/15?
Tänkte även på det där med hastighetsmätaren, var mäts farten? Är det på bakhjulen eller i växellådan eller hur funkar det?
Det är bara i bak jag vill öka på bredden, inte ifram, där vill jag fortfarande ha lite smalare (245).

Postat: ons jul 20, 2005 19:49
av prask
på den här länken kan man "labba" lite med däcksdimentioner.
http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm

Postat: ons jul 20, 2005 19:59
av Nexxus
prask skrev:på den här länken kan man "labba" lite med däcksdimentioner.
http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm
Det DÄR var ju precis vad jag behövde ... :D
Tackar!

Postat: ons jul 20, 2005 20:21
av johan lu
Själv kör jag med 275/60/15 samt 235/60/15 på 8" orginal fälgar ser rätt bra ut,men funderar på att gå upp en halv " bak o ner till 7" fram med 225/60/15 på centerline fälgar kanske ngn gång.

Gott mos!

Postat: ons jul 20, 2005 23:25
av Nexxus
johan lu skrev:Själv kör jag med 275/60/15 samt 235/60/15 på 8" orginal fälgar ser rätt bra ut,men funderar på att gå upp en halv " bak o ner till 7" fram med 225/60/15 på centerline fälgar kanske ngn gång.

Gott mos!
Samma som jag skulle kunna tänka mig... men enligt den där däcksberäknaren kör man ju olagligt då. :(

Så här sa den när jag matade in 275/60/15:
"Dina nya däck blir för stora.
Det skiljer 5.3 % i omkrets jämfört med original däcken. Det får högst skilja sig 5%.
Prova med 255/50-16 eller 265/45-17."

Postat: tor jul 21, 2005 10:58
av prask
För mej är 0.3% för höga däck inom felmarginalen :D
Den intressanta frågan är, går 275/60/15 att montera bak utan att det tar i någon stans (med orginal 8" rally wheels).
Jag har själv 245/60 bak och skulle behöva lite högre bakdäck, utan att ändra profilen. Vill man ha bredare däck utan att de blir högre kan man ju alltid gå ner till 50 eller 55 profil (ex 305/50/15), dessa profiler är inte så vanliga och därför säkert svindyra.

Postat: tor jul 21, 2005 11:51
av frisk
Fästet för handbromsvajjern kan i vissa fall sitta i vägen, men det e ett ganska enkelt ingrepp och flytta på fästet .... har jag hört! :roll: :wink:
Sen kan ju däcken, om dom blir för breda, ta i i skärmen. Då har Corv1-micke ett genialiskt "patent"! :)
Det va gôr-enkelt, det gick fort och det blev jätte bra och micke gjorde det mesta av jobbet, medans jag tittade på!!! :lol:

Postat: tor jul 21, 2005 12:55
av sh454
[quote="frisk"]Fästet för handbromsvajjern kan i vissa fall sitta i vägen, men det e ett ganska enkelt ingrepp och flytta på fästet .... har jag hört! :roll: :wink:
Sen kan ju däcken, om dom blir för breda, ta i i skärmen. Då har Corv1-micke ett genialiskt "patent"! :)
Det va gôr-enkelt, det gick fort och det blev jätte bra och micke gjorde det mesta av jobbet, medans jag tittade på!!! :lol:[/quote

Annars finns det off-set bärarmar,går tydligen att klämma in 10" fälgar.
Vad var det för tricks med skärmen????????????? :roll: :roll: :roll:
Stefan

Postat: tor jul 21, 2005 18:44
av Nexxus
prask skrev:För mej är 0.3% för höga däck inom felmarginalen :D
Den intressanta frågan är, går 275/60/15 att montera bak utan att det tar i någon stans (med orginal 8" rally wheels).
Jag har själv 245/60 bak och skulle behöva lite högre bakdäck, utan att ändra profilen. Vill man ha bredare däck utan att de blir högre kan man ju alltid gå ner till 50 eller 55 profil (ex 305/50/15), dessa profiler är inte så vanliga och därför säkert svindyra.
Ja 0.3% är inget jag bryr mig speciellt om heller. Vet inte ens om min hastighetsmätare visar rätt med de befintliga 245:orna...
Jag tror jag ska prova ett par 275/60/15 i bak iallafall. Går det så går det.
Annars får man väl ta något annat. Jag vill ialla fall ha lite högre och lite bredare än vad jag har just nu.

Postat: tor jul 21, 2005 18:45
av Nexxus
frisk skrev:Fästet för handbromsvajjern kan i vissa fall sitta i vägen, men det e ett ganska enkelt ingrepp och flytta på fästet .... har jag hört! :roll: :wink:
Sen kan ju däcken, om dom blir för breda, ta i i skärmen. Då har Corv1-micke ett genialiskt "patent"! :)
Det va gôr-enkelt, det gick fort och det blev jätte bra och micke gjorde det mesta av jobbet, medans jag tittade på!!! :lol:
Vad var det för "patent"???

Postat: tor jul 21, 2005 19:15
av johan lu
Just de! va då för hemligt Göteborg patent

Postat: tor jul 21, 2005 19:35
av sh454
Svaranångångdå :shock: :shock: :shock:

Postat: tor jul 21, 2005 22:45
av frisk
lol det va ju meningen att corv1-micke skulle inflika här..... :lol:

Postat: fre jul 22, 2005 0:22
av Nexxus
Han kanske har åkt på semester? Vi ska väl inte behöva vänta till hösten på svaret? :)

Postat: fre jul 22, 2005 9:38
av StingrayRacing
Nexxus skrev:Tänkte även på det där med hastighetsmätaren, var mäts farten? Är det på bakhjulen eller i växellådan eller hur funkar det?
Farten mäts på utgående axel i växellådan. Den går att dreva om ifall man byter klumpen, men det ska väl inte behövas för att byta däcksdimension hit eller dit...