Chassi koder var kan man ut tyda dom?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Chassi koder var kan man ut tyda dom?

Inlägg av Hånta »

Hejsan

Är det någon som vet var man kan hitta någon sida där man kan ut tyda chassi nummret på corvetten.Jag skulle vilja ta reda lite mera om bilen.Typ orginal färgen på bilen,vilken motor skulle det egentligen vara i bilen,är det rätt växellåda.Jag har nämligen hört att man ska kunna ta fram sådan fakta ur chassi nummret på bilen.

MvH Lars

Nä nu ska man på Ö-viks crusing.
Janne2
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Janne2 »

Hej
Här kan du hitta lite.
http://www.vettescape.com/

Mvh Janne
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Corv1-Micke »

Kolla även in Tommys sida (under "Tech Tips")
http://www.stingray.nu/

/ Micke
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Janne2
Jag har kollat på sidan som du tipsade om,men där kunde jag bara få reda på följande:GM/Chevrolet
2 door convertible
1969
St. Louis
December of 1969

Jag skulle vilja veta litegranna om vilken utrustning,färg mm som bilen såldes med när den var ny.Så jag blev ej så mycket klokare.Men tack för tipset ändå.
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Extern färg och interiör ska du kunna se koderna för på den "Trim Tag" som jag tror sitter under gånjärnet till förardörren, sedan kan du kolla på olika internet sidor typ Tommys.
Vad gäller utrustning så tror jag att man måste ha det dom kallar "Build sheet" som levererades med bilen där alla option var noterade för just den bilen, ett alternativ är den "tanksticker" som dom klistrade på ovansidan av tanken. Dessa två dokument är dock ganska ovanligt att dom finns kvar tyvärr.

Janne
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Janne2
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Janne2 »

Hej igen
Om du går in på 1953-1973 RPOs så står de olika koderna för dina options.
Mvh Janne
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Janne2
Problemet att skylten som sitter i torpedväggen/dörren finns ej så jag har ej några koder att gå efter.Därför måste jag gå efter chassi nummret.

Sandberg
Ja det är som du befarar,jag har nämligen ingen typ skylt inne vid dörrgångjärnet.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Hånta/
Då går det inte att ta reda på det,,

,dessutom bör Du INTE visa bilprovningen att den skylten saknas,,,var glad att Du ändå har den på fönsterbågen kvar,,,
mvh R
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

2QIK4U
jaha jag som hade för mig att man kunde utröna allt genom chassi nummret.Där se man vad lite man vet.Trist,det hade varit kul att ta reda på hur den var då den var ny.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Känner du dig riktigt engagerad så kan du tar ner tanken och har du riktigt bra med flyt så kan byggordern sitta kvar där med all info om hur din bil beställdes från fabrik. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Peter

Ja man får kolla på det i vinter.Just nu vill man bara åka så mycket det bara går. :D
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Hånta/
det är just såna önskemål som Du har som gör Corvetteägare så speciella
Du ser ut att ha en mkt trevlig och fin 68-72 cab, Varför inte vara nöjd med det och istället vårda och lek med den??...*s*

Enda gång det kan vara nåt speciellt med en build sheet är om det är en speciell bil typ org. ZL-1/L88....annars kan det kvitta...
men det finns folk som något speciellt i att ha en "org. matching# -76" skit ballt med org 175 hk eller vad det är,,,kanske tom AC org.....
mvh R
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

2QIK4U

Tja,för mig så kvittar det om det är en "matching nr" eller inte.Det jag föll för var att det är en bil med ruskigt snygga linjer som ej finns på dagens bilar.Sedan det här med historiken om hur bilen var när den såldes ny var bara en kul grej,jag menar det kan ju vara roligt att se hur bilen har förändrats.Själv tänker jag fixa och dona med bilen som jag själv tycker att den ska se ut.Det finns inga "ramar" om hur det ej får se ut eller så här ska det se ut om jag själv får tycka till,det är upp till var och en.Sedan får väl andra ha synpunkter om de vill,alla är vi ju inte lika.

MvH Lars :D
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Du och jag har i vart fall lika smak...har själv 2 likadana som din...svarta ...cab....Finare bilar finns inte!!
mvh R
Skriv svar