Stift byte

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Stift byte

Inlägg av alberto.becker »

Hello,
Ska byta stift och ha ett steg svalare än förut,har NGK bcpr5es och tänkt mig ett steg svalare.De roliga me det här är att dom olika stift tillverkarna har olika steg. en del sänker talet när det ska vara svalare medans en del höjer talet för samma sak :? . Jag själv hade tänkt att fortsätta att anv NGK så jag undrar om det är någon som har koll på det här. Är NGK bcpr6es varmare eller kallare,själv har jag fått höra att det är svalare men dom var själv mycket osäkra .
Mv A/B
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag tror det e så på NGK att ju lägre siffra,desto varmare e det..
Kasta inte bäver i trähus.
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Peter skrev:Jag tror det e så på NGK att ju lägre siffra,desto varmare e det..
Tack Peter :D Har för mig att det var så men blev själv osäker när inte änns försäljaren var säker på sin sak.
Mv A/B
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

NGK

Inlägg av Ingo »

Ngk visst är det nippon?, på en jänk :shock:
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Peter skrev:Jag tror det e så på NGK att ju lägre siffra,desto varmare e det..
Jo!

Åså är alla andra märken åt andra hållet :lol:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: NGK

Inlägg av madcow »

Ingo skrev:Ngk visst är det nippon?, på en jänk :shock:
Pillade just isär reglaget till elspelarna - det är också Nippon.......
Tror nog att det står "made in japan" på det mesta av elektroniken...
Och tur är väl det :wink:
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Hellre Nippon än Lucas iaf :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

nippon

Inlägg av Ingo »

När jag började som fordons mek fick jag på hösten efter fordons ett beredskapsjobb på en mindre bilverkstad, han sålde bla NGK stift, men slutade använda dom själv för att det var så ojämn kvalitet. det hände flera gånger att man drog av NGK stiften . vi testade i en gammal volvo topp lite olika gamla ngk stift, momentet för att dra av dom varierade hiskeligt.
Det finns en del jänketrimmare som rekommenderar NGK,men rekommendationer i usa bilstidningar tar jag med en betydligt större nypa salt än svamlet man ibland får från våra svenska speedshops.
AC delco gör aldeles utmärkta och relativt billiga stift, och med tanke på hur mycket vi kör med våra bilar behöver vi inte byta stift mer än max en gång under tiden vi har bilen (jag har som sagt haft bilen sedan 93)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Röstar på AC Delco använder dom i min BB och fungerar utmärkt :)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Håller med Terner på detta!
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

Det här blev intressant, är det verkligen någon skillnad på stift rent kvalitetsmässigt, förutom det som man tror eller inbillar sig???!

I min egen C3 har jag testat nu tre olika fabrikat med samma värmetal, och märker ingen som helst skillnad.

Fabrikaten har varit följande:

AC Delco
NGK
Eyquim (heter dom tror jag, Fransktillverkade från biltema)

Prisskillnaden är ENORM, tror jag betalade 169kr för 8st på Biltema och det är nu andra säsongen utan problem.
Så nu åter till frågan, vari ligger kvalitetsskillnaden?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

kvalitet?

Inlägg av Ingo »

Tja du märker väl när gängdelen sitter kvar i toppen när du ska demontera dom :D .
Men tror egentligen inte det är så stor skillnad.
Men allt är kompromisser och AC delco är gjort för våra bilar,samtidigt som dom är hyfsat billiga.
Från biltema använder jag vissa verktyg,vissa oljor , bromsvätska samt elkontakter,och till någon billig bil sista säsongen framvagns och bromsdetaljer.Stift och filter skulle jag aldrig våga använda nu för tiden.Har jag haft problem med något filter så nog är det från biltema.
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

Vet inte riktigt om jag är med i matchen nu....olja/luftfilter förstår jag att man kanske inte ger sig på, men stift? Eyicuim (eller vad dom nu heter) är vad jag förstått inte Biltemas eget märke, utan ett franskt och världens äldsta stifttillverkare. Inga garantier att man för den sakens skull är bäst/bra, men har man funnits längst på marknaden så borde det betyda något iaf. Och tydligen är det många biltillverkare som original monterar...

Så just därför vore det roligt och veta om det verkligen är någon större kvalitetsskillnad, eller är det bara en kostnadsskillnad? Är man lurad nu igen ungefär som på dyroljan.....
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Vet ej men jag vet att många bildelstillverkare säljer ut andra- sorteringsdelarna till olika varuhus(biltema,microm.m.) för att huvudköparna(tex.volvo, saab, gm, m.m.) har höga krav på produkterna och dom som inte klarar testen får säljas som just andra eller rent av tredjesortering. Tex. Dom torkarbladen du får i en ny volvo, borsch, är inte samma borsch som du köper på OK. För dom på OK e av mycket sämre kvalité. :wink:
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: kvalitet?

Ingo skrev:Tja du märker väl när gängdelen sitter kvar i toppen när du ska demontera dom :D .
Men tror egentligen inte det är så stor skillnad.
Men allt är kompromisser och AC delco är gjort för våra bilar,samtidigt som dom är hyfsat billiga.
Från biltema använder jag vissa verktyg,vissa oljor , bromsvätska samt elkontakter,och till någon billig bil sista säsongen framvagns och bromsdetaljer.Stift och filter skulle jag aldrig våga använda nu för tiden.Har jag haft problem med något filter så nog är det från biltema.
Kan av egen erfarenhet berätta att Eyquim inte va det roligaste att demontera,alla stiften gick sönder å porslinet yrde i motorrummet :? .
Men jag ska inte måla fan på väggen å säga att dom är odugliga för det men jag har aldrig råkat ut för samma problem med andra märken.

Mv A/B :wink:
Skriv svar