
Mv A/B
visst visst ut å körafrisk skrev:ut och kör med dig!!! en 50mil och byt sen olja. kolla igenom saker och sen ut och kör ett par 100mil till och byt sen olja igen .... Fast man kan ju göra på olika sätt.... som nån sa här inne så finns det lika många varianter på inkörning av motorer som det finns folk?!!? Men det e la bra om du inte varvar för mycket när du kör in den....
Tjenare Ingo! Du borde väll veta lite om det här,har för mig att du skrev något om att du själv har varit ung å trim tokig. ( Egen tollkning ) me nån dart eller va de nu va.Ingo skrev:Normalt är det ju kammen som behöver mest omsorg, och kanske kolvringarna ,men där beror det mycket på hur fint honad motorn är.
Hur man kör in en rullkam har jag ingen aning om,egentligen borde det väl inte behövas något specielllt.
Men täta olje byten och håll koll på om motorn börjar gå varm,så börja med lite kortare turer, och öka på succesivt om du ser att motorn "släppt".
Kolla olje och vatten läckage, samt eventuell efterdragning(typ headers), men även allmänt gäller att kolla allt som varit lös att det sitter fast.
Ingo skrev:minns mest lukten från färg och ny olja ....
På den tiden skulle man ju efterdra topppackningen också. Mopar är ju så kul med grenrör ivägen för topplocksbultar,och grenrörsbultar rakt in i vatten kanalerna.
Men även Ford bigblock (FE)var intressanta med stötstänger genom insugningsröret..
Minns instruktioner för kammen var att starta motrn och hålla kring 1500varv(har jag för mig) en kvart ungefär, men det var ju mek o hydraullkam , och mest för att lyftarna skulle anpassa sig till kamnockarna. En rullkam fungerar ju eljest .lyftarna står stilla och en rulle föjer nocken,alltså bör inte slitaget skilja sig lika mycket vid olika varvtal. Men tuffa ventilfjädrar i toppen är ju det som gör det så viktigt att köra in mek o hydraulkammar så noga.,så skillnaden är kanske inte så stor.
Kolvringarna skulle man ju köra in försiktiigt någon mil sedan lite småhäftiga accelerationer utan större belastning några gånger.
Men tempen är intressantast. för när motorn är rå går den alltid lite varmare. att köra in med lite billigare olja fanns det någon vits med också(förutom priset)som jag glömt..
en anledning att man byter olja redan efter några mil är att skölja ut spånor ur motorn ,och att man kan se direkt om något går ner sig. Jag minns när en av våra mer välkända Topfuelmekar i princip började gråta när den nya Iskykammen gick ner sig direkt på hans puts gat mustang..
Kvaliten på jänkeeftermarknad är inte vad den borde vara, och faktum är att oftast är original bäst,även om det är billigare..
Och efterdra headers är ju en religion, det får man syssla med varje dag ett bra tag.
Momentnyckel visst är det för amatörer,ett proffs har ju känslan i fingrarna
Ja så är det när man kör in en flattappet cam.. med rullcam används inte detta fett, men man bör göra ett par täta oljebyten eftersom det blir en del metallspån i början..BlackScissors skrev:Jag har tyvärr inga exakta uppgifter. Men om kammen är ny så har man väl haft ett speciellt fett till den. detta kan sätta igen oljekanalerna. Alltså kör man först in kammen ett antal minuter på tomgång, sedan byter man olja. Sedan borde man göra samma sakt igen, alltså skölja rent motorn på tomgång några gånger. Sedan kan man ju åka kanske 50 mil för att sedan byta bort den gamla oljan med eventuella metallrester efter det att prylarna slipat in sig mot varandra. Man måste ju nödvändigtvis inte ha den bästa oljan när man bara sköljer, men vid körning är det ju lämpligt. Antar att en ny 383 kostar minst 50 papp, då är ju en tusing i olja en ganska billig försäkring på att motorn får sin bästa möjliga start som glädjespridare![]()
Så hade jag gjort om jag hade en sån. Längtar ...