Inkörning av ny bygd 383 motor

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Inkörning av ny bygd 383 motor

Inlägg av alberto.becker »

Någon som har nått tips på någon länk för rekomendation av inkörning av motorn /antal olje byten mm ( med rull kam ) :twisted: .
Mv A/B
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ut och kör med dig!!! en 50mil och byt sen olja. kolla igenom saker och sen ut och kör ett par 100mil till och byt sen olja igen .... Fast man kan ju göra på olika sätt.... som nån sa här inne så finns det lika många varianter på inkörning av motorer som det finns folk?!!? Men det e la bra om du inte varvar för mycket när du kör in den.... :roll:
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

frisk skrev:ut och kör med dig!!! en 50mil och byt sen olja. kolla igenom saker och sen ut och kör ett par 100mil till och byt sen olja igen .... Fast man kan ju göra på olika sätt.... som nån sa här inne så finns det lika många varianter på inkörning av motorer som det finns folk?!!? Men det e la bra om du inte varvar för mycket när du kör in den.... :roll:
visst visst ut å köra :roll:, motorn hänger fortfarande i vaggan,ska monera stötstängerna nästa vecka å för det andra så är inte den andra maskinen ur lyft ännu ur bilen.De är nog som du säger,de finns lika många varianter som typ corvette ägare, de där me att inte varva för mycket är nog det som är det svåra,fan vill ju trycka pellen i botten för jämnan :D :twisted:
Mv A/B
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Kamaxel

Inlägg av Ingo »

Normalt är det ju kammen som behöver mest omsorg, och kanske kolvringarna ,men där beror det mycket på hur fint honad motorn är.
Hur man kör in en rullkam har jag ingen aning om,egentligen borde det väl inte behövas något specielllt.
Men täta olje byten och håll koll på om motorn börjar gå varm,så börja med lite kortare turer, och öka på succesivt om du ser att motorn "släppt".
Kolla olje och vatten läckage, samt eventuell efterdragning(typ headers), men även allmänt gäller att kolla allt som varit lös att det sitter fast.
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Kamaxel

Ingo skrev:Normalt är det ju kammen som behöver mest omsorg, och kanske kolvringarna ,men där beror det mycket på hur fint honad motorn är.
Hur man kör in en rullkam har jag ingen aning om,egentligen borde det väl inte behövas något specielllt.
Men täta olje byten och håll koll på om motorn börjar gå varm,så börja med lite kortare turer, och öka på succesivt om du ser att motorn "släppt".
Kolla olje och vatten läckage, samt eventuell efterdragning(typ headers), men även allmänt gäller att kolla allt som varit lös att det sitter fast.
Tjenare Ingo! Du borde väll veta lite om det här,har för mig att du skrev något om att du själv har varit ung å trim tokig. ( Egen tollkning ) me nån dart eller va de nu va.
Din filosofi är väll ungefär som min,som du skriver så har jag för mig att man inte behöver köra in en rull kam, men det är ju bara en sak i motorn även som Frisk skrev varva inte för mycke till och börja med.Självklart bör man känna efter me moment nyckel efter en tid att allt har satt sig,men herre gud inte över allt,är ju bara nya delar överallt utom generatorn. :wink:
A/B
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

nja man märker ju om det börjar läcka olja m.m. men efter ett par hundra mil.... eller lite tidigare så e det nog inte fel att gå över tråget m.m. Headers ska ju efterdras ganska omgående... efter en 5milsrunda eller så.. Viktigast e ju att motorn får sin "inkörning". Om en headerspackning skulle gå så so what!? samma om det skulle komma en och annan droppe olja. E det nån som det inte har gjort det på??
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

lukten

Inlägg av Ingo »

minns mest lukten från färg och ny olja ....
På den tiden skulle man ju efterdra topppackningen också. Mopar är ju så kul med grenrör ivägen för topplocksbultar,och grenrörsbultar rakt in i vatten kanalerna.
Men även Ford bigblock (FE)var intressanta med stötstänger genom insugningsröret..
Minns instruktioner för kammen var att starta motrn och hålla kring 1500varv(har jag för mig) en kvart ungefär, men det var ju mek o hydraullkam , och mest för att lyftarna skulle anpassa sig till kamnockarna. En rullkam fungerar ju eljest .lyftarna står stilla och en rulle föjer nocken,alltså bör inte slitaget skilja sig lika mycket vid olika varvtal. Men tuffa ventilfjädrar i toppen är ju det som gör det så viktigt att köra in mek o hydraulkammar så noga.,så skillnaden är kanske inte så stor.
Kolvringarna skulle man ju köra in försiktiigt någon mil sedan lite småhäftiga accelerationer utan större belastning några gånger.
Men tempen är intressantast. för när motorn är rå går den alltid lite varmare. att köra in med lite billigare olja fanns det någon vits med också(förutom priset)som jag glömt..
en anledning att man byter olja redan efter några mil är att skölja ut spånor ur motorn ,och att man kan se direkt om något går ner sig. Jag minns när en av våra mer välkända Topfuelmekar i princip började gråta när den nya Iskykammen gick ner sig direkt på hans puts gat mustang..
Kvaliten på jänkeeftermarknad är inte vad den borde vara, och faktum är att oftast är original bäst,även om det är billigare..
Och efterdra headers är ju en religion, det får man syssla med varje dag ett bra tag.
Momentnyckel visst är det för amatörer,ett proffs har ju känslan i fingrarna :evil:
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: lukten

Ingo skrev:minns mest lukten från färg och ny olja ....
På den tiden skulle man ju efterdra topppackningen också. Mopar är ju så kul med grenrör ivägen för topplocksbultar,och grenrörsbultar rakt in i vatten kanalerna.
Men även Ford bigblock (FE)var intressanta med stötstänger genom insugningsröret..
Minns instruktioner för kammen var att starta motrn och hålla kring 1500varv(har jag för mig) en kvart ungefär, men det var ju mek o hydraullkam , och mest för att lyftarna skulle anpassa sig till kamnockarna. En rullkam fungerar ju eljest .lyftarna står stilla och en rulle föjer nocken,alltså bör inte slitaget skilja sig lika mycket vid olika varvtal. Men tuffa ventilfjädrar i toppen är ju det som gör det så viktigt att köra in mek o hydraulkammar så noga.,så skillnaden är kanske inte så stor.
Kolvringarna skulle man ju köra in försiktiigt någon mil sedan lite småhäftiga accelerationer utan större belastning några gånger.
Men tempen är intressantast. för när motorn är rå går den alltid lite varmare. att köra in med lite billigare olja fanns det någon vits med också(förutom priset)som jag glömt..
en anledning att man byter olja redan efter några mil är att skölja ut spånor ur motorn ,och att man kan se direkt om något går ner sig. Jag minns när en av våra mer välkända Topfuelmekar i princip började gråta när den nya Iskykammen gick ner sig direkt på hans puts gat mustang..
Kvaliten på jänkeeftermarknad är inte vad den borde vara, och faktum är att oftast är original bäst,även om det är billigare..
Och efterdra headers är ju en religion, det får man syssla med varje dag ett bra tag.
Momentnyckel visst är det för amatörer,ett proffs har ju känslan i fingrarna :evil:
:D Tack tack för tips å råd, visste väll att du inte kunde låta bli att skriva några rader. Hmm men de där me att moment nyckel skulle vara för amatörer hoppas jag att du skämtar om. Du nämde nått om en välkänd Topfuelmekaniker,säg till honom att moment nyckel är till för amatörer så får du höra va svaret blir. Men men kul att få höra era tips å ideer tackar så mycket.
:wink: Mv A/B
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Moment

Inlägg av Ingo »

När det blev aluminium i motorerna blev man tvungen använda momentnyckel,men visst använder jag också momentnyckel,men kanske inte till medbringare och tändstift..
Men vet att jag på skoj satte ihop en chryslersexa till en vinterbil (dart GT 63) utan att använda momentnyckel till minsta liilla pryl,och den gick lika bra för det :D
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

AB, Jag har en jättebra rapport om hur man skall köra in motorn IDAG.. Det ligger massa gammla myter och Spökar ute i garagen, Man skall INTE gra som man gjodre för bara några år sedan.. Det är nämligen så att maskinbearbetningen har blivit avsevärt mycket bättre än vad den var för bara 10-15 år sedan..

Visst det fanns dem som körde in motorerna som man ska göra idag för 10-15 år sedan (men de gjorde fel då ;))
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

När man drar i Alugrejor brukar jag dra tills det börjar gå lite lättare igen,då brukar det vara lagom :lol: :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Aj Peter...... :cry:
BlackScissors
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BlackScissors »

Jag har tyvärr inga exakta uppgifter. Men om kammen är ny så har man väl haft ett speciellt fett till den. detta kan sätta igen oljekanalerna. Alltså kör man först in kammen ett antal minuter på tomgång, sedan byter man olja. Sedan borde man göra samma sakt igen, alltså skölja rent motorn på tomgång några gånger. Sedan kan man ju åka kanske 50 mil för att sedan byta bort den gamla oljan med eventuella metallrester efter det att prylarna slipat in sig mot varandra. Man måste ju nödvändigtvis inte ha den bästa oljan när man bara sköljer, men vid körning är det ju lämpligt. Antar att en ny 383 kostar minst 50 papp, då är ju en tusing i olja en ganska billig försäkring på att motorn får sin bästa möjliga start som glädjespridare :lol:

Så hade jag gjort om jag hade en sån. Längtar ...
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

BlackScissors skrev:Jag har tyvärr inga exakta uppgifter. Men om kammen är ny så har man väl haft ett speciellt fett till den. detta kan sätta igen oljekanalerna. Alltså kör man först in kammen ett antal minuter på tomgång, sedan byter man olja. Sedan borde man göra samma sakt igen, alltså skölja rent motorn på tomgång några gånger. Sedan kan man ju åka kanske 50 mil för att sedan byta bort den gamla oljan med eventuella metallrester efter det att prylarna slipat in sig mot varandra. Man måste ju nödvändigtvis inte ha den bästa oljan när man bara sköljer, men vid körning är det ju lämpligt. Antar att en ny 383 kostar minst 50 papp, då är ju en tusing i olja en ganska billig försäkring på att motorn får sin bästa möjliga start som glädjespridare :lol:

Så hade jag gjort om jag hade en sån. Längtar ...
Ja så är det när man kör in en flattappet cam.. med rullcam används inte detta fett, men man bör göra ett par täta oljebyten eftersom det blir en del metallspån i början..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Hmmm, Comp cams lev en tjockflytande röd olja till sina flat tappet kammar, inget moly fett där längre. Köra in kammen på tomgång vore nog det bästa sättet att hyvla av nockarna... :wink:

MVH

MN
Skriv svar