Service ABS blinkar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Bosse Ahlström
Nykomling
Nykomling

Service ABS blinkar

Inlägg av Bosse Ahlström »

Min service lampa Service ABS lyser med fast sken kort stund efter start. Får en konstig felkod när jag kortsluter diagnostik kontakten (pin A-H): H74. Nån som känner igen den?
Har en 91:a C4. Misstänker att nån givare strular (får sluta tvätta bilen...) men tänkte bara höra ifall någon annan råkat ut för det också.
/Bosse
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

ABS

Inlägg av Skp »

Lyser den två-tre sekunder efter uppstart när du rullar iväg är det som det ska. ABS enheterna i moderna bilar gör en självkontroll av systemet. Kommer du in på bilprovningen och systemet inte gör detta kommer du att få en två på bromsarna.

Stefan
Bosse Ahlström
Nykomling
Nykomling

Dessvärre är det så att lampan lyser kontinuerligt efter ett par sekunders körning. Den släcks först när jag stänger av motorn. :-(
/Bosse
Hans-O
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hans-O »

Code 74 "EBCM power input below 9.0 volts" hittade jag på nätet. I manualen finns inget om code 74.

Det finns en diagnos chart om att lampan är tänd utan att ge några coder, går mest ut på hela säkringar, både abs, stop/haz och sir. Eller glapp i kontakter dålig jord eller trasigt relä.

HW
1991 L98 ZF6
Bosse Ahlström
Nykomling
Nykomling

Tack för tipsen. Jag skrev fel i rubriken ser jag nu, lampan blinkar ju inte utan lyser med fast sken.
Pratade med förra ägaren om felet, han hade inte råkat ut för det tidigare (körde aldrig i regn). Han tipsade om att göra rent sensorerna på alla fyra hjulen. Fast, iofs förstår jag inte riktigt om det hjälper, tyckte det stod i verkstadsmanualen att det är induktiva givare, de borde tåla en del smuts. Skillnad om det varit optiska givare gissar jag? Jag tror också mer på glappkontakt/oxid i kontakterna på hjulen. Ska bråka lite med dom och spraya lite antioxidanter på dom, c-vitamin o sånt :lol:
/Bosse
Skriv svar