Motorras

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Motorras

Inlägg av ornet »

På Mantorp
Efter ett antal repor där motorn inte riktigt ville svara som vanligt och Ann-Sofi fick motorstopp med ingen ström i batteriet, bogserades bilen till depån.
Efter att batteriet fått vila sig och återhämtat sig startade jag upp bilen.
Det började omedelbart knacka, banka och låta i motorn så det hördes över hela depån. Men motorn gick med oljetryck fast med ett mycket högt tryck i vevhusventilationen.
Jag provade starta ett flertalet gånger med olikartade volym på knackandet. Motorn var även varvillig men med taskig tomgång.
Körde utan problem med bilen till Motellet och in i garaget hemma.

Vi rev motorn där det visade sig att 4 st kolvar spruckit i kanterna och hammrat in delarna i båda topplocken. Troligen har de gått lite var för sig och därför har det knackat olika hårt.

Vill tacka alla som på Mantorp engagerade sig i våra problem. :)
Det var svårlöst. :?

Lättad kolv
Bild

Bild

Bild

Bild
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Oj! Det var inte kul!
Är inte din motor nyrenoverad?
Går det att rädda topparna och hur ser loppen ut efter alla kolvbitarna som farit omkring?
Hur mycket har du varvat den arma motorn?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

ajajaj ser inte kul ut :cry:
har cylindrarna klarat sig? ser inte på bilderna
:(
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Det ser dyrt ut tyvärr, men det borde väl gå å borra upp ett snäpp och använda blocket igen, om den inte redan är uppborrad max? :roll:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Loppen är otroligt nog opåverkade förutom en cylinder som är lite hackig någon mm högt upp i loppet, ungefär som en vändkant.
Den är borrad.030 så det finns ju utrymme för mer.

Botten med vev stakar kannor och kam är byggt för två år sedan, allt balanserar inkl startkrans.
Köpte nytt toppar insug och förgasare.
Motorn varvar ca 7000 rpm
Under denna säsong sedan har vi med motorn kört ca 65 - 70 repor på strippen. mestadels 201m och ca hälften med lustgas. Sedan har det lekts en del på gatan förstås.

Skall se om topparna går att rädda. Ventilerna är opåverkade.

Kul har vi åtminstone haft
Racing incident
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Usch lider med dig Ornet! Du får ju se det possitivt. Nu får du ju chansen att sätta i jättedyra kolvar som håller för allt! :roll: :)
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Tråkigt att se...hoppas det går att rädda topparna iallafall.

Får väl se hur min ser ut efter jag tagit isär den.

Det är synd att det inte finns försäkringar som täcker motorras...då skulle det trimmas kan jag säga. :)

MVH Krille
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jan 26, 2004 15:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Joakim »

Aj aj det var verkligen riktigt trist....!!! :cry: :cry:
Jag lider verkligen med er...!!! Hoppas att du kan använda Topparna igen, är ju inte kul att behöva köpa en massa saker igen när man precis har fått ihop en rolig motor och sedan är ju de flesta av oss inte gjorda av pengar heller utan sådant här tar ju styggt i kassan.
Hoppas att du får ihop en rolig motor igen...!!!

Mvh//Jocke...
Corvette SB Convertible -72
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Topparna är väl OK, gröp ur kolvresterna och tiga upp kratrarna, slipa till förbränniungsrummen och plana topparna minsta möjligt. Inga smidda kolvar va? Fabrikat? Hur tjockt "ring land"?

MVH

MN
Endorfine
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: sön mar 07, 2004 17:02
Ort: Malmö (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av Endorfine »

hur mycke NOS har du laddat?
/ Mange C3 -78 och C5 -01
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

NOS Powershot 125 hkr
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Surt!
Synd att vi infe fick se bilen mer på Mantorp.
Kommer ni köra i Borås med någon annan motor?

Har det varit för dåligt kolvringspel?
Eller vad har orsakat motor raset?

/ Micke
Ann-Sofi Sparrebo
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jun 24, 2004 21:08

Inlägg av Ann-Sofi Sparrebo »

Micke. Vi har inte lokaliserat orsaken men ska försöka få ihop originalmotorn för att köra för poängen i Borås, jag har ju chans på första plats i modified :D
548/ den gröna
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Kul, vi hejjar på er!
Tyvär kan vi inte komma till Borås, men hoppas ni får ihop bilen!

Har ni kollat bränsle munstycket till lustgasen så att det inte är skit där?
En annan orsak kan vara om ni hade problem med bränsletrycket medans ni körde på gas.

/ Micke
Skriv svar