Sida 1 av 1
Vad är givaren till?
Postat: lör aug 27, 2005 14:52
av kothe
Jag har en 90:a som läcker olja, har klättart runt överallt och försökt
hitta var den läcker och hittat ett intressant ställe.
Det sitter en givare "under" fördelaren på vänstersidan (det går 1 vit
kabel till den), och det verkar som motorn trycker ut olja genom givaren.
Nu undrar jag ju såklart vad den givaren kan vara till och om det är
troligt att det kan vara felet.
Daniel!
Postat: lör aug 27, 2005 15:16
av Peter
Oljetrycksgivaren?
Postat: lör aug 27, 2005 15:51
av kothe
Tror inte det är oljetrycksgivaren, för jag har oljetryck även när den är urkopplad.
Funderar på om det kan vara oljetempsgivaren, men har inte hunnit kolla än, måste köra den ordentligt varm så jag får ett tydligt utslag på oljetempsmätaren.
Postat: lör aug 27, 2005 16:41
av M Nordin
På min -84 sitter oljetrycksgivaren längst bak till vänster, precis bakom insuget. Oljetempgivare sitter i blocket alldeles ovanför filtret.
MVH
MN
Postat: lör aug 27, 2005 16:59
av kothe
Verkar inte vara oljetempgivaren heller, för jag får utslag på mätaren även när givaren är utkopplad.
Men jag har en givare precis ovanför filtret också, så det är säker den som är oljetempgivaren då.
Postat: lör aug 27, 2005 18:42
av GTA
knacksensorn?
Postat: sön aug 28, 2005 12:02
av kothe
Borde inte den sitta mer på blocket, och dessutom brukar dom väl bara sitta "utanpå" blocket, alltså kan den inte läcka olja.
Funderar på om det finns flera oljetrycksgivare, en till mätaren och en till oljetryckslampan, för i så fall skulle det kunna vara den till lampan kanske.
Givaren sitter inte dirket på blocket utan på några rör bitar som ser ut att sitta i blocket, det sitter en annan givar precis brevid.
Postat: sön aug 28, 2005 13:05
av Jake
Givarna sitter på lite olika beroende på årsmodell.. Min har dubbla vattentempgivare, så varför skulle inte nån vette kunna ha dubbal oljetempgivare

.. Men ta ur givaren om det är den som läcker, vira på några lager gängtejp och skruva i igen.
Postat: sön aug 28, 2005 13:52
av kothe
Jag tror det läcker genom givaren (så det borde vara något med oljetryck eller oljetemp). Jag testade koppla ur den och starta motor, och då såg man att det sakta steg upp olja inne i givaren där man sätter kontakten.
Så jag behöver vet vad det är för givare för att kunna beställa en ny.
Daniel!
Postat: sön aug 28, 2005 14:36
av M Nordin
kothe: hur mkt oljetryck visade mätaren när du drog bort kontakten? På en -84 så hade bilen stannat om jag dragit den...
Jake: haha, jag är värre än dig - på min sitter 3 vattentemp"givare" på min!
MN
Postat: sön aug 28, 2005 16:55
av Stefan
M Nordin skrev:
Jake: haha, jag är värre än dig - på min sitter 3 vattentemp"givare" på min!
MN
samma här

TOPP.. TOPP ...INSUG

Postat: sön aug 28, 2005 17:18
av Hans-O
Den med en kabel heter "Switch oil pressure" går till ccm tror jag.
Den andra med tre kablar "Sensor oil pressure" används till oljetrycksmätaren och för att aktivera bränslepumpen.
"Sensor oil temperature" sitter ovanför oljefitret.
Allt enl Service Manual 1991 ska vara samma -90
HW
givare
Postat: sön aug 28, 2005 18:51
av Skp
tänder oljetryckslampan, går att köra utan den, plugga hålet och gasa
Skp
oljeläckage
Postat: sön aug 28, 2005 21:09
av Ingo
Min läkte också olja där bak, så jag misstänkte( normalt konspiratoriskt),insuget,och någon givare(minns ej var den satt nu ,8 år sedan). Men det visade sig att det var packningen under fördelaren som läkte.
Billigt och enkelt.
Postat: sön aug 28, 2005 22:10
av kothe
Nu är problemet löst...... fast på ett något drastiskt sätt.
Det var ett klantarsle som skulle köra om, samtidigt som han mötte mig, blir nog skroten nästa.
Daniel!
Postat: mån aug 29, 2005 9:17
av M Nordin
Urk! Hur gick det med dig då? Hoppas att den andre idioten slog sig lagom mycket så att han/hon funderar en gång till innan man kör om utan tillräcklig sikt...
MVH
MN
Postat: mån aug 29, 2005 16:46
av kothe
Det blev inga personskador (inte på honom heller), jag han ju börja vrida ner i diket.
Men man kan ju hoppas på att han blir av med lappen för vårdslöshet i trafik eller liknande.
Daniel!
Postat: mån aug 29, 2005 20:58
av Grönbladh
Jag blev omkörd av en självmordskandidat mellan Växjö och Ingelstad igår. Vi var tre personbilar bakom tre stora timmerbilar (fortfarande mycket skog att skjutsa omkring här i småland). I en lång högerkurva med ett backkrön i mitten susar det plötsligt förbi en BMW. Han körde förbi oss allihop utan att tveka, så jag undrar vad han druckit/rökt/injicerat för att få sån bra riskbedömningsförmåga...
Han, men framförallt alla andra, klarade sig den gången. Hoppas bara han/hon aldrig sätter sig bakom en ratt igen...

BMW
Postat: tis aug 30, 2005 21:41
av Ingo
Vet ni vad det är för skillnad på en BMW och en snigel?
I Bmw,n sitter slemmet på insidan.
Postat: ons aug 31, 2005 0:22
av GTA
har du någon bild på bilen? vart det mycket skador?
Postat: ons aug 31, 2005 16:58
av kothe
Kan kanske fixa bilder, men har dom inte på datorn än. Det ser inte sådär jätte farligt ut, men det var ju lute på huven och fronten, plus framskärm och förardörr. Fälgen högerfram saknar en eker och så var det lite bärarmar som gick av i framvagnen.
Det finns nog risk för att den har blivit lite ramsned, dessutom verkade det som om bakaxeln hade börjat läcka olja.
Daniel!![/img]
Postat: sön sep 04, 2005 12:11
av kothe
Här kommer några bilder på bilen.
Och S40:n som körde på mig.
Daniel!
Postat: sön sep 04, 2005 21:39
av jonce
Hej! mina`"vänner" vilka fördomsfulla människor det finns,

jag kör själv en BMW o Corvette o Buick och ja jag måste erkänna att det värsta jag vet är när man kommer ifatt en karavan med bilar eller motorcyklar som skall "njuta" av sin ledighet i 60-70 kmh, där det är 90 det finns en vardag för en del andra, så jag försvarar inte en förare som utsätter andra människor för fara men det är lika oansvarigt av "karavanen" att inte hålla avstånd till framförvarande bil /motorcykel och än en gång jag är inte för fri hastiget, det handlar om att underlätta för varandra i trafiken utan att någon skadas. Mvh Jan

Postat: mån sep 05, 2005 7:29
av M Nordin
Kothe: Lider med dig!
Jan: Håller med om detta, extremer åt ngt håll är farligt. Där jag bor är det dock nästan utan undantag att ju dyrare bil desto större idiot bakom ratten.
MVH
MN
suck
Postat: mån sep 05, 2005 15:01
av Ingo
Men är bilen inte ramsned så är det väl inte så farligt. Plast ser ju ofta värre ut än det är.
Men ska bilen fixas så se till att plastjobben blir gjorda omgående, och sedan får man fixa det mekaniska, så att plasten hinner sätta sig till våren när du bör lackera bilen.
Postat: mån sep 05, 2005 17:05
av kothe
Nä, plasten är inte jätte mycket, men det blir ju nästan en hel lack, och det verkar vara en del jobb under. Framvagnen, oljetråget och bakaxeln läcker olja, det plockar ju på om det ska göras på firma, dom är ju rätt bra på att ta betalt.
Daniel!
Postat: tis sep 06, 2005 9:36
av Jake
kothe skrev:Nä, plasten är inte jätte mycket, men det blir ju nästan en hel lack, och det verkar vara en del jobb under. Framvagnen, oljetråget och bakaxeln läcker olja, det plockar ju på om det ska göras på firma, dom är ju rätt bra på att ta betalt.
Daniel!
Det var väl s40in som var vållande, om inte så har du väl helförsäkrat, och då bilr ju försäkringsbolaget som står för kalaset

.. så skit i vad det kostar och se till att det blir ordentligt gjort..
Postat: tis sep 06, 2005 16:49
av kothe
Jo, det blir ju försäkringsbolaget som står för "kulorna", frågan är om det blir "gjort" överhuvudtaget. Reparationskostnaden får väl inte vara högre än ca. 60% av bilens värde. Men annars får jag väl köpa en ny istället.