hjulinställning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

hjulinställning

Inlägg av Chrippe »

Är det någon som kan rekomendera en bra firma
som kan görs en 4-hjulsinställning på C3a i STHLM.
Hälsn. Christer.
Anders S.
Rookie
Rookie

Inlägg av Anders S. »

Hör med Håkan på Corvette Sweden, han brukar ju alltid ha bra tips. :)

Lycka till!
//Anders
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej,

Stingray här på forumet brukar alltid rekommendera Farsta Däckcenter. De har tydligen bra erfarenhet vad gäller C3:or.

Tänker själv använda mig av dem när jag har bytt mina "strut-rods" bak.

/Hagge
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Chrippe »

Jag ringde dit i Fredags den som svara där lät
helt frågande när jag berätta att jag även ville
ställa bakvagnen också, Kan man det ,sa han?
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Chrippe,
Prova att ringa till Alban Verne Vernes Bilrep 7174307 ute i Saltsjöbaden. Han kan säkert hjälpa dig.
Bästa Corvettehälsningar

Svemp@
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Chrippe skrev:Jag ringde dit i Fredags den som svara där lät
helt frågande när jag berätta att jag även ville
ställa bakvagnen också, Kan man det ,sa han?
det är ju tyvärr så att vissa har spons från en del ställen som de rekomendarar i tid och otid.
Att ställa bakvagnen på en vette är inte en dans på rosor.

Förvånande nog fick jag höra att en annan besökare på forumet inte riktigt var nöjd hos Alban efter jag rekomenderat honom att vända sig dit....så även solen har fläckar ...tydligen

En som vet hur man gör är Hassse på Tyresö Gummi
Dock vet jag att inte ens de tycker det är världens roligaste jobb och jag antar de tar betalt för det
mvh R
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson »

Jag har en känsla av att jag är den besökare som inte riktigt var nöjd med Alban som 2QIK4U skriver om. Helt rätt, jag är inte riktigt nöjd, men detta var på grund av ett missförstånd vilket ledde till dålig service.
Det är inte så att han ställt in den och jag är missnöjd med resultatet. Problemet var att jag hade bokat en tid, tidigt på morgonen för att hinna till skolan, så jag åkte de 2½ milen jag hade dit tidigt i ottan bara för att få höra att han inte hade tid, och inte orkat leta reda på mitt telefonnummer för att ringa och säga det heller.

Så i sommar har jag kört utan vettig inställning på nyrenoverade framvagnen, ska ta hand om bakvagnen i höst/vinter, sen tror jag att jag ger Alban en chans till. Han har inte de mest hightec-datorerna men jag tror han har en oersättlig erfarenhet av corvetter.

Ville bara klargöra så ingen missförstår och tror att Alban gör dåliga jobb :)

I övrigt så verkar hjulinställningarna på corvetterna vara ett gissel alltså. Jag tror det hette örby däck och gummi där jag var och försökte ställa in den efter försöket med Alban. Dom hade knappt några shims hemma, och förstod bara nästan hur man ställde framvagnen. Bakvagnen vågade dom inte ens röra då dom aldrig sett något sådant tidigare... :evil:

Det finns ju egna instrument att köpa, man kanske borde köpa hem vettiga instrument och träna ordentligt på sin egen vette och sen erbjuda hjulinställningar hemma i garaget till förmånliga priser där ägaren får vara med och leka och skruva? :wink:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

hmmmmm då ändrar vi det till att han har dålig service/ planering...*s*
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Jaha, det lät ju inte bra, Farsta Däckcenter alltså.....
Att det ska vaa så himla svårt med en Corvette har jag svårt att förstå.
Den har ju inte några andra vinklar än vilken bil som helst, om man har tillgång till vilka värden camber/caster/toe-in-toe-out som gäller för respektive modell så ska det väl bara vara att köra på.

Bakvagnsinställning görs dessutom på så gott som alla moderna bilar. Det kanske var ngn ALU eller sommarvikarie som svarade i telefon hos Farsta DC.

Det är ju inte direkt ngn rocket-science vi snackar om.

Synd att man inte har egen utrustning !

Hoppas att det fixar sig, frågan är bara vart man själv ska vända sig då det blir dax....

//Hagge
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Problemet är att det är inte särskilt ofta man ställer bakvagnar på Corvetter i landet.
Dessutom är det VÄLDIGT bökigt att göra det.Fråga ifall Du får vara med nästa gång ska Du få se....desssutom ä'r inte killarna som gör det utbildade kärnfysiker.

Största problemet är att väldigt få gör det så Du får vara beredd på att ta med Dig egna schims.

framvagnen är som vilken stenåldersbil som helst...men det är sällan vanliga verkstäder gör såna numer så även då kan det vara tufft med schims.

Lite tråkigt för det är VÄLDIGT få saker som påverkar Din bil så mkt som hjulinställningenSPECIELLT på en corvette

mvh R
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Ja, man kan ju med all säkerhet anta att de inte har schims till en gammal och ngt annorlunda bil men att mäta upp och förstå var de ska monteras är väl knappast för mycket begärt av de som jobbar med detta dagligen dags, eller ?

//Hagge
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie

Inlägg av Günter »

Jag vet ju inte hur det är i Stockholm, men själv körde jag till Vianor i Kristianstad. Det finns Vianor express verkstäder i Stockholmsregionen också. deras datorer borde kunna ge samma information var som helst i landet. Shimsen har de naturligtvis inte utan man får själv investera i sådant och ha med. En bra datoriserad inställning borde ge det man vill ha ut av bilen. Shims till både bak och framvagn kan väl någon av de vanliga firmorna i Stockholm ha på hyllan. Annars kanske någon vänlig medlem har lite sådant liggande på hyllan i garaget? Jag blev nöjd med resultatet, men jag rejsar ju inte.... :wink:
Günter
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Börje »

Hej

Man kan göra mycket själv om man har intresse och plats att hålla till på.
Göran Malmbergs väghållingsbok är mycket bra litteratur i ämnet.
Kolla också in på rejsa.nu och sök i lite gamla trådar.
Har själv ställt in hjulvinklar och tycker mej fått OK resultat.
Titta bara hur bakvagnen är uppbyggd så ser du hur man justerar. Shims för att ställa toe-in bak är bara att göra själv av plåt(helst rostfri). Använd ett gammalt som mall och gör lite olika tjocklekar.
mvh
börje :D
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Hagge skrev:Ja, man kan ju med all säkerhet anta att de inte har schims till en gammal och ngt annorlunda bil men att mäta upp och förstå var de ska monteras är väl knappast för mycket begärt av de som jobbar med detta dagligen dags, eller ?

//Hagge
ud b surprised.....
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Du kan vända dig till Däckproffsen i Sundbyberg ligger på Järvägsgatan. De ligger i princip granne med f.d Corvetteverkstan som Håkan, numera på Corvette Sweden hade. Han har lärt upp folket där, har haft min bil där för balansering, hjulsinställning fram/bak. Blev nått helt nytt när jag hämtade den.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

antos skrev:Du kan vända dig till Däckproffsen i Sundbyberg ligger på Järvägsgatan. De ligger i princip granne med f.d Corvetteverkstan som Håkan, numera på Corvette Sweden hade. Han har lärt upp folket där, har haft min bil där för balansering, hjulsinställning fram/bak. Blev nått helt nytt när jag hämtade den.
Lämnade in min där med... och det funkade bra.
Trevliga att ha att göra med.
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Hmmm.... det är inget fel på Farsta Däckcenter och jag har ingen j-a spons därifrån.....

När jag ställde in min bil så visste dom exakt hur man gör, det kanske var nån lallare, typ PRAO elev som svarade :( (irriterad på påhoppet)
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
427
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 427 »

Jag gjorde min hjulinställning här och jag är nöjd: