hjulinställning
hjulinställning
Är det någon som kan rekomendera en bra firma
som kan görs en 4-hjulsinställning på C3a i STHLM.
Hälsn. Christer.
som kan görs en 4-hjulsinställning på C3a i STHLM.
Hälsn. Christer.
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
det är ju tyvärr så att vissa har spons från en del ställen som de rekomendarar i tid och otid.Chrippe skrev:Jag ringde dit i Fredags den som svara där lät
helt frågande när jag berätta att jag även ville
ställa bakvagnen också, Kan man det ,sa han?
Att ställa bakvagnen på en vette är inte en dans på rosor.
Förvånande nog fick jag höra att en annan besökare på forumet inte riktigt var nöjd hos Alban efter jag rekomenderat honom att vända sig dit....så även solen har fläckar ...tydligen
En som vet hur man gör är Hassse på Tyresö Gummi
Dock vet jag att inte ens de tycker det är världens roligaste jobb och jag antar de tar betalt för det
mvh R
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Jag har en känsla av att jag är den besökare som inte riktigt var nöjd med Alban som 2QIK4U skriver om. Helt rätt, jag är inte riktigt nöjd, men detta var på grund av ett missförstånd vilket ledde till dålig service.
Det är inte så att han ställt in den och jag är missnöjd med resultatet. Problemet var att jag hade bokat en tid, tidigt på morgonen för att hinna till skolan, så jag åkte de 2½ milen jag hade dit tidigt i ottan bara för att få höra att han inte hade tid, och inte orkat leta reda på mitt telefonnummer för att ringa och säga det heller.
Så i sommar har jag kört utan vettig inställning på nyrenoverade framvagnen, ska ta hand om bakvagnen i höst/vinter, sen tror jag att jag ger Alban en chans till. Han har inte de mest hightec-datorerna men jag tror han har en oersättlig erfarenhet av corvetter.
Ville bara klargöra så ingen missförstår och tror att Alban gör dåliga jobb
I övrigt så verkar hjulinställningarna på corvetterna vara ett gissel alltså. Jag tror det hette örby däck och gummi där jag var och försökte ställa in den efter försöket med Alban. Dom hade knappt några shims hemma, och förstod bara nästan hur man ställde framvagnen. Bakvagnen vågade dom inte ens röra då dom aldrig sett något sådant tidigare...
Det finns ju egna instrument att köpa, man kanske borde köpa hem vettiga instrument och träna ordentligt på sin egen vette och sen erbjuda hjulinställningar hemma i garaget till förmånliga priser där ägaren får vara med och leka och skruva?
Det är inte så att han ställt in den och jag är missnöjd med resultatet. Problemet var att jag hade bokat en tid, tidigt på morgonen för att hinna till skolan, så jag åkte de 2½ milen jag hade dit tidigt i ottan bara för att få höra att han inte hade tid, och inte orkat leta reda på mitt telefonnummer för att ringa och säga det heller.
Så i sommar har jag kört utan vettig inställning på nyrenoverade framvagnen, ska ta hand om bakvagnen i höst/vinter, sen tror jag att jag ger Alban en chans till. Han har inte de mest hightec-datorerna men jag tror han har en oersättlig erfarenhet av corvetter.
Ville bara klargöra så ingen missförstår och tror att Alban gör dåliga jobb

I övrigt så verkar hjulinställningarna på corvetterna vara ett gissel alltså. Jag tror det hette örby däck och gummi där jag var och försökte ställa in den efter försöket med Alban. Dom hade knappt några shims hemma, och förstod bara nästan hur man ställde framvagnen. Bakvagnen vågade dom inte ens röra då dom aldrig sett något sådant tidigare...

Det finns ju egna instrument att köpa, man kanske borde köpa hem vettiga instrument och träna ordentligt på sin egen vette och sen erbjuda hjulinställningar hemma i garaget till förmånliga priser där ägaren får vara med och leka och skruva?

Jaha, det lät ju inte bra, Farsta Däckcenter alltså.....
Att det ska vaa så himla svårt med en Corvette har jag svårt att förstå.
Den har ju inte några andra vinklar än vilken bil som helst, om man har tillgång till vilka värden camber/caster/toe-in-toe-out som gäller för respektive modell så ska det väl bara vara att köra på.
Bakvagnsinställning görs dessutom på så gott som alla moderna bilar. Det kanske var ngn ALU eller sommarvikarie som svarade i telefon hos Farsta DC.
Det är ju inte direkt ngn rocket-science vi snackar om.
Synd att man inte har egen utrustning !
Hoppas att det fixar sig, frågan är bara vart man själv ska vända sig då det blir dax....
//Hagge
Att det ska vaa så himla svårt med en Corvette har jag svårt att förstå.
Den har ju inte några andra vinklar än vilken bil som helst, om man har tillgång till vilka värden camber/caster/toe-in-toe-out som gäller för respektive modell så ska det väl bara vara att köra på.
Bakvagnsinställning görs dessutom på så gott som alla moderna bilar. Det kanske var ngn ALU eller sommarvikarie som svarade i telefon hos Farsta DC.
Det är ju inte direkt ngn rocket-science vi snackar om.
Synd att man inte har egen utrustning !
Hoppas att det fixar sig, frågan är bara vart man själv ska vända sig då det blir dax....
//Hagge
Problemet är att det är inte särskilt ofta man ställer bakvagnar på Corvetter i landet.
Dessutom är det VÄLDIGT bökigt att göra det.Fråga ifall Du får vara med nästa gång ska Du få se....desssutom ä'r inte killarna som gör det utbildade kärnfysiker.
Största problemet är att väldigt få gör det så Du får vara beredd på att ta med Dig egna schims.
framvagnen är som vilken stenåldersbil som helst...men det är sällan vanliga verkstäder gör såna numer så även då kan det vara tufft med schims.
Lite tråkigt för det är VÄLDIGT få saker som påverkar Din bil så mkt som hjulinställningenSPECIELLT på en corvette
mvh R
Dessutom är det VÄLDIGT bökigt att göra det.Fråga ifall Du får vara med nästa gång ska Du få se....desssutom ä'r inte killarna som gör det utbildade kärnfysiker.
Största problemet är att väldigt få gör det så Du får vara beredd på att ta med Dig egna schims.
framvagnen är som vilken stenåldersbil som helst...men det är sällan vanliga verkstäder gör såna numer så även då kan det vara tufft med schims.
Lite tråkigt för det är VÄLDIGT få saker som påverkar Din bil så mkt som hjulinställningenSPECIELLT på en corvette
mvh R
Jag vet ju inte hur det är i Stockholm, men själv körde jag till Vianor i Kristianstad. Det finns Vianor express verkstäder i Stockholmsregionen också. deras datorer borde kunna ge samma information var som helst i landet. Shimsen har de naturligtvis inte utan man får själv investera i sådant och ha med. En bra datoriserad inställning borde ge det man vill ha ut av bilen. Shims till både bak och framvagn kan väl någon av de vanliga firmorna i Stockholm ha på hyllan. Annars kanske någon vänlig medlem har lite sådant liggande på hyllan i garaget? Jag blev nöjd med resultatet, men jag rejsar ju inte.... 

Günter
Hej
Man kan göra mycket själv om man har intresse och plats att hålla till på.
Göran Malmbergs väghållingsbok är mycket bra litteratur i ämnet.
Kolla också in på rejsa.nu och sök i lite gamla trådar.
Har själv ställt in hjulvinklar och tycker mej fått OK resultat.
Titta bara hur bakvagnen är uppbyggd så ser du hur man justerar. Shims för att ställa toe-in bak är bara att göra själv av plåt(helst rostfri). Använd ett gammalt som mall och gör lite olika tjocklekar.
mvh
börje
Man kan göra mycket själv om man har intresse och plats att hålla till på.
Göran Malmbergs väghållingsbok är mycket bra litteratur i ämnet.
Kolla också in på rejsa.nu och sök i lite gamla trådar.
Har själv ställt in hjulvinklar och tycker mej fått OK resultat.
Titta bara hur bakvagnen är uppbyggd så ser du hur man justerar. Shims för att ställa toe-in bak är bara att göra själv av plåt(helst rostfri). Använd ett gammalt som mall och gör lite olika tjocklekar.
mvh
börje

Du kan vända dig till Däckproffsen i Sundbyberg ligger på Järvägsgatan. De ligger i princip granne med f.d Corvetteverkstan som Håkan, numera på Corvette Sweden hade. Han har lärt upp folket där, har haft min bil där för balansering, hjulsinställning fram/bak. Blev nått helt nytt när jag hämtade den.
Lämnade in min där med... och det funkade bra.antos skrev:Du kan vända dig till Däckproffsen i Sundbyberg ligger på Järvägsgatan. De ligger i princip granne med f.d Corvetteverkstan som Håkan, numera på Corvette Sweden hade. Han har lärt upp folket där, har haft min bil där för balansering, hjulsinställning fram/bak. Blev nått helt nytt när jag hämtade den.
Trevliga att ha att göra med.
Hmmm.... det är inget fel på Farsta Däckcenter och jag har ingen j-a spons därifrån.....
När jag ställde in min bil så visste dom exakt hur man gör, det kanske var nån lallare, typ PRAO elev som svarade
(irriterad på påhoppet)
När jag ställde in min bil så visste dom exakt hur man gör, det kanske var nån lallare, typ PRAO elev som svarade

RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Jag gjorde min hjulinställning här och jag är nöjd:
http://www.solnadackservice.se/sida/www.htm
// Ola
http://www.solnadackservice.se/sida/www.htm
// Ola