Sida 1 av 1

Besiktningsproblem, färg på lamporna.

Postat: mån aug 29, 2005 20:19
av Christian Larsson
I höst är det dags att besiktiga vetten, min första besiktning då vi köpte den på förra besiktningen. Då klarade den sig bra, men fick anmärkning på
- Positionsljus fram, fel färg
- Sidoblinkers fram, fel färg

Man kan ju ta en chansning och åka dit ändå och hoppas på en snällare besiktningsman/-kvinna. Men jag antar att anmärkningarna ligger i deras dator nu, så de blir ännu mer noggranna denna gång.
Jag har en -72a men med front/skärmar från 80-82. Se bild nedan:
Bild

Positionsljusen fram är orange, någon som har ett förslag på hur man ska lösa det där? Finns det bra lysen att byta till? Eller något bra ställe att köpa extra vita lamphus som man sätter dit bara vid besiktningen, då man tillfälligt kopplar ur de oranga?

Sen, sidoblinkersena är tvådelade som ni ser, vita och gula. Båda fälten blinkar samtidigt som intensiteten på positionsljusen fram ändras i takt med blinkningen när jag blinkar. Tror dom slog ned på att det var två färger som blinkade, men jag tror jag klarar mig med att tejpa över den vita delen?

Eftersom denna front och dessa skärmar är standard 80-82 (tror jag), så måste väl flera ha haft detta problem? Vilka lösningar har ni använt?

Postat: mån aug 29, 2005 22:27
av frisk
e det en -72:a???? Varför`???
Mina possitionsljus e med vita glas. Sidoblinkers gula, borde räcka att tejpa över dom , om dom nu skulle gnälla om det???

Postat: tis aug 30, 2005 20:04
av Mattias
Dra ur lamporna! Det gjorde jag med mina röda bak...
Stort OK fick jag :D

Postat: tis aug 30, 2005 22:50
av Christian Larsson
Vet inte riktigt vilka ljus du menar nu Mattias, positionsljusen bak eller?
Isåfall gissar jag utan att veta att du hade en väldigt snäll besiktningsman, då du själklart både fått t ex "Positionsljus bak, funktion felaktig" som anmärkning.

Verkar som om jag får göra en biltema-lösning för parkeringsljusen fram, och tejpa över de vita glasen på blinkersen. Men samtidigt, har man tur, en glad besiktningsman som gillar amerikanare så kan man få igenom vad som helst.

Hörde ikväll på tisdagsträffarna i Länna (sthlm) en riktig mardrömshistoria om en kompis som tagit en cadillac till besiktningen. Han hade hamnat hos en kille som just höll på att lära sig, dvs besiktningen hade tagit två timmar, och killen hade tagit fram boken och mätt alla glapp i framvagnen... Tänk er själva antalet anmärkningar på en cadillac från 60-talet när det gäller glapp i framvagnen, när gränserna gällde moderna europeiska bilar. Han struntade i anmärkningarna och har sedan dess tagit bilen till andra besiktningsstationer, anmärkningsfritt sen dess :)

Postat: fre sep 02, 2005 10:50
av Vette94
Tror inte att du behöver några sidoblinkers fram, tejpa över före bes.
Positionsljus / blinker fram , ta bort glaset före bes,
Jag hade en 72 tidigare, för det mesta gick det bra att ha fel färg, men nu har dom ändrat reglerna så dom skriver in i datorn att du har fel färgm sen ser farbror blå det, så då blir det böter.

Postat: mån sep 19, 2005 15:43
av Christian Larsson
Jag lyfter denna gamla tråd av informationssyfte, jag har svaret på min fråga nu och tycker forumet ska innehålla lite information iallafall :)

Sökte massor efter bra lösningar på mitt lampproblem, men hittade ingenting enkelt och riktigt snyggt, och ingen i klubben hade någon riktigt smart egen lösning. Så vi ringde till bilbesiktningens tekniska rådgivning, och fick veta det larviga att: På en bil från 1972 så behövs varken sidoblinkers eller positionsljus fram....

Så jag tog ur lampan i blinkersen, och klippte kabeln som gav ström till parkeringsljusen fram, så de oranga lamphusen fram har bara blinkers.

Och ja, jag besiktigade för en timma sedan, och helt blankt papper.

Men, polisen kan ta mig på flygande besiktning om jag inte har positionsljus. Så jag klarar besiktningen men inte polisen, är inte detta sveriges lagar i ett nötskal?
Nu ska jag bara koppla ihop kontakterna jag satte dit, så är den som förut igen :)