Sida 1 av 1

Har en pysbil

Postat: mån sep 05, 2005 18:14
av Malben
Skaffat min drömbil i sommar! En C4 -94 som e det bästa jag har. En liten sak retar jag mig lite på.
Det går ju knappt att höra motorljudet. Det pyser lite där bak bara..
Blir det för extremt att byta bakre ljuddämparna mot rör? Kanske "sportdämpare" bak är en bättre lösning?
Vill njuta av 8:an ju../ Pelle

Postat: mån sep 05, 2005 20:17
av Grevé
På min är de bakre dämparna borttagna,det låter väl lite fräckt på tomgång,låga varv åsåvidare men på landsväg efter en 10-20 mil...nejtack.Har ingen uppfattning om Borla m.m men är nog tystare och har "goare" ljud än bara raka rör. Är iofs nog svårt att få mysigt ljud och relativt tyst i kupen på samma gång förutom i reklamen...Nån annan som erfarenhet av detta??

Postat: tis sep 06, 2005 0:33
av Stefan
www.vette.se har koll på rör :wink:

Välkomna hit 8)

Postat: tis sep 06, 2005 9:34
av Jake
Jag kör utan dämpare (med cat) och det blir väldigt mycket resonans vid vissa varvtal (givetvis typ 90 och 110).. Men det går att åtgärda med en H-pipa bakom bakaxeln..

H-pipa

Postat: tis sep 06, 2005 14:16
av Ingo
Fungerar den verkligen?, mitt bakre rör börjar ha gjort sitt, så jag funderar på att byta, och H pipan har jag läst om,men fungerar den ?

Postat: tis sep 06, 2005 17:00
av kothe
Jag testade att köra några mil utan avgassystemet efter katten (plockade bort Y-pipa och ljuddämpare) och det var ingen hit. Hörde inte motorn vid vissa varvtal på grund av allt som skakade och vibrerade inne i kupen.
Några sportljudämpare bör man nog ha om man ska kunna åka mer än ett par mil i sträck, och "dom" av det andra könet brukar ju inte heller uppskatta när det dånar för mycket. :roll:

Re: H-pipa

Postat: tis sep 06, 2005 17:37
av Jake
Ingo skrev:Fungerar den verkligen?, mitt bakre rör börjar ha gjort sitt, så jag funderar på att byta, och H pipan har jag läst om,men fungerar den ?
Tja problemet är att C4ans anvgass är utformat som en visselpipa. När man tar och "kortsluter" systemet genom att lägga en pipatvärs efter krökarna (den ligger i nästan samma vinkel som systemet) så får den stående vågen två vägar att välja så kommer vågen att gå tillbaka den väg där det är lägst tryck, altså ut genom andra pipan :)

En annat välbeprövat "trick" är att man kör rören rakt bakåt, och lägger dämparna där resevdäcket skall finnas.. sedan blir det Punkaspray i hanskfacket..

Postat: tis sep 06, 2005 18:58
av Hans-O
Tillverkade en insats som på sidan http://www.spiralturbobaffles.com/SCCA-info.html ungefär halva längden som på bilden. Resonansen minskade fast ljudet förändrades inte speciellt mycket.

Har annars tagit bort pre-cattarna och har Raka-rörs 2 1/2" 1till 2 rörs slutdämpare annars org.

HW

Insatser

Postat: tor sep 08, 2005 9:18
av Ingo
Man mixtrade rätt mycket med sådant där på moppetiden,och vad man lärde sig var att små hål är det som gäller om det ska bli någon ljuddämpande effekt.
När jag plockat katen försökte jag bygga insatser att ha bak i Appledämparna,men det dämpade föga.
Dom där insatserna du har på bilden är nog mest till för att få ett lagom mottryck.

Re: Har en pysbil

Postat: tor sep 08, 2005 20:51
av madcow
Malben skrev:Skaffat min drömbil i sommar! En C4 -94 som e det bästa jag har. En liten sak retar jag mig lite på.
Det går ju knappt att höra motorljudet. Det pyser lite där bak bara..
Blir det för extremt att byta bakre ljuddämparna mot rör? Kanske "sportdämpare" bak är en bättre lösning?
Vill njuta av 8:an ju../ Pelle
Vad du än gör....
Byt inte till något värsting odämpat helvete....
Jag har sportsystem - blir en dj...a resonans
Man får ha hörselskydd...

Postat: fre sep 09, 2005 7:38
av M Nordin
Jag kör utan kat samt 2 x 2,5 tums Simons - minsta ovala modellen - bak. Låter riktigt bra och kraftigt minskad resonans jämfört med kat och rensade originaldämpare som att på tidigare.

MVH

MN

Postat: fre sep 09, 2005 14:47
av madcow
M Nordin skrev:Jag kör utan kat samt 2 x 2,5 tums Simons - minsta ovala modellen - bak. Låter riktigt bra och kraftigt minskad resonans jämfört med kat och rensade originaldämpare som att på tidigare.

MVH

MN
Låter trevligt.....
Vad tror du om samma system men med Kat ?
Mitt låter något fördjävligt... Resonansen inne i bilen är det värsta - men den går som ett skott...

Postat: fre sep 09, 2005 16:21
av M Nordin
madcow: Katten(!) lär nog dämpa en hel del men på dessa bilar är det väl bara trial and error som funkar! Obs att jag kör med enkelt utblås från varje dämpare och slutröret utdraget så långt som går utseende mässigt. Många USA dämpare låter "burkigt" men jag tycker mina funkar, får se hur de blir med dubbelt 2,5 hela vägen... kan maila några Quicktime klipp tagna med digitalkamera innifrån under en repa om det är av intresse.

MVH

MN

Postat: lör sep 10, 2005 11:15
av alberto.becker
Grevé skrev:På min är de bakre dämparna borttagna,det låter väl lite fräckt på tomgång,låga varv åsåvidare men på landsväg efter en 10-20 mil...nejtack.Har ingen uppfattning om Borla m.m men är nog tystare och har "goare" ljud än bara raka rör. Är iofs nog svårt att få mysigt ljud och relativt tyst i kupen på samma gång förutom i reklamen...Nån annan som erfarenhet av detta??
Åker själv med den bakre caten och Borla burkar på min 90a å det är en jä..a resonans mellan 60-90. Ska själv plocka ner systemet å svetsa in ett H rör och sedan isolera lite där bak i bilen så får vi se till nästa sommar om det blivit behagligare ljud inne i bilen. Visst är det fränt me lite ljud men man tröttnar rätt fort när det bara dörnar inne i bilen.Jag vet personer som har isolerat mera under mattan bak i bilen för dom tycker att det bullrar för mycket inne i bilen. Men som sagt alla tycker vi olika å tur är väll det annars skulle det bara finnas ett system.
A/B :P

Postat: lör sep 10, 2005 14:04
av madcow
M Nordin skrev:madcow: Katten(!) lär nog dämpa en hel del men på dessa bilar är det väl bara trial and error som funkar! Obs att jag kör med enkelt utblås från varje dämpare och slutröret utdraget så långt som går utseende mässigt. Många USA dämpare låter "burkigt" men jag tycker mina funkar, får se hur de blir med dubbelt 2,5 hela vägen... kan maila några Quicktime klipp tagna med digitalkamera innifrån under en repa om det är av intresse.

MVH

MN
Maila gärna.... madcow@passagen.se....

Alltid kul att se hur andras lösningar funkar