Funderingar över bästa möjliga tid på strippen med corvette.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Malben
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 05, 2005 18:07

Funderingar över bästa möjliga tid på strippen med corvette.

Inlägg av Malben »

Jag är väldigt sugen på att prova att kolla tiden för min bil, en i stort sett originalbil med manuell växellåda.
Nu är jag ju verkligen inte hemma på det här med racing, så för att inte skämma ut mig å min pärla så kanske någon vet vid vilka varv växlarna ska i. 6:an borde man ju aldrig hinna lägga i, men 4 ggr har jag räknat med att jag måste göra bra växlingar.
Det är bara på skoj, men visst vill man ju ha en så bra tid som möjligt.
Någon som har nån ide om varvtal för 2:an .. 3:an osv ?
Borde kanske starta med antispinnsystemet på iallafall?
De e en -94. Om det är nån skillnad vet jag inte.
Vill hälsa till alla här på forumet. Man kan lära sig massor här!
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Du kan ju alltid skaffa en sån här...

http://www.vette.se/shop/?artnr=114%2D1 ... egory%3D26

Om inte annat är det en kul "gadget"
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Detta beror rätt mycket på hur mycket effekt OSV man har.. och framförallt så har det emd eatt göra hur bra avstämd motorn är.. men det finns en god tumregel att börja labba utifrån..

Först så får du ta och hitta bromspapper på motorn, eftersom din bil e org så finns det säkert på nätet.. Sedan så ska du växla vid MAX effekt, då ska/bör du hamna vid MAX vrid efter växlingen.. Men lite beroende på hur stora stegen mellan utväxlingen i lådan är så kan altså växlingspunkterna mellan olika växlar variera..

Kan ju säga att excell är ett mycket bra verktyg när du börjar räkna på det..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Ingen antispinn!!

Beronde på hur duktig man iof.
Men antispinn sinkar 60 fots tiderna.. ett visst antal % hjulspinn är dock optimalt, men inte för mkt!
tror inte du hinner få i 4:an på strippen.....
-69, 502, Coupé
Malben
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån sep 05, 2005 18:07

Tack!

Inlägg av Malben »

Enligt spec. så ska max effekt finnas vid 5000rpm.
Då vet jag ungefär när jag ska växla.
Kanske lite överkurs med display å grejjer :)
Raggarn
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 21, 2005 23:07

402m

Inlägg av Raggarn »

körde på Emmaboda med min C4 -94 man , på 13,07sec. med "lite" trimm motsvarande Lt 4 kitt.

Jag körde över linjen på 4an.

201m går på 7,8 sec .

Ps ,använd INTE antispinn

Mvh
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Skaffa Dig en G-Tech SS accelerationsmätare: http://www.gtechpro.com/ så kan Du enkelt få fram accelerationstiderna vid olika förändringar.

Själv har jag en LT1 -92 automat med chip och airfoil 306 + kanske 45 hk. Den gör 0-100 på 5.22 sekunder. Då har jag antispinnen på och automaten i D-läget - ej (D) som är overdrive.

Med hjälp av G-Tech-mätaren kan Du testköra med olika inställningar och enkelt få reda på vad som ger bäst axtider.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Skriv svar