Sida 1 av 1

PCV

Postat: ons sep 14, 2005 0:48
av Hagbard
Öhm,,
Vad gör PCV-ventilen och hur fungerar den ??
Eller hur ska den fungera?? :?: :roll:

Jag provade och blåste och sög luft åt alla håll
och den var ju nästan som ett öppet rör,,,,,,

Helt normalt eller paj ?? :roll:

Re: PCV

Postat: ons sep 14, 2005 16:38
av Jake
Hagbard skrev:Öhm,,
Vad gör PCV-ventilen och hur fungerar den ??
Eller hur ska den fungera?? :?: :roll:

Jag provade och blåste och sög luft åt alla håll
och den var ju nästan som ett öppet rör,,,,,,

Helt normalt eller paj ?? :roll:
Det är en backventil, som är ihopkopplat med EGR systemet.. Den ska bara gå att suga i , men man kan även fuska och ersätta med ett rakt rör..


Står om vad EGR är i den här tråden..
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ight=inert

Postat: ons sep 14, 2005 19:05
av Peter

Postat: tor sep 15, 2005 0:18
av Hagbard
Oki,,, Tack...... då kan man ju säga
att min ventil är slut då,,,,,,
Får önska mig en ny till jul,,,,,,

Postat: tor sep 15, 2005 19:51
av Terner
Tanken är att den ena ventilkåpan ska vara ansluten till luftrenaren där det ska sugas in ren luft till motorn.
PCV-ventilen ska sitta på andra ventilkåpan och kopplas till insuget under förgasaren för att ge undertryck till vevhuset och suga ut gaserna och dra in dom i insuget så dom förbränns tillsammans med den övriga bränsleblandningen.

Har du en hårt trimmad motor så kanske inte det räcker, då får du ordna så att vevhuset ventilers ut effektivare finns olika lösningar för det.

Får du övertryck i vevhuset kan du lita på att motorn pressar ut olja och det droppar lite här öch där även om den är sprillans ny.....
Dessutom får du mycket lukt och så vidare in i kupen och runt bilen....rök inte i den haha....

/Terner

Postat: fre sep 16, 2005 23:10
av Hagbard
Nu har jag öppna filter på ventilkåporna och det är just det att den trycker ur sig lite olja här och där,,,,,,

Därför tänte jag koppla in det som det ska vara med pcv-ventilen till förgasaren osv,,,,,

Tog ventilen som satt i gamla orginalmotorn,,, det var den som inte verkade fungera,,,,
Tar och köper en ny,,, det är ju inte så mycket pengar så till och med jag har råd :wink:

Postat: lör sep 17, 2005 7:13
av StingrayRacing
Terner skrev:Har du en hårt trimmad motor så kanske inte det räcker, då får du ordna så att vevhuset ventilers ut effektivare finns olika lösningar för det.
Kan du inte säga B, när du berättade A så bra? :wink:

Postat: lör sep 17, 2005 9:57
av Terner
Själv har jag original PCV- ventil monterad och det verkar räcka, men vet att en del gör ett uttag i headers och drar en slang ner dit för att få bättre ventilation men man ska ha någon strypning emellan så man inte suger ut all olja ur motorn hehe. Har vist hänt för somliga att när dom släppt gasen efter 402 meter så har suget blivet för häftigt :)

/Terner

Postat: lör sep 17, 2005 11:19
av frisk
Vakumpump :wink:

Postat: lör sep 17, 2005 12:28
av Peter
frisk skrev:Vakumpump :wink:
Bild
Blir ett jävla pumpande :lol: :lol:

Postat: lör sep 17, 2005 13:41
av frisk
:lol: Inte en sån!!!! :twisted: