Hjälp vad skulle ni ha gjort

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Lars-Henrik
Corvettefantast
Corvettefantast

Hjälp vad skulle ni ha gjort

Inlägg av Lars-Henrik »

Nu när vintern närmar sig så går jag i tankarna att piffa upp motorn lite.Nu är jag så kluven,skall jag bygga på den jag har eller sätta i en färdigbygd?.Den som sitter i är en 350 och matching numbers.Kanske synd att börja skruva i den eller vad tycker ni :shock:
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JNHMLMRMMRK
M.V.H Henke
Senast redigerad av Lars-Henrik den mån sep 19, 2005 2:48, redigerad totalt 2 gång.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

skicka ur den och ställ den i nått hörn tills du nångång kanske ska sälja,sen så kan du ju antingen köpa en färdig eller köpa ett block å bygga på!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

skicka ur den och ställ den i nått hörn tills du nångång kanske ska sälja,sen så kan du ju antingen köpa en färdig eller köpa ett block å bygga på!
:wink:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Lite piggare grejor i en originalmotor skadar väl inte? Man kan ju behålla original looken ändå. Och det går ju att återställa !

Sen kan man ju göra som nån sa hiva ut den och spara den och då finns ju jättemånga alternativ.

En TPI-motor kanske? Med 700-låda ? En kartongmotor bara att hiva i med 425 hästar?

Tänk bara på att om du maxar med hästar så ska allt annat hänga med oxå ! Har en viss erfarenhet att det kostar innan man är färdig men kul är det ju om man har råd. Och landets speedshopägare kommer att älska dig hehe. Nya beställningar varje vecka.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Lars-Henrik
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Lars-Henrik »

Terner skrev:Lite piggare grejor i en originalmotor skadar väl inte? Man kan ju behålla original looken ändå. Och det går ju att återställa !

Sen kan man ju göra som nån sa hiva ut den och spara den och då finns ju jättemånga alternativ.

En TPI-motor kanske? Med 700-låda ? En kartongmotor bara att hiva i med 425 hästar?

Tänk bara på att om du maxar med hästar så ska allt annat hänga med oxå ! Har en viss erfarenhet att det kostar innan man är färdig men kul är det ju om man har råd. Och landets speedshopägare kommer att älska dig hehe. Nya beställningar varje vecka.

/Terner
Känner att jag skulle vara nöjd med 350-400hk, :lol:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Ok 350 pållar och skapligt vrid kan du säkert ta ut ur din gamla motor och i stort sett behålla originalutseendet.
Kam annat insug, förgasare och headers är ju alltid en början.

Fast det är ju bra om man kollar skicket på motorn innan man börjar vässa. En bra grund att stå på i form av en frisk motor är ett måste annars kommer raset som på beställning och då blir det genast dyrare !

Lycka till !

/Terner

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

För ett år sedan var jag var i ungefär samma läge som du Lars-Henrik.

I min Corvette sitter en 327:a och har förmodligen några hk mindre än vad du har.
Jag har under 9-10 månader bevakat Ebay, och när rätt pryl dykt upp har jag slagit till.
De prylar som jag har samlat på mig nu och som skall in i vinter är bl.a MSD fördelare + tändbox, tändspole, al-topplock, rullkam, rull lyftare, förgasare, headers plus en massa andra smågrejor. Nästan allt jag köpt är nytt eller knappt använt.
Om allt går som det ska (det brukar det inte alltid göra, vet ni som följer mina eskapadrar här på forumet) så borde jag kunna klämma ur den gamla 327:an ca:400 hk.

Kostnaden för alltsammans är ca 15-16' (frakten inkluderad), det har blivit många paket från US.
Skulle du handla motsvarande nytt i en "välsorterad biltillbehörs affär" så hamnar du runt 35'-40' i runda slängar.
Vilket väl är ungefär vad en ny 350 hk motor kostar inkl frakt, moms och tull om du handlar den på Summit.

Fördelen med en ny motor ar att du vet att allt är frächt och nytt, dock monterad av en tequila doftande?? mexican som kan ha blandad ihop vevlager överfallen :?
Skäms och sido så har jag ingen aning om vart motorerna monteras, men det är väl likadant i US som här, alla arbets intensiva jobb läggs ut till låglöneländer typ Mexico, Puerto Rico o.dyl.

Går din Mexico motor bra ännu Frisk, eller har lagren börjat skramla? :wink:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Sorry, såg inte att du hade en för 23000:-
Förutsätter att allt är billigare i US, ibland stämmer det inte.
Vad sitter det för komponenter i den motor du säljer?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Kolla på GM:s egen hemsida.
Det är deras nya cratemaskin. Har tagit hem ett ex så länge och båtägaren som har den är jätteglad!
bla. rullkam.....
Att vi kan sälja den billigare än vad vanligt folk tar hem den själv för är bara för vi har bra avtal med GM.
mvh R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Går din Mexico motor bra ännu Frisk, eller har lagren börjat skramla?
Säger bara.... Nerknarkade Mexare slår lätt svenska speedshops wannabes!!! :twisted:
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

2QIK4U skrev:Kolla på GM:s egen hemsida.
Det är deras nya cratemaskin. Har tagit hem ett ex så länge och båtägaren som har den är jätteglad!
bla. rullkam.....
Att vi kan sälja den billigare än vad vanligt folk tar hem den själv för är bara för vi har bra avtal med GM.
mvh R
Hej!
Har du bra avtal med dom när det gäller 572:an också?????????
:roll: :roll: :roll:
Stefan
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Och en fräck motor till min Mustang Fastback -65 ?

/Terner

Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Och kolvuppstudsarfjädrar till en 305a?
Kasta inte bäver i trähus.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Peter skrev:Och kolvuppstudsarfjädrar till en 305a?
Gummivev? :P

/Terner

Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Kai P »

frisk skrev:
Går din Mexico motor bra ännu Frisk, eller har lagren börjat skramla?
Säger bara.... Nerknarkade Mexare slår lätt svenska speedshops wannabes!!! :twisted:
:evil: :P :evil:
Håller med frisk.

Jag tyckte det var någon som uttalade sig om Create- motorer och nu säljer han dom själv¿ :?

Kai P™
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

sh454 skrev:
2QIK4U skrev:Kolla på GM:s egen hemsida.
bla. rullkam.....
mvh R
Hej!
Har du bra avtal med dom när det gäller 572:an också?????????
:roll: :roll: :roll:
Stefan
Går säkert att ordna fram...fast vi har andra motorer som ger mer effekt till billigare pengar om du inte absolut MÅSTE ha just den??
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag tyckte det var någon som uttalade sig om Create- motorer och nu säljer han dom själv¿
Han säljer inte bara det bästa utan även skitmotorer! :shock: :roll:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Mmmm..
Senast redigerad av Peter den mån sep 19, 2005 21:59, redigerad totalt 2 gång.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Ojojoj vilken fart det blev här då !

/Terner

KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Finns en frän motor på blocket

http://www.blocket.se/view/6076304.htm? ... c=1&city=0

MVH Krille
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

KrilleN skrev:Finns en frän motor på blocket

http://www.blocket.se/view/6076304.htm? ... c=1&city=0

MVH Krille
Såg ju trevlig ut 8)
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson »

frisk skrev:
Jag tyckte det var någon som uttalade sig om Create- motorer och nu säljer han dom själv¿
Han säljer inte bara det bästa utan även skitmotorer! :shock: :roll:
Jag bara måste få undra.
frisk, är du seriös i ditt sandlådekrig du för mot Robert?

Jag börjar tröttna på detta eviga tjatande så fort den ena säger något måste den andra klanka ner, aldrig några vettiga argument utan bara sandlådekrig konstant.
De flesta på forumet kommer bra överens annars... Om ni båda leker och har roligt, så kan ni ju säga till så kan vi andra skratta med er.

Robert har mycket kunskap och en firma med mycket god service.
Mognaden på de diskussioner och argument du ofta kommer med, frisk, känns lite väl låg. Och det borde inte behöva komma från mig med tanke på min ålder.

Jag är fullt beredd att ta tillbaka allt jag skrivit om jag missuppfattat situationen och då ber jag om ursäkt. Men det är bara intryck från ganska lång tid på forumet.
Lars-Henrik
Corvettefantast
Corvettefantast

oj

Inlägg av Lars-Henrik »

Här blev det verkligen delade meningar.Frågan är om man har kommit på vad man skall göra. :roll:

Allt lutar åt att speedpro får hjälpa mig.Dom är ju otroligt trevliga och kunniga... :lol:

Henke
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

hehehe.... Bäst att inte säga någonting här :wink:

:lol: :lol: :lol:
Corvette 427 -69
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Lars Henrik: Jag röstar för att ställa undan originalmotorn och bygga eller köpa nytt. Om inte annat bra den dagen du skall sälja bilen.

Christian Larsson: Bra att du är nöjd med Speedpro´s service. Frisk och andra kan nog inte låta bli att reagera över att först bli påhoppade och "idiotförklarade" om att de åker med crate engines (vilket då skulle förklara deras probs med uppstarter etc) för att några månader läsa hur bra de är... Sök och läs.

Robert: Är det inte dags att börja annonsera där det hör hemma? DVs här: https://forum.clubcorvette.se/viewfo ... 50ba520bdb

MVH
MN
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

M Nordin skrev: Robert: Är det inte dags att börja annonsera där det hör hemma? DVs här: https://forum.clubcorvette.se/viewfo ... 50ba520bdb

MVH
MN
Jo,det tycker jag med. Börjar bli lite väl mycket smygreklam här. :roll:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

*missförstådd*....Om jag har förstått Nordin bör man vara tyst och inte hjälpa folk ifall man råkar vara verksam i branschen?

Lite svårt att påvisa att det finns ett mer prisvärt alternativ om man sedan inte kan/får visa var......om man ej kan/får visa var försvinner ens trovärdighet.

Ber om ursäkt ifall försöket att vägleda uppfattas som reklam av utomstående då det egentligen bara är konsumentvägledning.
Om admin. misstycker har han mitt fulla tillstånd att ta bort mina inlägg och jag ska i fortsättningen göra mitt yttersta att INTE bistå med råd och vägledning då någon forumbesökare har problem med sin Corvette,,,,
mvh R
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

2QIK4U skrev:*missförstådd*....Om jag har förstått Nordin bör man vara tyst och inte hjälpa folk ifall man råkar vara verksam i branschen?

Lite svårt att påvisa att det finns ett mer prisvärt alternativ om man sedan inte kan/får visa var......om man ej kan/får visa var försvinner ens trovärdighet.

Ber om ursäkt ifall försöket att vägleda uppfattas som reklam av utomstående då det egentligen bara är konsumentvägledning.
Om admin. misstycker har han mitt fulla tillstånd att ta bort mina inlägg och ska i fortsättningen göra mitt yttersta att INTE bistå med rås och vägledning då någon forumbesökare har problem med sin Corvette,,,,
mvh R
Äsch väntar fortfarande på ett bra tips vad jag ska stoppa i min Mustang Fastback -65 robban :D

Tänkte behålla originalmotorn i skrubben så länge. Vill ha en pigg motor som passar ihop med lilla automaten (C4). Har ju börjat skruva ner den på allvar nu ska snart blästras och sen kommer det att bli fart :)

Du kan ju alltid maila hans@terner.name

/Terner

M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Robert: Du har info i din signatur, det finns mailadresser till de flesta och PM till alla. Räcker inte det? Har inget att göra med huruvida man kan dela med sig av råd och dåd eller inte. Vi vet ju vad gbak fick för svar ang fördelaren han köpte på ebay. Nog off topic nu, sorry Lars Henrik.

MVH

MN
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Terner/ En Boss hemi såklart!!....Vågar ej tala om var Du handlar den...men Du kan ju PM:a om intresse finnes...annars räcker en 514 väldigt långt med.....

och vill Du ej notcha innerskärmar återstår väl bara alternativet med en stor smallblock....*s*
mvh R
Skriv svar