Sida 1 av 1
Då var det min otur nu..har haft bilen 1 vecka Hjälp önskas!
Postat: mån sep 19, 2005 20:24
av MickeW
Var ute en lite sväng idag, körde normalt höll 70 på 70 sträckan. Rätt som det är som det hugger till en aning i bilen, "Service engine soon" lampan tänds till sammans med "Service ASR". Hastighetsmätarn visar bara 0km/h, tempen för olja och vatten visar "LO" i det digitala fönstret, "SYS" börjar blinka tillsammans med "Security" lampan.
Stannar och stänger av bilen, kollar under huven men ser inget konstigt, hade kanske förväntat mig nåt synligt fel som oljesprut eller nåt men allt såg normalt ut.
Startar bilen igen den går normalt på tomgång, dock lyser "service ASR" men allt annat visar som det ska, sen efter stund händer samma sak, det där lilla hugget i bilen, och Service engine börjar lysa igen....Tomgången är nu onormalt hög ca: 1500 varv, det känns som den går på någon typ av nödprogram.
Har försökt läsa av felkoder men det verkar inte funka på min bil. Det jag såg var att endast SYS blinkade fram kod 33, vet ej om det kan stämma.
Men övriga tips och råd tas tacksamt emot, är det raka vägen till verkstaden som gäller nu??
Kan tillägga att jag bytt batteri för 1vecka sedan om det kan ha nåt att göra med att felkoder ej visas?
Mvh
MickeW C4 -93
Postat: mån sep 19, 2005 21:32
av MickeW
Har vart i garaget igen nu när man gör rätt, har fått följande felkoder?
H41
H54
H72
---
---
H72
---
sen inget mer, hur tyder jag dessa? H41 är det lika med felkod 41 som man kan finna på diverse sidor och säger detta: "Check wiring at ECM. Possible PROM failure, or incorrectly seated PROM. Reseat PROM. Possible ECM failure".
//MickeW C4 -93
Postat: tis sep 20, 2005 17:04
av kothe
H står för History, det finns även C som står för Current. Alltså är en H kod en kod som inte finns nu men som har funnits tidigare och en C kod är en kod som finns nu.
Men en del koder som heter H kan vara aktuella ändå, men dom visas som H eftersom dom inte finns när motorn inte är igång, och det är den ju inte när man kollar dom.
Så H41 är felkod 41 och det felet uppstår väl inte när motorn står still så då blir det H pga det.
Postat: tis sep 20, 2005 18:09
av MickeW
Är just nu på väg ut i garaget för lite felsökning kring ECM boxen. Hoppas det är nåt enkelt

Postat: tis sep 20, 2005 21:27
av MickeW
Det verkar vara ECM som sagt, räcker med att man med fingrarna knackar lite på boxen så lever bilen sitt egna liv.
Bara handla ny box antar jag?
Postat: sön okt 16, 2005 19:43
av Walle
om felet ändras när du knackar på boxen tror jag det tyder på antingen glapp i kontakten till boxen men det utgår jag från att kollat med rengöring och lite kontaktspray. Eller en taskig lödning i boxen.
Har lagat ett par boxar till diverse bilar/hojar när sånna här fel har uppenbarat sig. I regel är det en lödning där kontakten är lödd i kortet som släppt pga av att det varit belstning på den utifrån, slarvigt dragen kabelstam eller liknande.
Nån gång har det även varit slarviga lödningar från fabrik som efter flera år uppenbarat sig.
Vet ej hur denna box ser ut men tyvärr är ju många ihopgjutna, men med lite vilja går det alltid att få upp dom.
Så leta reda på nån elektronik kunnig som vet hur en taskig lödning ser ut så kanske du slipper köpa en ny!
Postat: mån okt 17, 2005 10:51
av MickeW
Walle skrev:om felet ändras när du knackar på boxen tror jag det tyder på antingen glapp i kontakten till boxen men det utgår jag från att kollat med rengöring och lite kontaktspray. Eller en taskig lödning i boxen.
Har lagat ett par boxar till diverse bilar/hojar när sånna här fel har uppenbarat sig. I regel är det en lödning där kontakten är lödd i kortet som släppt pga av att det varit belstning på den utifrån, slarvigt dragen kabelstam eller liknande.
Nån gång har det även varit slarviga lödningar från fabrik som efter flera år uppenbarat sig.
Vet ej hur denna box ser ut men tyvärr är ju många ihopgjutna, men med lite vilja går det alltid att få upp dom.
Så leta reda på nån elektronik kunnig som vet hur en taskig lödning ser ut så kanske du slipper köpa en ny!
Jag fick tag på en begagnad box då Klintberg ej kunde hålla sina 2veckors leveranstid, nu går bilen bra igen. Att tillägga är att jag som sagt synat hela mitt gamla kort med lupp efter dåliga lödningar utan resultat, dessa boxar måste nog kollas av proffs med rätt utrustning för att finna felkällan.
//MickeW