Sida 1 av 1

handbroms

Postat: lör sep 24, 2005 16:04
av fredriklundgren
Ska besiktiga min c5:a och handbromsen tar lite dåligt men jag hittar ingen stans att spänna den. någon som vet något om detta så vore jag tacksam.

Re: handbroms

Postat: mån sep 26, 2005 7:26
av Lars J
fredriklundgren skrev:Ska besiktiga min c5:a och handbromsen tar lite dåligt men jag hittar ingen stans att spänna den. någon som vet något om detta så vore jag tacksam.
Handbromsen skall vara självjusterande men det fungerar dåligt ibland. Du tar av bakhjulen. Tar loss bromsoken som sitter med två bultar per sida och lägger de försiktigt till sidan. Därefter lossar du bromsskivan. Här hittar du handbromsbackarna och en justering som är "tandad". Prova med en vanlig flat skruvmejsel att justera ut backarna. Kolla efterhand så skivan går på och snurrar lätt så inte du tar för mycket. Det är ont om plats och inte så lätt att komma till men det går.

Försök undvika att fjädern som håller båda backarna på plats lossnar. Det gjorde den för mig på en sida och den var inte kul att få dit igen.
Lycka till!

/Lars/

Postat: tis sep 27, 2005 12:59
av Max M
Som Lars säger...handbromsen ska vara självjusterande. Justeringen sitter i handbromsspaken inne i cupen. Vanligt är att fettet där guckar ihop och den lilla spärren följer inte med och vajern spänns inte. En regöring där och lite nytt fett gör susen.
Max
Glömde. Guckar = Blekingska och betyder "torka ihop till seg massa" :D

Postat: tis sep 27, 2005 14:04
av Lars J
För en gångs skull håller jag inte med dig Max. Om spaken plötsligt inte "tar" kan det vara fett som klumpat sig och spaken tar inte med sig vajrarna som den skall och går högt upp. Då är det rätt att det är spaken inne i cupén man skall gå på precis som du beskriver.

Men om handbromsspaken så sakteliga tar högre och högre upp så är det justeringen som sitter innanför bromsskivan som skall skruvas ut manuellt några varv. Detta skall ske automatiskt men gör det inte alltid varför lite hjälp kan behövas.

/Lars/ :roll:

Postat: tis sep 27, 2005 14:22
av Max M
Du har helt rätt :D
Max

Re: handbroms

Postat: tor sep 29, 2005 18:28
av LW
fredriklundgren skrev:Ska besiktiga min c5:a och handbromsen tar lite dåligt men jag hittar ingen stans att spänna den. någon som vet något om detta så vore jag tacksam.
Tjena!

Max M och Lars har ju lösningen..
Ville bara delge info som jag såg!
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ht=secrets



19. The parking brake is self-adjusting... but depends on the car rolling or wanting to roll backward to work. Not mentioned in the owners manual (looked for it). :?

men verkar mest riktigt och skruva själv.. som de tidigare påpekat.
hoppas de går bra för dig..

Postat: tor sep 29, 2005 18:41
av Max M
Har funnits och finns seglivade rykten om att handbromsen justeras under backning. Detta är nonsens. Så de sååå...
Max

Postat: tor sep 29, 2005 20:04
av LW
Max M skrev:Har funnits och finns seglivade rykten om att handbromsen justeras under backning. Detta är nonsens. Så de sååå...
Max
Tipp topp Max..för klargörandet! :oops:

Då vet vi alla att detta bara var sägen.. :) (finns mycket rykten)
Så på med handskarna och skruva.
/Lennart

Postat: fre sep 30, 2005 8:52
av Lars J
Egentligen ganska enkelt att ta av hjulen och oken. Kruxet är sedan att drivaxeln täcker större delen av handbromsbackarna så bra belysning och tålamod är bra att ha. Har man jobbat som gynekolog är det en fördel då det är "fingerspitzgefül" som gäller! Alla som bara varit "hobbygynekologer" klarar det säkert också!

/Lars/ :wink:

Postat: sön jun 04, 2006 16:50
av BlackSheep-98
Men vad ska man riva för att komma åt handbromsmekanismen inne i bilen? Har precis det problemet att den inte tar och det är "äntligen" dags för besiktning...

Postat: sön jun 04, 2006 22:09
av BlackSheep-98
Hittade rätt muttrar att lossa, inga problem. Håller med om att det var lite gyn-varning :D