Sida 1 av 1

Mäta spridare?

Postat: lör okt 01, 2005 13:15
av hangus
Hej!

Såg att Madcow hade mätt spridare på sin Corvette. Jag har en 91:a som nu går dåligt på tomgång och inte har riktigt klös som den brukar. Har bytt luftfilter och oxygensensor, fick felkod 45 när jag kortslöt - dvs "rich exhaust". Min fråga är - kan jag själv mäta spridare? Verkstan säger allt mellan 500 spänn och 2000 kr för en diagnos. Jag har ett instrument för att mäta voltstyrka, tuta sladdar m.m. Kan jag använda det? :shock:

Kan någon hjälpa mig med detta?

Postat: lör okt 01, 2005 14:49
av Håkan
Du plockar bort kabeln till spridaren och mäter hur
många Ohm (motstånd) det är i spridaren.

På en -90 L98 ska det vara 15.8-16.6 Ohm

Postat: lör okt 01, 2005 18:05
av hangus
Jag ska genast plocka bort kablarna och mäta. Antar att det går att loss dem direkt från spridarna där de sitter, eller måste jag plocka ned alltihop som t.ex fuel rails m.m och ta loss spridarna? OM det går att mäta direkt på motorn - ska tändningen vara på?

O.s.a :wink:

Re: Mäta spridare?

Postat: lör okt 01, 2005 23:36
av Jake
hangus skrev: kan jag själv mäta spridare? Verkstan säger allt mellan 500 spänn och 2000 kr för en diagnos.
Jag tar mig för pannan :shock: , 500-2000 spänn för ett 5 minutersjobb... Det är ju faan mer än vad en riktigt bra advokat tar..

Postat: sön okt 02, 2005 15:08
av nyqvist
Hej! Är det någon som vet vad det ska vara för värden på spridarna på en LT1 -93 mvh Leif

Postat: sön okt 02, 2005 18:01
av Jake
nyqvist skrev:Hej! Är det någon som vet vad det ska vara för värden på spridarna på en LT1 -93 mvh Leif
Är det högimpedans så är det, altså ungefär samma.. normalt är mellan 14 och 18ohm.. men det viktiga är att de ligger hyffsta nära varandra, börjar nån sticka åt skogen är det IG..

Postat: sön okt 02, 2005 21:06
av hangus
Förtydligande: Verkstan tar en timme på att mäta upp spridarna, dvs, 500 spänn, Det som kan kosta upp till 2000 kr är att felsöka resten, tändning, IAC m.m.

Jag har bestämt mig för att ge fan i verkstan. Har inte gett mig på spridarna heller, vet inte riktigt hur jag ska komma åt sladdarna. Ägnade eftermiddagen åt att plocka ned Throttle body och göra ren den istället. Såg att det var fukt och elände i kontakten till TPS när jag plockade bort den. Det kanske är det som är fel!? Å andra sidan så behövde det göras rent! En kul grej jag hittade var att Jänkarna (bilen är direktimporterad från USA) lagt silikon i ena slingan i throttle body, den som leder till vakuumanslutning under. Kan undra varför? Men jag gör likadant så får vi se när jag sätter dit den om den går lika bra som förut.

Tack för alla svar förresten, bra forum detta,nästan lika bra som Forum Romanum... 8)

Kablarna

Postat: mån okt 03, 2005 17:33
av Ingo
Men kablarna sprättar du bara loss en i taget och mäter?
Demontering och mätning samt montering tog ungefär en kvart.
Egentligen behöver du inget verktyg heller,förutom OHM-mätaren,men en näbbbtång kan vara bra för det lossnade någon tätning för mig som föll ner på insuget.

Postat: mån okt 03, 2005 18:06
av hangus
Ingo! Ok, sprätta loss? De sitter två st i en brun sockel direkt på spridaren, hmm...Kanske är det i andra ändan av kablaget som försvinner ned i kabelstammen du menar?

:?: :!:

sockeln

Postat: mån okt 03, 2005 18:24
av Ingo
Sockeln på spridaren sitter ju fast med något som liknar en hårklämma,den trycker man inåt då frigörs spärren,sedan lyfter du sockeln uppåt,den kan sitta lite för en gummipackning tätar.
När du fått av sockeln tar du Ohm-mätaren och mäter på stiften på spridaren, skriver upp värdet ,och trycker på sockeln igen när den är på plats hoppar hårnålen till. ,sedan tar du nästa sockel och gör likadant.
Om du är osäker titta i en katalog som säljer spridare ,då ser du hur dom ser ut upptill (finns kataloger på nätet)

Postat: mån okt 03, 2005 18:56
av nyqvist
Hej! Jag mätte motståndet på mina spridare 12,0-12,2 är det ok eller är det dags att byta Lt 1 -93 mvh Leif

Postat: mån okt 03, 2005 22:55
av hangus
Tack Ingo för utmärkt respons! Återkommer när jag mätt upp spridarna, kan ta ett tag för nu är det resa som gäller, med flyg alltså.

:) :) :)

Postat: fre okt 07, 2005 11:24
av Hans Östling
Mina spridare ligger på 12,4-12,6 ohm. Det är ju nästan samma som på dina Leif. Så det kanske är som det ska. Jag har också en 93:a.


Hans

Postat: fre okt 07, 2005 12:30
av Jake
som sagt hög impedans spridare skall ligga mellan 12 och 16 OHM.. och framförallt det skall inte skilja så mycket mellan de 8a.. Bägge två har helt ok spridare, TUTA OCH KÖR SÅ DET RYKER :D

Postat: sön okt 09, 2005 21:52
av hangus
Nu har jag mätt spridarna! Så här ser mina resultat ut i Ohm:

11.0/ 16.5/ 5.3/ 15.1/ 16.6/ 16.5/ 16.8/ 16.4

De två som ligger under, dvs 11 och 5.3 mätte jag två gånger för att säkra resultatet.

Efter att jag gjort rent Throttle body gick bilen bra, men den går fortfarande ojämnt på tomgång när den blir varm, så ojämnt att det slamrar om avgassystemet!

Vad gör jag nu? Byte av spridare? En polare tror inte på det utan menar att det är kallstartssensor som inte slutar fylla på soppa när bilen blivit varm, nån som har haft problem med detta? :(

Postat: sön okt 09, 2005 23:05
av Jake
Kallstartventil eller inte.. du bör byta spridare iallfall så du inte bränner ECU'n,

Men det här med skral tomgång är KLASSISKT på C4orna när spridarna blir dåliga, och resistanserna minskar..

Postat: mån okt 10, 2005 17:10
av hangus
Tack Jake!

Hörde mig för idag hos en stor firma som importerar delar till bl.a. Corvette. 1450 kr st...

Det blir USA för min del, ska följa länk som Alberto la till i sin spridarföljetong!

Slutet gott allting gott!

Anser hangus

Postat: mån okt 10, 2005 21:49
av madcow
hangus skrev:Tack Jake!

Hörde mig för idag hos en stor firma som importerar delar till bl.a. Corvette. 1450 kr st...

Det blir USA för min del, ska följa länk som Alberto la till i sin spridarföljetong!

Slutet gott allting gott!

Anser hangus
Var bor du ?
I närheten av Stockholm ?
I så fall kan jag rekommendera "Verkstan" i Jakobsberg....
Mycket bra service, kunniga, och man blir inte rånad...

Postat: mån okt 10, 2005 23:52
av hangus
Juste, Madcow!

Jag bor i Karlskrona men är mycket på resande fot - ofta i Sthlm. Köpte Corvetten i Märsta faktiskt! Ikväll var jag hos polaren och satte in ett 100 OHM resistans i tempavkännare för kylsystemet, (coolant temperature sensor) och se - bilen lugnade ned sig på tomgång! Jag ska börja med att byta tempavkännaren bara för att se om det blir ok! Men sen ställer jag av och byter spridare i vinter, ger mig nog på försöket själv! Är ju en bit till Sthlm med bilen...

Men tack för tipset! Och tack för dina inlägg på forumet, det var de som satte mig på spåret att byta spridare m.m.

Alltså - gasa och var glad!

Postat: tis okt 11, 2005 22:47
av alberto.becker
hangus skrev:Tack Jake!

Hörde mig för idag hos en stor firma som importerar delar till bl.a. Corvette. 1450 kr st...

Det blir USA för min del, ska följa länk som Alberto la till i sin spridarföljetong!

Slutet gott allting gott!

Anser hangus
www.summitracing.com
best . ACC-150824(motsvarar dina org spridare)
best . ACC-150830( Har jag köpt)

Dom mindre av dom två olika är bara byta och åka men om du ska anv dom större till din org motor behöver du nog ändra lite i ditt Prom. Du får ju tänka på att dom här spridarna är 25% större än orginal och bilen lär nog ryka värre än en gammal diesel om inte öppnings tiden ändras. Vet andra som har ändra till större utan att mappa å det har tydligen inte varit någon fröjd att åka bakom dom innan dom ändrat öppnings tiderna.
Du ser :shock: ! över tusen lappen styck här hemma för en spridare,betalade 250$ för alla :lol: . Förstår fullt ut att affärerna i Sve måste ta ut mera betalt för delarna men inte behöver dom ta ut ocker priser som många gör.
Mv A/B :wink:

Postat: ons okt 12, 2005 20:37
av hangus
Tack Alberto!

Bra info, jag ställer av nu i oktober och kör en genomgång i vinter av hela kitet, spridare m.m. Jag köper de som är original enligt dina rekommendationer.

Many thank´s!

hangus