Sida 1 av 1

Hur tar man bort bussningarna ur bärarmarna?

Postat: tor okt 06, 2005 20:51
av Hånta
Hur f....n får man ut bussningarna ur bärarmarna i framvagnen?.Har försökt att få bort dom men jag har ej lyckats.HJÄLP :evil:

Lars

Postat: tor okt 06, 2005 21:49
av Johan Fräjdin
Borra sönder dem med en borrmaskin, och pilla ut delarna med en skruvmejsel. Det tar sin lilla tid. Jag testade även att elda bort dem med gasbrännare som en del föreslår, men har för mig att det inte hände så mycket.

Postat: tor okt 06, 2005 22:05
av Christian Larsson
Det finns väldigt många olika tips för detta... Jag använde en lufthammare och rostlösning, om du har tillgång till lufttrycksdriven hammare så rekommenderar jag det...

Men jag kan säga såhär, första bussningen tog mig en dryg timme av svordomar innan jag förstod metoden. De resterande sju stycken tog jag på sammanlagt 20 minuter...
Metoden finns förklarat i det engelska papper jag i en annan tråd skickade ut till massvis av personer, säg till om du vill ha det du också!

Enkelt förklarat ska du kila in lufthammare mellan bärarmen och den yttre flänsen på bussningen för att sedan vandra runt bussningen med hammaren och få den att vandra ut ur bärarmen... Låter enkelt, det var det också när man gjort första :)

Postat: tor okt 06, 2005 23:11
av Hånta
Okej ska ge mig på dom i morgon igen,kanske bättre lycka då.Tack för hjälpen.



Lars :idea:

Postat: tor okt 06, 2005 23:36
av gbak
Ja tack, jag vill nog också ha ditt utskick Christian !

Har just plockat ut kylaren och funderar också på att ev byta ut mina spruckna bussningar.
Det ser ju ganska lätt ut när kylaren och alla slangar m.m är borta, rätta mig om jag har fel.

Hur stort är jobbet att byta bussningarna i framvagnen?

Blir det någon större skillnad eller är det bara att det känns bättre att veta att bussningarna är utbytta?

Skall man köpa PUR eller gummi bussningar.
Jag har läst att PUR bussningarna gnisslar, är det någon som kan bekräfta det? Eller är det helt tysta?

Bild

Postat: fre okt 07, 2005 8:02
av Christian Larsson
gbak ge mig din e-mailadress så skickar jag det!

Att du har plockat bort så mycket (kylare mm) underlättar ju bara bortmonteringen av bärarmarna, jobbet med bussningarna görs givetsvis när du har bärarmarna utanför bilen... Jag tycker det var en del pyssel men jag har läst om många som märkt väldigt stor skillnad.
Jag renoverade en framvagn som hade i princip obefintliga gummibussningar men jag ska inte uttala mig om skillnaden än då jag inte har gett den någon vettig framvagnsinställning än...

Och huruvida polyuretanbussningarna "gnisslar" handlar om huruvida man smörjer in dom ordentligt, dom kräver ett speciellt fett som man får med, men jag har hört att man får med för lite, så jag valde att använda ett ordentligt marint fett direkt från början och använda tillräckligt!
Så problemet är att fettet verkar kunna ge sig iväg efter några år och då får man ett gnisslande, men man får se till att avgaserna överröstar tycker jag 8)

Jag tyckte det verkade värt att lägga på de extra pengarna och få bussningar som sägs att de "aldrig" ska slitas förutsatt att de inte belastas fel! Har för mig att prisskillnaden inte var någon enorm ändå...

Postat: fre okt 07, 2005 8:53
av gbak
Ojdå!
Jag trodde att det bara var att pilla ut/in bussningarna i A-armarna när de satt på plats.

Postat: fre okt 07, 2005 9:03
av 2QIK4U
*s*

Postat: fre okt 07, 2005 9:18
av Christian Larsson
Well, egentligen, i princip är det ju bara att "pilla in och ut dom"... Det är vad du gör när du har bärarmarna utanför bilen... Men det kräver så mycket verktyg och våld att jag vill hävda att det är omöjligt på plats...

Fast för tillfället kommer jag inte ihåg något moment som omöjliggör att dom sitter kvar på bilen. Det är väl just det att komma åt med verktygen och så. Men du kanske blir den första som får revolutionera framvagnsrenoveringarna och kan börja göra "drive-in-framvagnsrenoveringar" på några timmar :)
Tufft vore det oavsett vad!

Postat: fre okt 07, 2005 9:37
av Jonathan
jag använde mig av en flertons press för att få ut mina bussningar så den som gör det på plats borde få corvette-mek-nobelpriset!!

:D :wink: :D

Postat: fre okt 07, 2005 9:39
av Christian Larsson
Hehe jo kanske sant, jag försökte använda en press jag med men lyckades dåligt med det... Så jag körde lufthammaren, och den metoden hade nog faktiskt fungerat på plats!
Men att ta bort dem från bilen är inte så mycket jobb... Speciellt inte om man har det såpass rent där som gbak har!

Postat: fre okt 07, 2005 10:22
av gbak
Om man tittar i Vette Brakes .... katalog så står det en anm. på PUR bussningarna att man måste pressa i dessa.
För vanliga gummibussningar så står det ingen anm. att man måste pressa dessa, det var därför jag antog att det skulle gå att byta dessa på plats, vilket jag fortfarande tror.

Postat: fre okt 07, 2005 10:39
av ornet
Vem vet vad man får lust med under vintern :roll:
Snälla Christian skicka instr till mig med :)
ornet@telia.com

Postat: fre okt 07, 2005 13:36
av Christian Larsson
ornet har skickat även till dig nu... tror du är nr 22 som fått det nu, snart kommer jag säkert börja skicka till samma personer igen :)

PUR bussningarna tycker jag inte alls måste pressas in, det gick alldeles utmärkt med att bara trycka in dom med handkraft... smörja dom ordentligt med fettet och sen bara trycka... Jag använde aldrig någon press i min renovering.

Postat: fre okt 07, 2005 14:12
av gbak
Christian:
För mig är det "bara" de 8 A-arms bussningarna (4 övre/4 undre) som jag ev. skall byta.
Är det dessa som måste bilas bort med tryckluft?
Har jag fattat dig rätt att de är svåra (omöjliga) att få bort på plats, men när de väl är borta så är det bara att stoppa in de nya?

Postat: fre okt 07, 2005 14:26
av Peter
Om man vill köra med Polybussningar kan man göra så att man bibehåller dom gamla hylsorna i bärarmen och stoppar i dom nya polybussningarna i dom gamla,välrengjorda hylsorna.
Vet att folk har använd en lämplig hålsåg för att få ut gummit.
Jag lämnde bort mina A-armar för att pressa i dom nya skalen. Det e mycket viktigt att man gör detta med ett mothåll i själva U profilen så man inte deformerar A-armen.

Postat: fre okt 07, 2005 14:40
av gbak
Tror jag struntar i att byta mina bussningar......
De är ändå i hyggligt skick, och håller nog ett par år till.

Postat: fre okt 07, 2005 16:55
av Hånta
Själv så har man rensat motor utrymmet så det blir en total upp sträckning i motorrummet,målning,polering,nya slangar,ny el,mm.Har lånat en toppslip så jag tänker fräsa bort gummit.Åter kommer om hur det har gått.


Lars :)

Postat: mån okt 10, 2005 20:42
av Hånta
Har nu tagit bort bussningarna med hjälp av en hålsåg.Fungerade jätte bra.Så man får tacka för tipset Peter.Så nu är hela fram vagnen i bitar och skickad på blästring och lackering.Fick tillbaka lite andra saker som har varit på lack när jag lämnade bort framvagnen,jäklar vad bra det blev.Så nu ska jag lyfta av karossen från ramen så att jag kan blästra och lacka den också.Snacka om att detta kommer att ta tid,men det kommer säkert också bli bra i slutändan.


Lars :D

Postat: mån okt 10, 2005 22:26
av vett74
Helrenovering trevligt! blir nog finfint,vore skoj om du postade lite bilder på det hela så man kan drömma lite :lol:

Postat: mån okt 10, 2005 23:12
av Hånta
Hejsan

Vett74

Jo renovering är ju aldrig helt fel,men vilken tid det kommer att ta känns det som.Gå in på länken nedan så ser du hur det går allt eftersom tiden fort löper.

Föresten det lät ju inte så himmla farligt med sidsveparna.Vad kör du med för märke samt vilka insatser har du?

Har man vägarna förbi Umeå så kanske man kan få ta sig en titt på maskineriet?

Lars

Postat: tis okt 11, 2005 18:22
av vett74
kör med så kallade patriot pipes samma som eriksson hade här på forumet
mina ser dock ut som hookers..
Har vanliga headers och sen hemgjort under bilen ut till piporna ser ut ungefär som på denna bild:
Bild
Hade väl tänkt köpa hookers nån gång men kör med dom här så länge
kostade bara c:a 4000:- med frakt så..
En bild på bilen me piporna:
Bild
Mjo bara å komma förbi om du är i faggorna!
dock så blir bilen bortställd nu till helgen i vintergaraget som ligger 6 mil från stan,har bara kallgarage här i stan så....
Skojigt å se bilder på renoveringen också,verkar gå fort det där :D

Postat: tis okt 11, 2005 22:28
av Hånta
vett74

Dom dära sidsveparna såg riktigt bra ut.Var har du köpt dom?Det är ju ingen konst att riva,ut maningen kommer då man ska börja att montera ihop bilen.Ska bli roligt och se hur mycket man kommer ihåg då :wink: .
Men det torde lösa sig,det finns ju många vänliga själar här på forumet som säkert kan hjälpa till med lite svar.

Lars

Postat: ons okt 12, 2005 7:38
av vett74
köpte mina på www.jegs.com
kallas patriot pipes 4 into 1 style :)
Mjo det är ju när man ska ha ihop eländet det brukar va skojigt....
tog isär hela inredningen förra vintern men lyckades då få dit alla skruvar igen... :D

Postat: ons okt 12, 2005 19:30
av Terner
gbak skrev:Ja tack, jag vill nog också ha ditt utskick Christian !

Har just plockat ut kylaren och funderar också på att ev byta ut mina spruckna bussningar.
Det ser ju ganska lätt ut när kylaren och alla slangar m.m är borta, rätta mig om jag har fel.

Hur stort är jobbet att byta bussningarna i framvagnen?

Blir det någon större skillnad eller är det bara att det känns bättre att veta att bussningarna är utbytta?

Skall man köpa PUR eller gummi bussningar.
Jag har läst att PUR bussningarna gnisslar, är det någon som kan bekräfta det? Eller är det helt tysta?


Bild
Om du hör bussningarna gnissla har du nog för lite motor ! Jag hör inte ens stereon hehe

/Terner

Postat: ons okt 12, 2005 21:10
av gbak
Du kanske har för litet (eller inget) slutsteg till stereon :D

Postat: ons okt 12, 2005 21:55
av Terner
Touche !

:)