Sida 1 av 2
Då var karossen avlyft
Postat: lör okt 22, 2005 9:00
av Hånta
Äntligen så har man fått bort karossen från chassit.Fanns endel rost

.Värkar som att rostangreppet är värst vid början av kickuppen annars verkar det vara bra.Så nu blir det till att blästra och laga lite rost,men bra kommer det att förhoppnings vis att bli

.
Lars
Postat: lör okt 22, 2005 10:14
av vett74
jädrans va du arbetar på
blir nog bra det där,ska du pulver lacka ramen sen eller?
Postat: lör okt 22, 2005 12:39
av Hånta
vett74
Somsagt först blästring,laga rost sedan lack.Nä det blir epoxy färg som dom använder på industrier,väldigt hållbar.Samt att den kan man vist lacka ganska tjockt lager med.
Lars
Postat: lör okt 22, 2005 12:50
av frisk
Den kommer att bli fin den vetten hehe
Där på bilderna kan man ju se lyktstolparna

Jo så ser dom ut ja hehe Undrar om dom böjer sig över huvud taget vid en krock?
Postat: lör okt 22, 2005 16:49
av Hånta
Man kan ju hoppas på att det blir bra i allafall

.
Kolla in länken nedan så får ni se på lite smakprov på de ny lackerade saker till bilen som jag var och hämtade idag.
Lars
Postat: lör okt 22, 2005 19:20
av frisk
Snobb!!!!!!!!!!!!!!!

Postat: lör okt 22, 2005 20:03
av Hånta
frisk
Nu ska vi inte bli ovänner
Tänk bara vad jag kommer att missa den kommade sommar

.
Men sen

.
Lars
Postat: lör okt 22, 2005 20:08
av StingrayRacing
Det kommer bli helbra det där!
Passa på och boxa ramen (helsvetsa) när den är ramlyft. Du får ett betydligt stadigare chassi och bättre väghållning.

Postat: lör okt 22, 2005 20:17
av frisk
a men inte bokstavligt för jösse namn hehe
Då e du isf den förste på detta forum som tar mig på allvar

Jag e inte ovän med nån..... kanske frugans gamla pojkvän.... men det va ju 12 årsen.... vet inte heller varför?? Men han e ju stockholmare !!!

Postat: lör okt 22, 2005 22:54
av Hånta
frisk
Naturligtvis förstod jag att du skämtade. Det finns ju bara hjälpsamma vänner på detta forum,vi brinner ju för samma sak CORVETTE!
Det är ju bara roligt att dela med sig av sina erfarenheter här på forumet.
Lars
[img][img]
http://i6.photobucket.com/albums/y208/l ... -22013.jpg[/img][/img]
Postat: mån okt 24, 2005 15:09
av Joakim
Vuxen mans mekano = Corvette
Blir nog gryyymmmmmt bra dehär...!!! Man får ju komplex när man ser dig jobba..

Går ju bara hur fort som helst..!!!
Ska bli riktigt kul att följa det här... Det har ju blivt en hel del mer än "bara" ett motorlyft.. Bara att fota och dokumentera och sedan skriva en bok på Svenska

Jag köper direkt....!!
Lycka till och Mvh//Jocke...
Postat: mån okt 24, 2005 21:02
av Hånta
Joakim
Inte ska du få komplex av min iver att renovera.Alla har vi olika förutsättningar om hur mycket tid man kan avvara till sitt "Vuxen mans mekano".Själv så har jag nästan hur mycket tid som hellst just nu så det gäller att ligga i nu medans man har ork och lust.
Man kan ju säga att motorlyftet spårade ur allt eftersom jag började att riva i bilen,men förhoppningsvis så ska det bli ett fint resultat till slut.
Ska bara försöka ragga tag i en kaross vagn så att jag kan lacka karossen för sig så att man slipper få en massa färg damm på de nylackade ramen mm.Kanske får det bli så att man tar och svetsar ihop en egen kaross vagn om det inte finns någon här på forumet som har en sådan till utlåning.
Lars
Postat: mån okt 24, 2005 22:42
av MickeW
Ville bara nämna att garaget ser otroligt rent och fräscht ut

Postat: mån okt 24, 2005 22:56
av Hånta
MickeW
Att garaget är rent och fräscht beror nog på att jag byggde det nytt förra sommaren.Och vad är dett dubbelgarage utan en Corvette,så då var det bara till att köpa en.Och inte var det till någon nackdel
Lars
Postat: tis okt 25, 2005 8:58
av Corv1-Micke
Jag har en ritning hemma på en enkel men praktisk "karossvagn" i trä med hjul.
Kan skicka den till dig ikväll ifall det är intressant?
/ Micke
Postat: tis okt 25, 2005 11:10
av Hagbard
Var faktiskt i behov av en karossvagn med hjul,,,,
Om du har tid och lust får du gärna maila över den,,,
Ritningen alltså
Tack på förhand / Paul
Postat: tis okt 25, 2005 16:24
av Hånta
Hej Corv1-Micke
Mejla gärna över ritningen så får man se och begrunda om det kan vara av intresse.
MvH Lars
Postat: tis okt 25, 2005 21:45
av Corv1-Micke
Jag har den som en bild bara, så jag lägger den här ett tag...
Har ju inte testat den själv, hittade bilden på internet för ett par år sedan...
/ Micke

Postat: tis okt 25, 2005 23:26
av 2QIK4U
Nu är ju inte corvettekarosserna lika släta nertill som Triumph stag eller vad det nu är på bilden och då får ej nosen rätt uppstagning,,,men det går väl att schimsa med plank,,,*s*
mvh R
Postat: ons okt 26, 2005 0:08
av Hagbard
Postat: ons okt 26, 2005 8:26
av Frasse
Tog ett par bilder i går kväll som visar en till lösning på problemet.
Har tyvärr inga mått, svetsade ihop konstruktionen när jag hade karossen hängandes i lyftblocket. Som "R" mycket riktigt påpekar, karossen är mer än lovligt "slak" i fronten när den är lossad från ramen.
Profilerna är 40*40*3, kostade 778:- hos lokala sme´n.
//Frasse
http://photobucket.com/albums/c314/Frasse/
PS. Skall försöka stoppa in lite fler bilder när jag får tid.
Postat: ons okt 26, 2005 12:33
av ornet
Krävs tyvärr en inloggning för att få se dina bilder Frasse

Postat: ons okt 26, 2005 13:45
av Frasse
Prova igen, har gjort platsen "Public", kanske hjälper.
Måtte f-n ta han som uppfann datorn.
//Frasse
Postat: ons okt 26, 2005 15:57
av ornet
Fungerar bra nu
Postat: tor okt 27, 2005 0:18
av Hagbard
mmmm såg ju nästan lite smidigare ut
och höj- o sänkbar,,,
Vore en variant att sno idéer av

Postat: fre okt 28, 2005 1:14
av Nexxus
Verkar som alla sysslar med ramlyftningar i höst?
Är karossen tung att lyfta?
Hur har ni lyft den?
Indiska varianten (20 man runt om som hugger i), eller med någon lyftanordning?
Själv har jag gett mig i kast med att bara renska torpeden på gamla sladdar etc samt fräsha upp motorrummet med ny färg i väntan på nya motorn.
Dock har jag fastnat på ett problem som jag inte hittade något beskrivet om de böcker jag har kollat. Det är är servotrumman framför förarplatsen.
Går den att lossa utan att man måste ta loss bromscylindern på något vänster eller måste den bort också?
Hånta! Du hade ju tagit bort din såg jag!
Någon som även har något bra tips på hur man får loss muttrar som sitter som berget?
Muttrarna på nämda cylinder (mot bromscylindern) sitter fast och går inte att få loss.
Kan tillägga att jag inte äger någon som helst form av svets att värma med.

Postat: fre okt 28, 2005 20:47
av Frasse
Nexxus!
Har inte vägt karossen, med den gick lätt att lyfta av med ett kedjelyftblock från Biltema. Kan nog inte väga mer än 300 kg (gissning).
Men lyft det för h-e inte i fronten, den är för vek.
Lyft i undre delen av "plåtburen" som karossen är fastnitad i, då väger karossen jämt och är lätt att få av (gjorde ensam, inga Indier tillgängliga).
Finns en bild på lyftstroppar i bl.a Ecklers katalog.
Själv köpte jag polyesterband (50mm) från båthandlaren (17:-/m), tillverkade 4 "plåtkrokar" och sydde ihop det hela på frugans symaskin.
Torpedväggen är ett träsk, de flesta vettar jag har sett ser ut som f-n där.Kanske är de meckade av samma människor som har dragit fast ditt bromsservo. Man har inte monterat mm-muttrar av "misstag"? Får du inte loss dem, använd mutterspräckare, friska upp gängorna och montera korrekta muttrar. Talar här av egen erfarenhet, hittar hemgjorda lösningar i den jag håller på att renovera så att håret blir ännu gråare.
Det har hänt en del med våra bilar sedan de lämnade fabriken för mer än 30 år sedan, och alla förändringar har inte varit till det bättre.
//Frasse
Postat: fre okt 28, 2005 21:53
av Hånta
Nexxus
Nu vet jag inte om jag har förstått dig rätt.Men om du låter bromscylindern sitta kvar så ska det ej vara något hinder för att ta bort bromstrumman,för den är ju skruvad fast med 4st bultar genom torpedväggen.Skruva bort broms rörena som sitter på bromscylindern.Sedan så är det bara att skruva bort muttrarna som sitter på insidan(kupen sidan) som inte sitter så lätt tillgänglig,men det går efter lite svordomar och ramsor

.Lycka till med skruvandet.
Lars
Postat: fre okt 28, 2005 23:48
av Nexxus
Frasse!
Ska inte lyfta karossen... men om om jag nu får ett ryck, så var det lite hjälpsam information... ska hålla det i minne.
En fråga till... Var sitter bultarna som hållar karossen mot ramen?
Jag hittade en bult framför insidan av dörren på passagerarsidan när jag röjde där för att få loss värmepaketet.
Det låg en väldans massa rost där så jag gissar att det inte kommer att bli lätt att få loss den om det nu är en av dessa bulter som håller karossen.
(fast vad skulle det annars vara?

)
Postat: fre okt 28, 2005 23:52
av Nexxus
Hånta!
Ja... jo... det var kanske lite luddigt det jag försökte fråga.
Det jag jag undrade var om det gick att lossa cylindern utan att behöva lossa några rör till bromscylindern eftersom det kommer innebära en massa jobb med att lufta bromsar etc (Kanske inte låter som något stort jobb, men jag hatar verkligen tat lufta bromsar etc.)
Men när jag tänker efter så verkar det ju inte gå att göras utan att lossa rören.
Antar att jag bara ville slippa lite jobb!
