Sida 1 av 1
byta front
Postat: mån nov 07, 2005 21:53
av frebba
Funderar på att köpa en vette imed lite renoveringsbehov och har lite funderingar till er som vet
Hur svårt är det att arbeta med karossen, tänkte byta front, framskärmar .
Hur är delarna som tillverkas i sverige (piratdelar)
Tack på förhand för alla möjliga tips inför köpet
Frebba
Postat: tis nov 08, 2005 1:16
av 2QIK4U
min 16-åriga dotter böt fronten på sin -68 cab ....så det bör även Du klara,,,,"pirat"-delarna är som allt i fiberglass beroende på vem som gjutit dem...men de flesta välkända har bra kvalitet och passar som handsken( beror även här på vem som sätter dit delarna)
mvh R
ok men!
Postat: tis nov 08, 2005 22:15
av frebba
tack för det, men problemet är att det sitter en 78ans front idag och det skall vara en kromkofångare -72. hur är det med popupplysen som nu blir "eftermonterade"
om man ser på andra inlägg så verkar det vara både dyrt och svårt
Frebba
Postat: tis nov 08, 2005 23:18
av Johan Fräjdin
Det är nog bra mycket lättare att bygga om en -72 till -78 än en -78 till -72 tyvärr. Eller är det en -72 som är ombyggd till -78 och du nu skall återställa?
Postat: tis nov 08, 2005 23:26
av frebba
78 till 72 var det. plasten verkar inte idiotdyr men allt med lyset får mig att tveka
törs man slå till? den är inte dyr ca 80´
Frebba
Postat: ons nov 09, 2005 0:10
av Johan Fräjdin
Vad jag menar är att om det är den jag tror det är (blocket) så är det ju en -72 som någon har satt på en -78 front på, och denna vill du nu återställa till -72 igen???
Isåfall bör det ju gå bra, eftersom den har -72ans ram, och det finns någonstans att fästa kofångaren i etc.
Att återställa till popuplysen (dvs skaffa de delar som föregående ägare troligtvis slängt på skroten) kan nog kosta en slant tyvärr.
Postat: ons nov 09, 2005 0:32
av 2QIK4U
köper du de andra delarna beggat så är de inte dyrare än vad plasten kostar....
ta plastbitarnas pris och dubblera så ärr du hemma....
klart billigt för en klassiker!!
mvh R
Postat: ons nov 09, 2005 0:40
av frebba
tack
då blir man troligen corvetteägare till slut
Frebba
Postat: ons nov 09, 2005 6:32
av Frasse
Köp!
Min 72:a var också ombyggd i fronten så att den skulle likna en 73:a.
Fattades med andra ord stötfångare, "bumper guards", grillhalvorna, äggkartongerna på skärmsidorna( fender louvers) och vindrutetorkarluckan. En del går att köpa nytt (stötfångare, bumper guards och grillhalvor). De andra prylarna brukar dyka upp på Ebay rätt ofta. Kostar en del pengar, men jag tycker nog att det är värt insatsen.
Ett tips: fender louvers är olika mellan årgångarna, 71-72 är lika, 70 avviker i utförandet, det har jag lärt mig den hårda vägen...
Lycka till!
//Frasse
Postat: lör nov 12, 2005 2:46
av Stingray
Här kan du se hur man byter halva fronten på bilen...
http://www.stingray.nu/se/index.htm?/roadster_se.htm
Postat: lör nov 12, 2005 17:50
av frebba
Har nu varit och kollat på bilen och det var en del jobb men vad kan man vänta sig för det priset?
Bromsar ses över säger han på en bil som stått i 15år? hur dyrt kan det bli igentligen?
byta alla ok och rör?
Rattstån med tändningslås och plasten runt rattstången
mittkonsoll samt lite andra inredningdetaljer
Jag kanske låter lite för frågvis men jag behöver era åsikter för att våga "kliva in på banan"
Har alltid velat ha en vette men med denna känns det som att jag kan dela upp kosttnaderna lite, eller lurar jag mig själv och borde köpa en i lite bättre skick från början
Svara den som orkar
Frebba
Postat: lör nov 12, 2005 18:17
av frisk
hmm.. min personliga uppfattning är att det blir billigare att köpa en som är i bra/bättre skick. Pengar kommer du ändå lägga på bilen. Detta gäller kanske inte dom som hellre mekar än kör så vad ska du göra med bilen?
Postat: lör nov 12, 2005 18:30
av frebba
Med tanke på att det är ganska mycket som ska göras på bilen innan den blir "orginal" så skulle det i så fall köra som den är i några år till lillen blir större och inta tar all tid.
Det bästa med den är att den troligen blir körbar för under 100´
Drömmen är en orginal 70 cab 427 så denna skulle isåfall bli en transportbil som skulle säljas efter renovering
Velar fram och tillbaka, ska ge honom ett svar innan helgen är över
vi får se!
tack för att ni bryr er
Frebba
Postat: lör nov 12, 2005 18:38
av vett74
finns kompletta bromssatser å beställa bla hos vbp
http://www.vbandp.com/
enklaste kostar runt 400$
inredning kan va dyrt å ersätta men kolla hos
www.corvettecentral.com för priser på sånt
Köpte min för ungefär samma pris för 4 år sen men priserna har gått upp mycke på senaste tiden.
Min var bara å köra med,det var nyrenoverad motor å bromsar,det enda ja skulle haft är ny lack..
Kollade du rost på ram och vindruteram?,sånt kan bli dyrt å laga om det är mycket.
Är rattstången kass?den finns nog begad billigt isåfall.
Det som är bra med det hela är väl att du får bilen som du vill ha den när du är färdig!

Postat: lör nov 12, 2005 20:02
av Nexxus
frebba skrev:
Har alltid velat ha en vette men med denna känns det som att jag kan dela upp kosttnaderna lite, eller lurar jag mig själv och borde köpa en i lite bättre skick från börjanFrebba
Som jag skrev någonstans tidigare... Jag ångrar lite att jag inte la lite mer på bilen.
Då hade jag nog sluppit ett motorbyte, samt en massa jobb och strul...
Men å andra sidan, hade jag inte fått den så billigt så hade jag inte haft råd.
Pengarna kommer du att få lägga ut, frågan är bara NU eller lite senare.
Sen har det ju sin charm att pyssla lite med bilen också.
Som sagt, bara min personliga åsikt.
Postat: mån nov 14, 2005 12:31
av grebnE
frebba skrev:Drömmen är en orginal 70 cab 427 så denna skulle isåfall bli en transportbil som skulle säljas efter renovering
70 kom 454. 427 fanns bara 68 - 69 på c3 orna..
