Ojämn gång
Ojämn gång
Någon som vet vad en väldigt ojämn gång på tomgång och jämn gas kan bero på. Vid gaspådrag går bilen bra. När bilen är kall går den betydligt jämnare än när den är kall
-
- Corvettefantast
ojämn tomgång
Hmm det här ämnet har vi nog tagit upp tusen gånger snart
Vet nu inte vilken årsmod du har Putte men typ samma problem verkar drabba alla.
1 Plocka bort IAC konakten och försäkra dig om att den inte har fastnat
2 Rengör även TBn,förmodligen äckligare invändigt än du kan ana
3 Kolla att lamda sonden inte är trasig
4 Här är det problemet ligger(min egen erfarenhet) När motorn är kall så går den jätte fint för då styr den inte på lamda sonden utan bara såsar på , men när det börjar bli lite värme i avgaserna så ska datorn börja styra å då börjar problemen
. Med otäta spridare eller som jag hade, en öppen som aldrig stängde så går den som ett troll på fullgas men inge vidare på tomgång och allra minst när den va varm.
Kolla upp spridarna är nästan säker att problemet ligger där
Lycka till
A/B

Vet nu inte vilken årsmod du har Putte men typ samma problem verkar drabba alla.
1 Plocka bort IAC konakten och försäkra dig om att den inte har fastnat
2 Rengör även TBn,förmodligen äckligare invändigt än du kan ana
3 Kolla att lamda sonden inte är trasig
4 Här är det problemet ligger(min egen erfarenhet) När motorn är kall så går den jätte fint för då styr den inte på lamda sonden utan bara såsar på , men när det börjar bli lite värme i avgaserna så ska datorn börja styra å då börjar problemen

Kolla upp spridarna är nästan säker att problemet ligger där

Lycka till
A/B
-
- Corvettefantast
IAC=idle air control. kontakten sitter på höger sida längst ner på TB.n
TB= Throttle body
Skulle jag vara du putte skulle jag börja med att kolla upp spridarna först för att eliminera dom. Det är mycket vanligt fel att dom har blivit otäta eller rent mekaniskt utslitna.
IAC,n och O2 sonden är mindre vanligt men inte helt uteslutet.
Mät upp spridarna med ett hand instr på platts i bilen. Dom ska ligga mycket nära varandra och inte ha någon kraftig avikelse på någon,titta även rent visuellt att det inte läcker ur någon kontakt när du har tryck fram. Har hänt att det läcker igenom kontakterna.
A/B
TB= Throttle body
Skulle jag vara du putte skulle jag börja med att kolla upp spridarna först för att eliminera dom. Det är mycket vanligt fel att dom har blivit otäta eller rent mekaniskt utslitna.
IAC,n och O2 sonden är mindre vanligt men inte helt uteslutet.
Mät upp spridarna med ett hand instr på platts i bilen. Dom ska ligga mycket nära varandra och inte ha någon kraftig avikelse på någon,titta även rent visuellt att det inte läcker ur någon kontakt när du har tryck fram. Har hänt att det läcker igenom kontakterna.
A/B
- Skp
- Corvettefantast
syresensor
Lamdasonden är lite svårare att mäta men som Alberto skriver ligger vanligtvis felet i spridarna. Lamdasensorn är också den en förbrukningsvara precis som tändstift är det. Har man en 80-talare och syresensorn aldrig blivit bytt kan det i alla fall vara värt att byta den.
Skp
Skp