Sida 1 av 1
Broms frågor
Postat: lör dec 03, 2005 23:42
av Sharkman
Hej
Är det någon som kan tala om för mig vad det är för skillnad på bromsoken fram 84-87 och de som är 88-96.
Är det samma bromskivor 84-96 fram?
Bak är det och 2 versioner va, med och utan inbyggd handbroms?
Är det samma skivor där 84-96?
Tack på förhand. / Patrik
bromsar
Postat: sön dec 04, 2005 10:43
av Ingo
Skivorna torde väl skilja men jag vet inte säkert.
Men det blir nya större belägg 1988.
Egentligen så byttes det väl bromsar igen 89,( minns inte om det var fram eller bak),men det finns modeller som passar båda .
Största skillnaden är väl priset på de som kom 88 är avsevärt högre än på de tidigare 84-87.
Borde väl vara bättre bromsar på 88 och upp,men det är ju ett himla gnällande alltid på corvettebromsar.
Om man jämför med vissa andra äldre "supersportbilar" ,och deras bromsar så tror jag nog att corvettens är överlägsna.
Att bromsarna dör efter något varv på bana beror nog mest på dålig service.
skivorna
Postat: sön dec 04, 2005 10:53
av Ingo
verkar vara samma skivor 84-87 (fast olika fram och bak)
och en annan typ 88- 94 med standradbromsar.
1988 -94 med W/J55 har andra bromsar fram
95-96 har också andra bromskivor där vrekar även skivorna fram skilja vänster höger.
Postat: mån dec 05, 2005 17:26
av Bobrob
88-96 har ju två varianter på skivor - standard är 12" diameter och HD, Heavy Duty - J55 - är 13" diameter. Har själv J55 på min -92 LT1 coupé och är helt nöjd.
Postat: tis dec 06, 2005 0:43
av Sharkman
Tack för all info. Någon som vet mer om de bakre? Har fått för mig att tidiga modeller har handbromsen i en separat del medans de nyare versionerna har inbyggt i oken?
Alla dessa frågor är pga att jag ska ha C4 bromsar på en mod Fiero.
Har redan låtit tillverka ett adapterkit men vill ju montera bästa möjliga från C4:an när jag ändå byter. Fick tyvärr reda på efter mitt kit var tillverkat att en monterat C5 bromsar på sin Fiero med gott resultat.
Postat: tor dec 08, 2005 18:14
av Stefan
SHARKMAN byt till c5ans ist de gör ju vi
-88 hamna handbromsen i oket bak
Postat: tor dec 08, 2005 18:52
av Lars J
Låt i vart fall bli 84-97 bromsar de gör inte själ för namnet. Är förvånad att GM fått bilen godkänd med så usla originalbromsar.
/Lars/
Postat: fre dec 09, 2005 0:34
av Sharkman
Fram blir det bromsar från en -92:a
Bak återstår att se.
Har planer på att göra 3-4 st taksänkta Fieros de 2 åren. Det borde dra in ca 200k i vinst. Sen får jag väl "byta" upp mig till en corvette. Har nog fått tag i ett garage på 50m2+ nu så man kan börja jobba.
bromms fråga
Postat: fre dec 09, 2005 13:16
av roy
hej patrik jag funderar på att byta bromsar fram på min c4 92a skivor ok och broms klosar är i bra årdning inga vibrationer drar ej snett häler anledning till byte är att bromsarna ej motsvarar bilens prestanda .

Postat: fre dec 09, 2005 13:31
av 2QIK4U
Största skillnaden är att 84-87 har en kov i fullflytanade OK,,,88 och framåt har 2kolvs flytande ok,
Skivans diameter vxte även i tillvalsvarianten.
Dessa bromsar är underbara om man kombinerar ihop dem med rätt HBC.
fick ju en org vette att stanna med en kraft av 1 G när de var nya. Har man inte så bra bör man se över sina grejor,,,,
allt behöver omvård och skötsel.
mvh R
Provbromsat
Postat: fre dec 09, 2005 19:18
av Skp
Har provbomsat en uppsättning skivor och klossar runtom på min 91:a.
Skivorna är Bear Eradispeed, klossar från Swedish Brake Products, förutsättningarna var inte så gynsamma gamla slitna däck, kall höstdag med låg temp i asfalten kom ändå upp i 1,2g vilket får anses vara bra under rådande omständigheter. Har rekomenderat dessa produkter tidigare i forumet då detta kostar under tjugotusen kronor.
Skp
Postat: mån dec 12, 2005 2:18
av Sharkman
F-N, mitt adapterkit fungerade inte med -92 oken. Inte samma infästnings avstånd på hålen.
Bara att leta andra ritningar på adapterkit

Postat: fre dec 23, 2005 22:29
av kuggen
finns det köpare på sådana. seriöst?? kolla marknaden innan du börjar.