Hjälp med injustering av förgasare....

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
alex_j83
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön dec 04, 2005 13:18

Hjälp med injustering av förgasare....

Inlägg av alex_j83 »

Hej!

Vet att detta egentligen är fel forum, men då jag inte har fått något svar på camaro klubbens hemsida hoppas jag på hjälp här istället...

Jag äger en Chevrolet Camaro -75:a som där sitter en Cheva 350 i! Förgasaren var bytt till en Holley 650cfm dubbelpumpare när jag köpte den. Men han tvekar emellanåt vid kickdown och när man har stått ett tag på tomgång o ska köra iväg kommer där ett rökmoln bakefter bilen!

Är här någon i skåne som är duktig på förgasare som skulle kunna hjälpa mig kolla över förgasaren?

Tacksam för hjälp....

Mvh/Alex
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Kan inte låta bli och lägga mig i, intressant fråga.
Ryker det svart eller vitt?
Dubbel pump, är väl rätt kraftiga grejor. Undrar om motorn inte får mer än den förtjänar. Är det en trimmad motor?
De som kör med Holley brukar ju alltid prata om att byta munstycken, finns en hel del att välja på, men det kanske gäller acceleratordelen.

Blir kul att få se mer kommentarer.
Hoppas du får hjälp.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
alex_j83
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön dec 04, 2005 13:18

Inlägg av alex_j83 »

Motorn är lite snällt trimmad, vassare kam o aluinsug.... Röken är väl en blandning av lite vitt o svart! Motorn i övrigt har väl gått ca 50 mil sedan renoveringen...
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

alex_j83 skrev:en blandning av lite vitt o svart!
= Grå! :wink:

Skulle börja med att kolla vilken modell det är på chokehornet. Sen skulle jag surfa in på Holleys hemsida http://www.holley.com/data/TechService/ ... isting.pdf och kolla vilken bestyckning den har; munstycken, powervalves, squirters & acc-kammar och jämföra med vad som sitter på.

För att få isär förgasaren för att kolla detta skruvar du bara bort flottörhusen. Sitter med fyra skruv vardera. 8)

Låter som du har lite väl mycket soppa och det kan bero på fel bestyckning eller trasig(a) powervalve(s). De ser ut så här:
Bild
När du väl har fått ur dem kan du trycka in fjädern, fukta fingret och trycks det mot andra sidan för att se om fjädern åker ut helt igen eller om membranet är helt och fjädern stannar kvar ihoptryckt.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
alex_j83
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön dec 04, 2005 13:18

Inlägg av alex_j83 »

Ska kolla detta.... Tack för hjälpen! :wink:
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Apropå dina "powervalves" (tillskottsventiler), så håller jag med om att det förmodligen är dessa om är huvudsakliga problemet. Men, jag tror inte att dom är trasiga, utan att dom har fel värden.

Principen fär ventilerna är att dom öppnar och släpper in extra bränsle när motorn belastas hårt, dvs. när undertrycket i insuget inte är lika högt.

Original brukar dessa ventiler vara anpassade för en originalkamaxel, dvs. högt undertryck i insuget vid tomgång = stängda ventiler. En trimkamaxel å andra sidan ger ett lägre undertryck och då står oftast dessa ventiler och "glappar" mellan öppet och stängt och släpper då in bränsle hela tiden vilket ger en mycket fet blandning på tomgång, som i sin tur gör att motorn ryker svart och går dåligt överlag.

På varje ventil står ett värde instansat. Så det du bör göra är att mäta undertrycket i insuget vid tomgång med någon typ av vacummätare, t.ex. som man använder när man synkroniserar förgasare på motorcyklar. Då får du ett värde på undertrycket och baserat på det så får du sedan köpa nya tillskottsventiler som är anpassade efter det värdet.

Detta svar börjar bli väl långt, men om du vill kan du skicka mig ett personligt meddelande eller ringa på 013 - 621 01 (kvällstid) så kan jag förklara mer!

Mvh, Björn

PS Med "högre undertryck" menar jag i praktiken ett lägre (mera negativt!) tryck, dvs. det är igentligen fel att skriva "högre"!
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Du mäter vakumet vid tomgång (varm motor) samt jämn fart på slät väg 70, 90 km/h och tar det lägsta av dessa värden -2. Troligtvis får du lägst värde vid tomgång.

Mao om du mäter vakumet till 8,5 in/HG så ska du välja en powervalve med 2 enheter mindre -> 6,5 vilket är standardstorleken. Mäter du 12,5 -> 10,5 osv. Så på med vinterdäcken och prova. :wink:

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Har väl inte med saken att göra igentligen men vad är normalt vacum i en otrimmad sb från -73? (om man mäter i slangen som går till lyktorna bla.)
Skriv svar