Sida 1 av 1

C6 omkalibrera bränsleblandningen

Postat: tor dec 08, 2005 16:06
av rma298
Hej,

Jag har gjort lite smärre modifieringar på min nya C6 motor,
ny high perf. MAF, Vortex Rammer induction insug och raka
rör efter cattarna.

Konsekvensen blev att en märkbar effekthöjning kan kännas,
kanske 10% mer hp, men nu har motorfelslampan tänts och
efter diagnos hos Hedins konstaterade vi att bränsleblandningen
är för snål till bägge cylinderbankarna.

Har talat med bl.a. Henry på JH Teknik men mjukvara finns inte
tillgänglig för justering än på länge.

Har någon tips om det finns hjälp att få eller om någon modul
kan köpas i USA.

Tacksam för hjälp.

Medlem 1436

Postat: tor dec 08, 2005 21:52
av Jake
Dylika förändringar skall styrsystemet klara av... Det som systemet INTE klarar av är om MAF sensorn inte är kalibrerad.. Många får även problem med större MAFsensorer eftersom det oftast är samma sensor som man har satt i ett större rör och då reagerar den inte på att luftmängden ökar..

Det här är några enkla, eller mindre komplicerade lösningar jag kommer på..
1. Byt till org MAF.. (Det vettigaste alternativet eftersom det inte ligger några särskilda hästar här).. Troligtvis går orgMAFen också att porta..
2. Skaffa en ställbar bränsletrycks regulator.
3. Köpa större spridare.. hur mycekt större avgör du utifrån lambda
4. Skaffa ett eftermarknads styrsystem tex Autronic.

Har du bromsat bilen??

Postat: tor dec 08, 2005 23:38
av rma298
Lysande förslag att byta till original-MAF:en och testa.

Bilen är inte bromsad, men TCS:en klarar inte att hålla
styr på hjulspinnet längre.

Planen framöver är att montera en kompressor från
ATI, (levereras av Davenport som komplett kit), oklart
är om vevstakarna håller och om kompressionen måste sänkas.

Jag är trött på att MB SLK 65-AMG piskar skiten ur en.
(Autobahn TV5 i höstas)

Tack för rådet

Medlem 1436

Postat: lör jan 07, 2006 19:48
av JensC6
Hej!

Hur låter den med raka rör efter cat. Har tänkt att göra detsamma till sommaren på min c6 ? Dom på vette.se kan ju mappa om ditt styrsystem med bredbandslambda. Då bör du också få ut lite mer effekt då bilen är orginalmappad för att klara usa bensin som motsvarar 92 oktan. Och här kan vi ju åka på 99 om vi vill.

Postat: fre jan 27, 2006 23:56
av rma298
JensC6

Raka rör efter cattarna är en upplevelse både för dig och publiken,
men glöm att tala i mobilen när du kör.

Jag köpte mina rör från ZIP-Products, tillv. av Billy Boat utrustade
med rektangulära slutpipor.

Bilen låter som en V8 båt på tomgång, (säger tjejerna), men när du trycker plattan i mattan, då!!!!!!!!

I övrigt är motorn övertrimmad med automat, gör du en kick down
i 130 kph så spinner den loss helt vilt, så jag sätter tillbaka originalmaffen
tills ny mjukvara finns tillgänglig.

Det som gjorde den markanta effekthöjningen i högre hastighet är
Rammer Induction-insuget, det blir lite super charger över det då
frontluftintaget ser ut som det gör.

Ha det!

Medlem 1436