Sida 1 av 1
Vilken koppling skall jag köpa ??
Postat: tis dec 13, 2005 14:26
av Don Tomaso
Hej !
Är inte expert på V8-or så därför frågar jag er. Vilken koppling skall jag köpa?
Motorn är idag en standard 71:a 350 corvettemaskin, men jag hoppas att den någon gång i framtiden skall bli en 350-400 Hk maskin, när ekonomin så tillåter. Idag så spinner den inte på bakhjulen utan på kopplingen istället, inte helt bra.
Är det någon som har ett bra tips på en bra koppling som inte kostar skjortan, finns ju lite att välja på (Hays, Centerforce, RAM m.m.)

Postat: tis dec 13, 2005 14:51
av Peter
Köp en Centerforce Dualfriction. Dom verkar funka till det mesta. Om du inhandlar en sådan koppling så glöm inte att inhandla en justerbar kopplingskula till sprängkåpan då orginalkulan är för kort.
Postat: tis dec 13, 2005 15:53
av Björn Leidelöf
Jag tycker även att du ska titta på en originalkoppling från GM! Jag kör med en vanlig standardkoppling från GM (av originalutförande) i min 74:a BB (ca 450 hkr, 600 Nm) och den har fungerat alldeles utmärkt i många år. I och för sig håller jag inte på med någon aktiv dragracing, men den har gått rätt många varv på Mantorp genom åren.
Fördelarna är ett bra pris och bra körbarhet. Undvik för "extrema" kopplingar (om du nu inte tänker köra dragracing med bilen!) för risken är att dom blir tungtrampade och jobbiga vid t.ex. vardagskörning.
Mvh, Björn
Postat: tis dec 13, 2005 16:58
av Fredriksson
jag valde Centerforce Dualfriction, funkar kanon och är inte alls hårdtrampad...
Postat: tis dec 13, 2005 23:10
av Jake
Centerforce dual friction, funkar bra med måttliga effektuttag.. börjar man leka med överladdning eller trimmar hårt så dör den direkt.. Jag köpte en Hays s/s.. Den är något tyngre än org och har ett mjukt och fint ingrepp.. samt att den höll för min kopressorsnurra..
Har även polare som har kört med SPEC kopplingar. Dom har många modeller att välja på och uppger hur mycket vrid kopplingarna klarar, vilket är unikt.. Dom är hur som helst väldigt bra att ha och göra med.. Annars så har jag hört mycket gott om Chevas Bigblock kopplingar..
Sedan så finns det ju fler märken också, McLeod, RAM, Zoom, men dessa får nån annan svara för..
Koppling
Postat: ons dec 14, 2005 18:32
av Skp
Centerforce funkar bra med moderata effektuttag men när jag krämade in högkompskolvar i en 350 så avlivade jag centerforcen omedelbart. Tog hem en SPEC stage 3 koppling och det var en gigantisk skillnad i nyp. Priset var däremot detsamma. Jag röstar på SPEC om du skall ha lite effekt.
Skp
Postat: sön mar 19, 2006 18:49
av cab
Om man monterar en Centerforce Dualfriction, måste man ha korta eller långa urtrampningslagret då? jag har det korta 32mm idag, sen vidare vart får man tag på en justerbar kopplingkula, och är det ett måste? och i så fall hur fungerar den kulan? hur kommer man åt att sjustera den.
har problem med kopplingslir på 3an och 4an vid 5-6000rpm i dag och måste byta till något annat men vet ej till vad, måste hålla för 450-500hk
Postat: ons mar 22, 2006 17:28
av grebnE
Fredriksson skrev:jag valde Centerforce Dualfriction, funkar kanon och är inte alls hårdtrampad...
Fredriksson har du bytt ut kopplingskulan när du bytte koppling eller använde du original kulan?
Jag har en 427 som jag håller på med nu å jag har en centerforce dualfriction hemma, vart får jag tag på en justerbar kula ifall jag måste ha en sån?
Jag har mätt upp höjdskillnaden på solfjädern mellan kopplingarna och originalen var 4 mm högre (jag mätte när dom var ihopskruvade på svänghjulet). Behöver jag då en justerbar kula eller tror ni det räcker med originalen?
Postat: ons mar 22, 2006 19:10
av 2QIK4U
Justerbar kula hittar Du hos alla landets välsorterade biltillbehörs firmor
mvh R
Postat: ons mar 22, 2006 19:13
av 2QIK4U
Generallt för kopplingar:
Alla tillverkare har snikversioner och bättre versioner,,,se till att välj rätt för det endamål man ska ha bilen.
SEdan är det av YTTERSTA vikt att man centrerar kopplingskåpan mot vevaxeln annars kan man slita ner den bästa koppling man kan hitta på mindre än 100 mil
mvh R