Sida 1 av 1
Läckande oljelock.
Postat: tis jan 06, 2004 1:38
av Bosse
Hej.
På min 72-a 350 motor så läcker det ute lite olja på ventilkåporna när bilen blir varm. Gillar inte lukten av bränd olja. Motorn har Mussepiggtoppar med Cal-Customkåpor. Sitter ventilerade lock på båda sidor med slangar till luftrenaren. Jag har provat med att byta packningar och ena sidan nytt lock för att testa men inget hjälper. Locken är enligt mitt tycke lite veka. Det är vanliga hubcaps köpta på American Racing.
Finns det några bra lock eller packningar att köpa eller är det något annat som är fel? Tacksam för tips.
Mvh Bosse
Postat: tis jan 06, 2004 12:32
av Corv1-Micke
Hej.
Jag köpte nya MrGasket breathers till mina kåpor (art.nr. 2054) och de fungerar helt okej. Det följde med nya gummitätningar, så det blev tätt och bra. Tror hålet i ventilkåpan skall vara 1,22" för att de skall passa.
Det finns flera olika märken och modeller som passar och funkar lika bra!
Postat: tis jan 06, 2004 18:52
av Peter
Kolla att breatherserna (hmm,skumt ord) e täta.Mina läckte i skarven mellan botten och topp,men lite RTV silikon gjorde susen..
Postat: ons jan 07, 2004 0:04
av Bosse
Corv1-Micke.
artnr 2054. I vilken katalog?
Varmt tack för era råd!
Mvh Bosse
Postat: ons jan 07, 2004 0:58
av Corv1-Micke
I MrGasket katalogen
Jag föreslår att du ringer någon återförsäljare (leta bland "våra annonsörer" på clubcorvette.se)
Jag vet att Hansen racing är återförsäljare av MrGasket (jag köpte mina hos Mölndals Speedshop), men som sagt det finns flera tillverkare av bra breathers. Ring runt och kolla

Re: Läckande oljelock.
Postat: mån feb 02, 2004 22:02
av Janne Malmgren
Bosse skrev:Hej.
På min 72-a 350 motor så läcker det ute lite olja på ventilkåporna när bilen blir varm. Gillar inte lukten av bränd olja. Motorn har Mussepiggtoppar med Cal-Customkåpor. Sitter ventilerade lock på båda sidor med slangar till luftrenaren. Jag har provat med att byta packningar och ena sidan nytt lock för att testa men inget hjälper. Locken är enligt mitt tycke lite veka. Det är vanliga hubcaps köpta på American Racing.
Finns det några bra lock eller packningar att köpa eller är det något annat som är fel? Tacksam för tips.
Mvh Bosse
Hej,problem som oljeläckaget Du nämner,kan ofta bero på en dålig eller ingen PCV ventil, med en fungerande PCV ventil,med anslutning till vaacum ,ventilen skall sitta på vänster ventilkåpa, samt ansluta slangen
på höger sidan till luftrenaren. Jag tror inte på iden att dra in båda slangarna i luftrenaren. Testa och starta motorn , lägg en hand på
vardera oljepåfyllningshål på ventkåporna och känn skillnaden. 278 JM
Postat: tor feb 05, 2004 0:07
av Bosse
Svar Janne Malmgren.
Jag förtydligar mej lite. Från vänstra sidan respektive högra sidan går från vardera oljepåfyllningslock en slang som jag har låtit gå ihop i en T-koppling för vidare transport mot luftfiltrets mantelyta. Alltså gasen måste passera genom filtret för att komma in i insuget.
Med andra ord så är det bara en slang till luftrenaren.
Nämnas bör kanske att det inte är en originalluftrenare utan en där flitret är synligt runt om.
Jag tycker att den lätt skulle bli av med trycket och inte hålla på o läcka från oljelocken. På calcustomkåporna finns inget annat sätt att bli av med trycket än genom oljepåfyllningslocken.
Mvh Bosse
Postat: tis feb 17, 2004 15:41
av Janne Malmgren
Hej igen,om Du vill kan Du ringa mig på tel: 08-57168191 eller
070-7304911,så skall jag förklara vidare hur jag har gjort för att
slippa oljelukt och läckage.
Hälsn. Janne Malmgren
Postat: tis feb 17, 2004 19:37
av StingrayRacing
Hejsan,
Är det inte så att den ena breathern ska gå till luftrenaren och den andra ska vara fri för att kunna dra in 'friskluft'?
Postat: tis feb 17, 2004 23:33
av Bosse
StingrayRacing skrev:Hejsan,
Är det inte så att den ena breathern ska gå till luftrenaren och den andra ska vara fri för att kunna dra in 'friskluft'?
Intressant!
När jag köpte bilen satt det en ventilerad breather på vänster sida. (från förarplats sett) Den osade och släppte ut oljerök.
På höger sida gick slangen till luftrenaren. Är det möjligen så att det skall sitta tvärt om?

Postat: tis feb 17, 2004 23:35
av Bosse
Janne Malmgren skrev:Hej igen,om Du vill kan Du ringa mig på tel: 08-57168191 eller
070-7304911,så skall jag förklara vidare hur jag har gjort för att
slippa oljelukt och läckage.
Hälsn. Janne Malmgren
Varmt tack! Jag ringer dej vid tillfälle.
Bosse

Postat: ons feb 18, 2004 10:21
av Hagge
Har kollat på min bil, vänster ventilkåpa ansluts till PCV ventilationen på förgasarfoten och höger dito ansluts till luftrenaren.
Det är möjligtvis inte en ventiltätning i topplocket alt otät/bränd ventil som läcker, det skulle kunna leda till högre tryck än normalt.
Vad gäller luftrenarenså verkar det lite konstigt att du skull kunna skapa ett undertryck om du har PCV anslutningen på utsidan av filtret speciellt som luftrenaren exponerar utsidan av filtret runt om !
Jag har också en luftrenare med synligt filter runt om och där sitter PCV anslutningen innanför filtret. Denna PCV anslutning har ett eget filter för att förhindra att skit kommer in i insuget/cylindrarna.
Om du kopplar loss slangarna (en i taget) från ventilkåporna (med motorn igång) så borde du känna om det bildas något undertryck i dessa. Om du inte har det så tydet det på en felkoppling. Om du har det så är ju i alla fall din koppling mot luftrenare korrekt.
Och ngt annat är fel..........
Hoppas det fixar sig !
/Anders