Sida 1 av 1

servo

Postat: mån jan 02, 2006 14:28
av Lasse-HBG
Tjena. God fortsättning får man kanske börja med! Ska byta kuggstången, "rack and pinion" heter det väl på engelskt vis. finns ju en del att välja på när man tittar hos ecklers o.s.v.
Finns olika koder typ AJ, AP el YK. Någon som vet var och om detta står stansat på kuggstången? Normalt sett så skulle man nog kunna lura ut detta via "RPO-lappen" i bilen, men en före detta ägare ansåg tydligen att det var onödigt att ha en sådan i bilen...suck...
tack på förhand./Lasse

Postat: mån jan 16, 2006 16:20
av M Nordin
Sent svar men ändå...

Titta på styrväxeln. I ena änden går rattaxeln in, i andra sitter ett täcklock ipressat. På täcklocket finns de två bokstäverna du letar efter.

MVH
MN

Postat: tis jan 17, 2006 23:46
av Lasse-HBG
stort tack för hjälpen! :D

Postat: ons jan 18, 2006 0:07
av Stefan
M Nordin skrev:Titta på styrväxeln. I ena änden går rattaxeln in, i andra sitter ett täcklock ipressat. På täcklocket finns de två bokstäverna du letar efter.
:?: hittar inget på min Delphi styrväxel :shock: vet att den är vanliga utvxl men va nyfiken å kolla... den ligger fortfarande i kartongen så de va inte så svårt att konstatera att de inte var någon sådan märkning på min.

Postat: ons jan 18, 2006 8:43
av M Nordin
Tja, vad vet jag hur jänkarna märker sina prylar... Märkningen jag ref till var iaf från min gamla original kuggstång. Den "nya" har jag inte ens kollat om den är märkt, bara kollat att antalet rattvarv mellan fulla utslag stämmer.

MVH

MN

Postat: ons jan 18, 2006 11:45
av Lasse-HBG
När du nu ändå nämner det här med rattutslag så finns det en sak som förvirrar mig en aning. Enligt div. kataloger ska man kunna avgöra om man har "z-51" el standard-styrning. min bil har inte z-51 men den har det rattutslag som z-51:orna har!!! Har även mätt tjockleken på krängnings-hämmaren fram, även denna tyder på standard. Finns ju den möjligheten att nån tidigare ägare bytat styrväxel och då monterat z-51:ans men tycker nog att detta verkar långsökt. Kan inte se några som helst tecken på att den skulle va bytad med tanke på bultskallar osv....
Upplevde ni någon förbättring efter byte, typ kursstabilitet osv? min är väldigt spårig trots framvagns-inställning och smalare framdäck (235/40-17). original är ju som bekant 255/60-16. mvh Lasse

Postat: ons jan 18, 2006 12:43
av M Nordin
Snabba styrväxeln = 2 varv mellan fulla utslag.

Spårkänslighet kan oxå komma från bakvagnen och dess inställning om du kollat att alla leder och inställning fram är OK.

Har du original Corvettefälgar? Från vilken årsmodell och vad har du för årsmodell på bilen?

Vad är det för fel på din nuvarande kuggstång? "Morning sickness"?

MVH

MN

styrning

Postat: ons jan 18, 2006 14:13
av Ingo
Bilar med Z52 har också snabbare styrningen ,och när det gäller exempelvis 88,or blir det ju alla bilar med orginal17". likadant verkar det vara 87,men då gällde det bara bredare 16" fälgar..

Postat: fre jan 20, 2006 19:09
av Lasse-HBG
bilen är en 85:a och fälgarna är originalfälgar till en -94:a. Bilen blev ju något bättre sedan jag fick på dom nyare fälgarna, men det beror kanske mest på att det är lite smalare däck än på mina original-85 fälgarna. Har även satt dit spacerplattorna så spårvidden blir rätt. jo, det är den s.k. morgonsjukan som har kommit för att stanna... :cry:
Har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna komma från bakvagnen, ska nog ta o kolla upp det. Dock känns det rejält i ratten när man t.ex. korsar spåren på motorvägen, då lever den sitt eget liv i framhjulen, el framvagnen kanske man ska säga. när jag mätte rattvarven så kom jag fram till 2 1/4 varv.

Postat: lör jan 21, 2006 0:37
av Stefan
2 1/4 är korta å 2 3/4 är standard :wink:

Postat: lör jan 21, 2006 12:14
av M Nordin
Lasse-HBG skrev:bilen är en 85:a och fälgarna är originalfälgar till en -94:a. Bilen blev ju något bättre sedan jag fick på dom nyare fälgarna, men det beror kanske mest på att det är lite smalare däck än på mina original-85 fälgarna. Har även satt dit spacerplattorna så spårvidden blir rätt. jo, det är den s.k. morgonsjukan som har kommit för att stanna... :cry:
Har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna komma från bakvagnen, ska nog ta o kolla upp det. Dock känns det rejält i ratten när man t.ex. korsar spåren på motorvägen, då lever den sitt eget liv i framhjulen, el framvagnen kanske man ska säga. när jag mätte rattvarven så kom jag fram till 2 1/4 varv.
Många jänkare hävdar att de fixat morgionsjukan med Lucas oil! Kan vara värt att prova om den inte är tokslut!

MVH

MN