Sida 1 av 1
Efter två kvällars slipande......
Postat: tis jan 03, 2006 22:39
av gbak
....och putsande med autosol och ventilslippasta så har jag nu en polerad generator
Före:
Efter:
När jag var färdig i går natt så upptäckte jag i badrums spegeln att jag förvandlats till neger

.
Hela nyllet och håret var kolsvart av polerpasta och aluminium spån.
Det var otroligt enkelt och polera upp generatorn. Först så körde jag ett varv med slipmaskin och jämnade till lite, sedan med stålborst trissa och sist med polertrissa. Det blev kanonblankt direkt.
Postat: tis jan 03, 2006 22:52
av Lars-Henrik
Oj det där blev riktigt bra

vill du göra en till

hur lång tid tog det
Postat: tis jan 03, 2006 22:55
av vett74
jädrans va fin den blev!
min såg å förjävlig ut men ja målade om min i silver,man kanske skulle polerat istället

Postat: tis jan 03, 2006 22:57
av ornet
Snyggt
Trodde det var svårt, skruvade du isär kåporna först eller behövs inte det.
Min är ju nästan svart av oxid så det låter som jag också har nån dags slipande framför mig

Postat: ons jan 04, 2006 1:40
av STINGRAY454
Nice värre, Jag lackade min svart jag, Tyckte att det blev helt ok åxå, men visst ser det lite bättre ut med en polering,
Har nu en ny 140-Amperare på ingång från US, så man kanske skall ta polera den då.

Postat: ons jan 04, 2006 10:49
av gbak
Jag kanske höll på i ca 4 tim med bara slipningen.
Största problemet var att komma åt alla invändiga hörn på baksidan av generaton, många små vårtor som gör att man inte kommer åt så bra, i mitt fall med slipskivan.
Med stålbosten kom jag åt men den avverkar lite för dåligt, jämnar mest ut.
Kanske med en styvare stålborste eller om jag tagit hörnslipen så hade nog resultatet blivit ännu bättre.
Eftersom generatorn är sandgjuten så är godset ganska porigt och jag orkade inte slipa bort alla porositeter utan accepterade att en del små men djupa porer finns kvar.
Det är nog ett måste att ta isär generatorn och ta kåphavlorna var för sig.
Annars så hamnar det nog spån inne i generatorn.
Att plocka isär generatorn är inget problem alls inte heller att sätta ihop den.
För att få bort remskivan så måste man ha en insex nyckel med rätt tummått, skivan sitter mycket hårt.
För att hålla kolborstarna på plats under hopmonteringen så fanns ett litet hål, lagom för en 2mm borr som man bara rycker bort när man är klar, mycket fiffigt.
Av bara farten så polerade jag upp min "water neck" (övre kylslang anslutningen) också, den blev kanonbra!
Postat: lör jan 07, 2006 16:57
av Knightrider
Blev bra det där
