Corvetteköpet sket sig tack vare försäkringen....

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Corvetteköpet sket sig tack vare försäkringen....

Inlägg av Doktor-T »

Som rubriken antyder.

Skulle iväg och köpa en -88 Corvette till helgen men när jag idag kontaktade försäkringsbolaget så visar det sig att det inte längre går att entusiastförsäkra bilar nyare än 20 år...

Billigaste försäkringen var på 11000 kr helår.. Dessutom om man ska försäkra genom CCS så måste man ju varit med i minst ett år så det är åt fanders.

Vad ska jag göra? Är det bara att glömma Corvetten? Vill ju inte ha en äldre bil heller.. :(

Mvh: Tobias
MB 560 SEC
BMW 525
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

Det här kan vara ett alternativ, jag har själv saftig försäkring och tänkte prova genom Accs.
Kolla längst ner på sidan.

http://www.americar.org/Insurances/accs_klubb.htm

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kolla med samtliga försäkringsbolag. Något bolag måste ju slå 11000:-?
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

försäkring

Inlägg av Doktor-T »

Jag ringde runt igen, i ren ilska för jag kunde inte ge mig och då var folksam billigast. 600 Kr i månaden så det är taget.

Nu ser det ut att kunna gå i lås ändå :P

Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie

Inlägg av mohlin »

Smakar det så kostar det, och Vette smakar GOTT!!!! :D
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

försäkringar

Inlägg av Ingo »

Corvette har ju alltid varit dyra,och nu kan man ju inte ärva bonusen längre av en äldre släkting,men man bör ha några skadefria år innan man köper vette ,och helst bo ute på landet.
Min dotter försäkrade sina bilar i folksam, och fick hyfsade premier ,på mustang mach1,an blev den faktiskt lägre än jag hade året före i länsförsäkringar.men det är ett rävspel det där med försäkringar,känner man försäkrings säljaren väl,verkar dom kunna justera litegrann..
Såg att premien gått upp rätt mycket på vissa delar till mina bruksbilar,samtidigt som bostadsorten blir mer och mer värdefull.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Köp ändå :D

11000kr/år eller om du fick 600kr i månaden för en sport bil får man vara glad för! Köp du lever bara en gång! :D
Men lyssna runt lite och snart har ett år gott och då öppnar ju klubben sin dör lite mer för försäkring via klubben :D

Prova att ring på en BMW 750 eller M3, M5 då får man riktig hicka.
En bekant fick ett besked på 100.000kr om året på en 750. Då får man göra som syrans ex gjorde han körde BMW 740 och körde bara med trafik försäkring. Iskal lirare *ler* Syrran börja fundera när han aldrig ville gasa på med den vad det var, då kröp det fram att den knappt var försäkrad och den var ju bara 3-4 år gammal, lite dyrt om det skulle hända något. *ler stort* Beundrar sån iskall instälning, såna är ju så lite stöld begärliga *not*

Lycka till med bilköpandet!
Mvh
MrV8
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

försäkring

Inlägg av Doktor-T »

Allt har löst sig med försäkringarna och Corvetten står under lakan i garaget 8)
MB 560 SEC
BMW 525
Användarens profilbild
mohlin
Rookie
Rookie

Inlägg av mohlin »

Grattis!
Vilket försäkringsbolag blev det?
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: försäkring

Inlägg av Keller »

Doktor-T skrev:Allt har löst sig med försäkringarna och Corvetten står under lakan i garaget 8)

lakan kan dra till sig fukt.. ;)

om det är fuktigt i garaget dvs..
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Hoppas du hittade nåt annat än folksam :(
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Användarens profilbild
Schon
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Schon »

:lol: Själv har jag Länsförsäkringarna och fick betala 8200:-/år och det är i alla fall mycket billigare än i USA, så jag slog till så hela armen gick av. Få se vad CCS erbjuder efter ett år :?:
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec :shock: , ett monster att köra :shock:
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

min 88

Inlägg av Ingo »

fick försäkringen nu på min 88. Genom klubben försäkrade för 161000 genom länsförsäkringar,max 500 mil om året .
och premien är:
trumvirvel
841 kronor helår :roll:
Användarens profilbild
Schon
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Schon »

H :shock: elt OTROLIGT, ser fram emot ny försäkring om ett år.
Vilket bolag är det då genom?
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec :shock: , ett monster att köra :shock:
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
Användarens profilbild
c41988
Nykomling
Nykomling

försäkring

Inlägg av c41988 »

Jag betalar 5500/år helförsäkring hos IF märkesförsäkring, inte helt fel 8)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

3100kr/helår Trygghansa
Försäkringsvärde 320 000kr :oops:
inga krav dock.... bara att tuta och köra hur mycket jag vill och till vilket ställe jag vill hehe
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

frisk skrev:3100kr/helår Trygghansa
Försäkringsvärde 320 000kr :oops:
inga krav dock.... bara att tuta och köra hur mycket jag vill och till vilket ställe jag vill hehe
Det jag funderar på då är om detta "försäkringsvärde" vid tex att din bil brinner upp är den ersättning du då får ut.

Eller om det bara är vad du har uppgett att du vill ha i värde å sen betalar premie efter, sen vid ev skada så får du vad dom då drar till med att dom tycker din bil egentligen är värd tex 120,000 eller liknande fast du har betalat premie på en försäkring för 320,000...

Jag gissar att alt 2 är det verkliga tyvärr, & att det står i papprerna "upp till" 320,000, Sen gör de som de vill iaf.

Hatar detta, jag vill ha ett fastställt värde som åxå är i linje med verkligheten.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag förstår dig.... men skulle försäkringsbolaget, om nått nu skulle inträffa, börja krångla så känner jag folk 8) :twisted:
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

frisk skrev:Jag förstår dig.... men skulle försäkringsbolaget, om nått nu skulle inträffa, börja krångla så känner jag folk 8) :twisted:
Hjälper nog föga den dan det... :(

Sen när man har en "personlig" kontakt med någon man tycker bra om på försäkringsbolagets lokala kontor så känns det bra, man får höra sånt man vill som "det fixar vi" osv, "inga problem", "om det blir så så löser vi det" osv, Går bra så länge det inte börjar röra sig om för mycket slantar, Då helt plötsligt kan det bli helt andra bullar som:
Sen att när din dyra skada är skedd så visar det sig ju naturligvis att det är någon helt annan som reglerar din skada, & den du hade så bra kontakt med har nada med det att göra & kan bara beklaga, den andre professionelle "nej-sägaren" brukar dessutom finnas på nåt huvudkontor på annan ort osv. undviker personlig kontakt mm.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo... jag har aldrig haft problem med trygghansa så dom har mitt fortsatta förtroende men du har ju rätt också. Problemet med ditt tänkande e ung. som med kärnkraftsmotståndarna som bara har ett argument och det är att om 100 000år så kan det ju läcka radioaktivt ur bergen... vad ska vi göra då? Kollektivt självmord så slipper vi oroa oss? Man lever ju bara en gång så vi får ju hoppas att det inte händer våra bilar nått men om det händer så löser det sig säkert. Men står ju fritt för var och en att göra upp försäkringsvillkor som passar dom bäst. Så varför inte tala med ditt försäkringsbolag och säga hur du vill ha det. Om min bil blir totalförstörd så vill jag få ut denna summa XxX. För då har jag pengar till att kunna återbygga min bil exakt så som den va. E det så att priser har gått upp eller ner ...................... Har du frågat om dom kan göra detta?
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Det är väl egentligen ganska rimligt att försäkringsbolaget betalar ut ersättning utifrån en värdering (hur objektiv den nu är...), och inte efter en nivå som försäkringstagaren kan välja själv? Antar att försäkringsbedrägerierna skulle skjuta i höjden ganska ordentligt om de hade det senare systemet.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

där håller jag inte med då man betalar premie för vad man vill ha den försäkrad för. Sen e det ju naturligtvis så att man inte kan försäkra den för fantasisummor. Om jag skulle sälja min nu så får jag säkert inte den summan men om den brinner upp och jag vill ha en likvärdig så räcker nog inte pengarna... fast det hoppas jag ju, där av det försäkringsvärde som jag har satt. :wink:
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

frisk skrev:jo... jag har aldrig haft problem med trygghansa så dom har mitt fortsatta förtroende men du har ju rätt också. Problemet med ditt tänkande e ung. som med kärnkraftsmotståndarna som bara har ett argument och det är att om 100 000år så kan det ju läcka radioaktivt ur bergen... vad ska vi göra då? Kollektivt självmord så slipper vi oroa oss? Man lever ju bara en gång så vi får ju hoppas att det inte händer våra bilar nått men om det händer så löser det sig säkert. Men står ju fritt för var och en att göra upp försäkringsvillkor som passar dom bäst. Så varför inte tala med ditt försäkringsbolag och säga hur du vill ha det. Om min bil blir totalförstörd så vill jag få ut denna summa XxX. För då har jag pengar till att kunna återbygga min bil exakt så som den va. E det så att priser har gått upp eller ner ...................... Har du frågat om dom kan göra detta?
Jodå, & den jag snackade med (Läns-F Hobbybil) han trodde att man max kan få ut 140,000:- för en -71:an 454BB Stingray vid en riktig skada tex, om den brann upp, & att de skiter fullständigt i att man har kvitton på 200,000+ på den & fullständig dokumentation, för den enda värdering som gäller sen är deras godtyckliga å det är den som slutligen gäller oavsett vad man själv fått för sig.

-Jamen då lär man ju vända sig nånannanstans tänker man, åsså hör man polarn som bara fick försäkra sin 454 Chevelle -70 (Lätt värd 200,000+) för maxbeloppet 140,000:- ingen annan ville ha den heller...
(Moderna försäkringar var det, Står tydligen bakom många hobby/specbils försäkringar som Bilsport/Mc bla, De sa visst kan du betala en högre premie men du kommer inte att få ut nåt mer för det sen).

Men man får väl göra som alla andra, ta en försäkring där man får en hyffsad årskostnad & ett högt baseringsbelopp OM man kan få till det (Jag vill åxå ha 320,000), sen betala denna premie i god tro då å hoppas att nåt aldrig händer.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Hmm... kanske att jag ringer TH och kollar upp det.... man blir ju nåjjig när du pratar så här :)
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

frisk skrev:Hmm... kanske att jag ringer TH och kollar upp det.... man blir ju nåjjig när du pratar så här :)
Ja gör det, Det kostar ju inget... Kan ju vara kul & informativt att höra vad de säger åxå. :idea: (Men låt dig då inte nöja dig med att nån ovetande säger att de "tror" att du kommer att få 320 för kärran...).

Har jag fel i antagandet så anlitar jag åxå Tryggis helt klart :idea:
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo nu har jag kollat upp..... och du hade delvis rätt! Det är UPP till det värde du har satt på din försäkring. Så i mitt fall får jag som mest ut 320,000kr. Det är fortfarande vad bilen marknadsmässigt är värd och kan nån ge mig en likvärdig bil för under 320,000kr så varsågod. Mig spelar det ingen roll om försäkringsbolaget fixar en likadan för 100kr. Men det brukar ju gå till så att man får en summa så man kan köpa sig en likvärdig bil. Enkelt i mitt fall så får dom ge mig mina 320,000kr.

Det kan ju vara bra för alla att veta det här så att alla kollar över vad ni har för "Högsta ersättningsbelopp". Misstänker att många som har sina bilar försäkrade i billiga veteranklubbars försäkringar kan ha ett maxvärde på 100,000kr. Och då spelar det föga om bilen e värd 3billjoner.

:wink: [/u]
Skriv svar