Nån som köpt något bra trim avgassystem?
Var?
Pris?
Dimension?
Låter det V8?
Bilder?
Nån som snajdat ihop ett själv?
Ferrita?
Det vore väl vettigt att byta hela vägen från grenrören så man får lite grövre rör hela vägen. Krökarna på originalsystemet ser ju inte så kul ut när man kollar i Haynes manualen.
Det är ju inte fel om motorn får lite hjälp att andas och dessutom låter som det anstår en V8
Undrade bara om du tänkt på om du vill ha ett besiktningssystem med kattar eller om din bil är flyttgods så du slipper ha några.
Är system i bra skick så kan du hänga nya slutdämpare + ev plocka kattarna och vänta med resten av systemet till du skall trimma ordentligt. Stor varning för elaka resonansljud (om du inte redan har det...)
Eftersom min är en 88 så behöver jag inte några kattar men tänkte kanske ha en eller 2 välflödande kattar eftersom man ska vara snäll mot naturen. Dessutom har jag hört att det blir högre soppaförbrukning utan kattar, hur det nu kan hänga ihop.
Resonansljud är jag inte så oroad för iof, jag vet att det lätt blir det i vetten men då jag haft en ren racebil innan så lär det knappast bli värre.
Är det några speciella märken som ger mer eller mindre resonans? Personligen så är jag ganska förtjust i Flowmasters sound, lite mer metalliskt så att säga.
Doktor-T skrev:Eftersom min är en 88 så behöver jag inte några kattar men tänkte kanske ha en eller 2 välflödande kattar eftersom man ska vara snäll mot naturen. Dessutom har jag hört att det blir högre soppaförbrukning utan kattar, hur det nu kan hänga ihop.
Resonansljud är jag inte så oroad för iof, jag vet att det lätt blir det i vetten men då jag haft en ren racebil innan så lär det knappast bli värre.
Är det några speciella märken som ger mer eller mindre resonans? Personligen så är jag ganska förtjust i Flowmasters sound, lite mer metalliskt så att säga.
På regbeviset till min -84 står det att den är katförsedd och förmodligen därför som den gick att importera 1988. Har dock passerat SBP utan men man vet ju aldrig...
För att typa in corvetter var man tvungen att ha godkänd avgasrening,men bilar före 89 är det inget krav att reningen fungerar.
Men man får inte plocka bort avgasreningsutrustningen.
Vissa bilar är intagna som flyttgods och har betalat en avgift för att slippa ha avgasreningen fungerande,men sedan fanns det möjlighet till billigare registrering om man typade in flyttgodsbilar med fungerande avgasrening.
men en bil som inte är intypad med avgasrening ska man formellt sett inte behöva ha kvar avgasreningsutrustningen på heller,efter som att vissa flyttgodsbilar är intypade med effektsystem utan någon cat..
Men det där är det diskusioner om,ingen vet riktigt vad som gäller.
En vanlig bilprovare kollar bara dispenserna, och bryr sig föga om hur avgassystem ser ut.En besiktningsman kan nog se skillnad,om han typat in många vettar,men jag har inte haft en besiktningsman som kontrollbesiktat på säkert 8 år (vi har ett par stycken här i stan varav en är en skolkompis)
M Nordin skrev:Undrade bara om du tänkt på om du vill ha ett besiktningssystem med kattar eller om din bil är flyttgods så du slipper ha några.
Är system i bra skick så kan du hänga nya slutdämpare + ev plocka kattarna och vänta med resten av systemet till du skall trimma ordentligt. Stor varning för elaka resonansljud (om du inte redan har det...)
MVH
MN
resonansljud är inte kul....
En sak om det låter mycket V8 men det kan låta för dj..gt också..
Har själv det problemet - vid ca 1200 RPM har jag en ohygglig resonans - måste bort... Att det vrålar när man drar på är ju något helt annat....
Visste inte ens att SLP Loudmouth fanns till Corvette. Det är ju det med resonansen, jag är iof inte så känslig och jag tycker det är rätt häftigt med chamered exhaust.
Är väldigt osäker på vilka burkar jag ska välja men det mesta talar för att jag köper ett Flowmaster catback sen så smider jag ihop den främre delen själv.