Sida 1 av 1
Import från USA
Postat: mån jan 30, 2006 18:04
av Schon

Har någon nyligen "reggat" in en USA import? Vilka problem/ändringar råkade du ut för?
Postat: mån feb 06, 2006 1:11
av 62an
Bullerprov (Bilprovningen Strängnäs)
Gula blinkers fram och bak
Vita parkeringsljus
Gul sidoblinker (kategori 5)
Gult sidopositionsljus
Ja, det var det hela, tror jag.
Postat: mån feb 06, 2006 11:06
av Jake
Scon har inte du en flyttsak.. då är det andra regeler.. inte för att jag kan dom i huvet, mem du får dispens för lysen, buller och en jävvla massa annat..
flyttgods
Postat: mån feb 06, 2006 11:48
av Ingo
Enklast är väl att kolla med bilprovningen centralt ,dom vet ju.
Men avgasrening kan du köpa dig fri från på en flyttgods bil,du får ha röda baklysen(inget krav på emärkt),men du måste montera lösa reflexer.
du slipper sido blinkers,och måste montera högersassyymetriska strålkastare. Det var snack om att man var numer tvungen att byta bälten till E-märkat,men har även hört att det går att söka dispens.,du får dispens för usa ytterspeglar.
egentligen ska väl varningsblink dödas.
Postat: ons feb 08, 2006 21:38
av Schon
högerassym.
Postat: tor feb 09, 2006 17:39
av Ingo
Tja på min var det bytt för att kunna typa den,då satt i och för sig sealed beam på den.
Men det var visst något E märke som behövdes.
Har för mig att jänkarna har ibland assymetriska ljus,alltså ingen upphöjning till höger,men det är visst populärt på vissa ställen i usa att montera "european light" .
men vet att idag finns det eugodkända sealed beam också.
men som sagt e märke på glaset.
Europeiska lysen lyser ju faktiskt bättre också.
Postat: tor feb 09, 2006 19:48
av kothe
Jag reggade min utan assymetriska lyktor, det sa dom inget om, håller dock med om att halvljuset är inget att skryta med.
Daniel!
Postat: tor feb 09, 2006 23:03
av Schon
Postat: fre feb 10, 2006 1:19
av 62an
Amerikalysen fram är helt OK om det är PRIVAT-import eller flyttsak. Amerikablinkers (fram och bak) är ok bara om det är flyttsak.
Om du är bilhandlare gäller hårdare regler. Då tror jag att man måste byta till E-märkta (76/761/EEG) glas (assymetriska).
Postat: lör feb 11, 2006 12:02
av Schon
varningsblink
Postat: sön feb 12, 2006 12:38
av Ingo
Jo det är bara att blockera varnings blink.
Eventuellt går kanske relät ta bort ,vet inte riktigt hur det ser ut.
Men min har aldrig varit blockerad ,och den var intypad med amberfärgade park/blinklampor.
Varningsblinkern är ju formellt inte godkänd eftersom det inte är någon lampa som visar att den är aktiverad? (båda blinkpilarna räknas inte).
Men en av amberlamporna pajade så då satte jag in vita för att slippa tjafs.
Så egentligen brukar typning av flyttgods ske med en gäspning jämfört med vanlig privatimport.
Ska du betala för avgasdispens eller typa in den med avgasrening?
Postat: sön feb 12, 2006 22:02
av Schon
Billigare
Postat: mån feb 13, 2006 17:22
av Ingo
Det är billigare att typa med avgasrening, du slipper någon dispensavgift.
När min var intypad i början av nittiotalet fanns inte den möjligheten,men vet att i mitten av 90talet berättade min bekant som är besiktningsman att möjligheten fanns,
men en corvette som man kanske vill trimma bör man nog ha alla dispenser på.
förutsättning
Postat: mån feb 13, 2006 17:23
av Ingo
En förutsättning är nog att motorfamiljen finns inytypad i europa .
Postat: mån feb 13, 2006 19:07
av Schon
Dispensavgift?
Postat: tor feb 16, 2006 11:29
av Ingo
Fanns det ingen dispensavgift?.
men som sagt regler ändras ju hela tiden.
Re: Import från USA
Postat: ons feb 22, 2006 23:32
av Beck
Schon skrev:
Har någon nyligen "reggat" in en USA import? Vilka problem/ändringar råkade du ut för?
Till samtliga medlemmar.
Om någon råkar ut för besiktningsproblem eller behöver hjälp med detta i samband med import är ni välkomna att höra av er till mig.
Jag ordnar även bullerintyg.
Staffan Beck
08-7590440
Postat: tor feb 23, 2006 17:52
av Schon
Postat: tor feb 23, 2006 22:01
av Beck
Du är välkommen när "gumman tö" gjort sitt.
Staffan
Postat: fre feb 24, 2006 8:25
av Schon