Sida 1 av 1
Vattenpump läcker
Postat: tor feb 23, 2006 22:56
av Håkan
Min vattenpump läcker men väldigt lite. Jag har åkt 200mil
sen jag fyllde på kylvätska sist men i dag lös lampan "low colant"
Med tanke på det lilla läckaget så kanske någon kan tipsa
om något "undermedel" som skulle kunna funka?
Är det svår att byta pump på en -90:a (mycket som ska bort först)?
Postat: fre feb 24, 2006 8:42
av M Nordin
Hej,
på en -84 är det rätt lätt eftersom kylaren lutar framåt i överkant. Man får lossa på en del hjälpaggregat men inget avancerat. Bara ta en mekardag i garaget!
MVH
MN
Postat: fre feb 24, 2006 10:22
av Jake
Det e skitenkelt att byta pump.. Tyvärr måste typ allt vad generator och liknande heter bort först.. och på din 90 så lutar kylaren bakåt så det är lite trängre än på de äldre bilarna.. Tänk även på att corvetten inte har en standrad Smallblock pump, utan en "long shaft"..
Postat: fre feb 24, 2006 16:19
av Bobrob
Fråga Bildoktorn??? - fyllde han inte på nåt "skumt" för att fixa läckaget??? -Nej, jag tror inte på detta.
Så finns det ju kylartätning - skulle inte prova detta heller i en Corvette om jag inte var i ett absolut krisläge på långresa - risken är att det sätter igen på fel ställe och minskar kyleffekten i kylaren. Använder Du sådant skall Du absolut rengöra kylsystemet efteråt när Du byte pumpen.
Har Du tid så skall Du absolut byta vattenpumpen - trots allt en relativt enkel och billig operation!
Postat: lör feb 25, 2006 11:47
av kothe
Bildoktorn hälde nog i mald Ingefära, det funkar som kylartätning om det bara läcker lite, men på en så bil hade nog jag oxå gjort det ordentligt och bytt pump istället.
Daniel!
Postat: sön feb 26, 2006 16:50
av MJ
Läckage i vattenpumpen ska inte tätas, det är en förvarning om att lagren är på väg att ta slut så att man hinner byta pump i tid. Tätar du dropphålet i pumpen istället för att byta den så är det bara en tidsfråga innan du blir stående med skuren pump...
Postat: mån feb 27, 2006 19:56
av Håkan
Ja ja jag får väl byta pumpjäv.... Hmmmm
vatten läckage
Postat: mån feb 27, 2006 21:54
av Ingo
är du säker att det är pumpen då?
Kan ju faktiskst vara slanganslutningen som fuktar.
Min har gett droppar när den är blivit kall på sommaren i flera år,och det verkar inte bli varken mer eller mindre.
mest läker det på hösten när det blir kallare i garaget och bilen svalnat av flera dagar.
Tänkte engagera mig när det blev mer läckage,men det är fem år sedan

.
Problemet är att det är så svårt att se exakt var det läker.
Brukar fylla på några deciliter per säsong.
Men man kanske skulle köpa en pump att ha för säkerhets skull.