Hej,
Har just införskaffat en Corvette -92. Bilen har headers och sportsystem, vilket ju kan vara trevligt ur effektsynpunkt. Dock blir motorljudet på låga varv väldigt dovt, vilket gör det till en pina att köra på bilen på 4 växeln (automat) vid lagliga hastigheter. Hur skiljer sig detta från originalsystemet? Går bilen tyst när den är original, eller är detta nåt man får ta helt enkelt. Körde den 21 mil igår, och fick låsa den på tredje växeln för att göra resan bekväm.
Dock ska sägas att den låter grymt fint. Bara lite högt inne i kupén tips på hur man billigt och effektivt kan dämpa ljudet i kupén vid låga varv, alternativt veta om det kan vara värt att återställa den till till original.
/Nicke
Headers + Sportsystem = högljudd!?
Headers + Sportsystem = högljudd!?
Pologrön Corvette Coupe LT1 -92 Länk till bilen på Garaget.org
Tyvärr mkt vabligt med resonansfenomen i C4 som gör att det slår lock för öronen i vissa hastigheter/varv. Finns massor skrivet p åde amerikanska forumena men ingen patentlösning. Många brukar uppleva en förbättring av en utjämningspipa långt bak mellan rören. Annars är det öronpluggar som gäller...
MVH
MN

MVH
MN
överkurs, du kan ju bytabakaxelutväxlingen då höjjs varvtalet och momentet ökar = accet förbättras 

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Helt rätt. Farten ska självklart upp!kothe skrev:Enklaste lösningen är ju att öka hastigheten så man får upp varvtalelet lite , och det mår säkert inte motorn dåligt av.
Daniel!

Surt att det kom en massa snö nu igen!
/Nicke
Pologrön Corvette Coupe LT1 -92 Länk till bilen på Garaget.org