Sida 1 av 1
Avgassystem?
Postat: fre mar 03, 2006 15:23
av Jonathan
Ska bygga ett avgassystem till min corvette.
undrar då om jag bör sätta dit ett rör som går imellan de olika avgasrören?
Postat: fre mar 03, 2006 16:42
av 2QIK4U
-Ja
Postat: fre mar 03, 2006 19:01
av frisk
beror väl på?? Jag har det inte och den går tillräckligt bra

Beror, vad jag har hört, på vad man har under huven, men samtidigt e det väl aldrig fel. Det finns ju en anledning till varför folk har det kanske?
Postat: fre mar 03, 2006 21:01
av Fredriksson
frisk skrev:beror väl på?? Jag har det inte och den går tillräckligt bra

Beror, vad jag har hört, på vad man har under huven, men samtidigt e det väl aldrig fel. Det finns ju en anledning till varför folk har det kanske?
även om det inte ger nåt extra, så låter det mycket bättre tycker jag... blir ett råare ljud när man gasar...
Postat: fre mar 03, 2006 21:13
av Sandberg
Kan inte det ta bort lite av känslan, gillar när bilen liksom rytmiskt gungar i tackt med motorns puls.......

Postat: lör mar 04, 2006 1:27
av 2QIK4U
Frisk/ Där har Du ännu en anledning till varför Din bil går på12-13 sek någonting,,,,,
Gör man läxan rättt belönas man.
mvh R
Postat: lör mar 04, 2006 11:34
av frisk
Tycker det e fantastiskt tillräckligt med dom tiderna
Tror det förhåller sig så här... Kör man på höga varv då vill man ha så lite motstånd som möjligt, helst inga rör alls men om man har långa rör så kan det uppstå virvlar eller nått som kan motverka utblåset. Detta utjämnas med ett rör mellan avgasrören. Men! Om man som jag kör med en motor som inte går på höga varv så vill man ha lite motstånd i rören. Detta gynnar vridmomentet vid lägre varv. Alltså kan det ju kvitta med detta "mellanrör" om man inte har en högvarvig racemaskin?
Postat: lör mar 04, 2006 12:53
av 2QIK4U
spännande!,,,Låter som "vi i femman"...
Du kan ju ta de teorierna för "fråga Lund",,,,eller varför inte doktorera i ämnet??...*blink*
Allt detta berörs i många artiklar och böcker varje år sedan förra seklets början,,,,,inget nytt under solen.
Svaret är entydigt.
Dock är bilbyggen ofta en kmpromiss mellan slutresultat/kostnad och bekvämlighet.
mvh R
Postat: lör mar 04, 2006 16:58
av frisk
E du politiker???
Tala om om jag har fel eller om nått stämmer istället. Jag kan ju bara vidarefodra det jag har hört av dina likasinnade som vet allt.... men samtidigt säger ni olika hela tiden

Beskriv gärna lite ingående;)
ps. Tro inte allt som står skrivet.ds.
Postat: lör mar 04, 2006 19:04
av 2QIK4U
sorry , tidsbrist
prova att googla X-pipe eller H-pipe så bör det stå en del...eller om andra kan fylla i. Mitt svar står som inlägg 2 i tråden
trevlig helg
mvh R
Postat: lör mar 04, 2006 19:30
av sh454
Verkar som X-pipe is the way to go
Stefan
Postat: sön mar 05, 2006 11:14
av StingrayRacing
Jag har läst mej till att H- X-Pipe gör att motorn upplever systemet som grövre iom att ena cylinderbanken kan läcka över till den andra och på det viset utnyttja rören optimalt, då avgas pulserna inte kommer samtidigt i de båda headersena. Man ska tydligen placera övergången där avgaserna är som hetast, och det kan man kolla genom att spraya färg (ej värmetålig) som får torka på rören och sedan se vart det bränns bort först.
Det är enklast att bygga H istället för X på C3:an då vi har genomföringarna i rambalken att ta hänsyn till och jag tror att det blir för långt bak om man läger X:et bakom den. Framför vill man ju gärna har kvar lite markfrigång oxå och då är H:et lättast.
Vet inte om man dödar ut ljudet oxå på något vis, men jag är iaf nöjd hur det låter ur mitt och då har jag H direkt bakom sprängkåpan till kopplingen.
//Lasse
Postat: sön mar 05, 2006 11:25
av 2QIK4U
Stämmer till punkt och pricka
Postat: sön mar 05, 2006 11:39
av StingrayRacing
2QIK4U skrev:Stämmer till punkt och pricka
Va bra!
Så här låter det oxå:
http://w1.212.telia.com/%7Eu21203717/st ... _comp2.wav
//Lasse
Postat: sön mar 05, 2006 12:19
av Jake
En H/X pipa ger mellan 0-12 hästar, och 5-8 är medel.. och ger ALLTID ett längre motorljud max 3db, 2db är medel.. Vill man har raggarmuller och kan leva utan den ENORMA effektökningen så varför inte..
Har man olidlig resonans i systemet, så kan en H-pipa på rätt ställe helt eliminera denna..
Postat: sön mar 05, 2006 13:43
av tommen
lägg gärna in bilder på hur ni har byggt era H-X rör om ni har, så man får ideer.
Postat: sön mar 05, 2006 16:33
av 2QIK4U
faktum är att man tom påvisat större effektvinster än så...men som alltid är det en fråga om kompromisser när man bygger bil och det passar inte alla...
sen har vi de som inte vill ha mer effekt för det går alltför fort,,,rdan vid 13 sek....*blink*
Postat: mån mar 06, 2006 8:10
av Jonathan
ja upp med bilder nu!