Sida 1 av 1

Puts & vässning av min Corvette -88

Postat: tis mar 07, 2006 21:28
av Doktor-T
Jag får väl ta tillfället att lägga den första tråden på denna forumsdel.

Tänkte att det skulle handla om vad jag håller på med med min Corvette och det hela kommer uppdateras med foton fortlöpande alltefter att pysslet på min bil fortsätter.


Sedan att jag inhandlade bilen i slutet av januari -06 så har följande hänt.

1. Jag har portat plenumet alldeles bakom trottelkroppen.
2. Jag har gjort en trottlebody by-pass.
3. Börjat putsa på delar under huven.
4. Plockat bort frisbeen

Foton på länken nedan.

http://www.garaget.org/?car=15581&image=153252

Mer modifieringar är planerade och foton på dom kommer.


Mvh: Tobias

bränsletryck

Postat: mån mar 13, 2006 23:15
av Doktor-T
Denna helgen gick åt till att montera en justerbar bränsletrycksregulator. Det hela strulade en smula pga att regulatorn behövde några modifieringar för att få allt att lira ordentligt.

Nu sitter den iaf på plats och en liten provkörning på glaciärliknande vägar gjorde jag med. Foto på regulatorn monterad på länken nedan.

http://www.garaget.org/?car=15581&image=156233

Postat: mån mar 13, 2006 23:23
av vett74
ser bra ut 8)
En kompis gjorde samma operation på sin föredetta C4 samt att han tömde ur förkattarna vart bättre drag i kärran..

TPI

Postat: tis mar 14, 2006 18:24
av Doktor-T
Ja visst lär det bli bättre drag. Jag har gjort liknande modifieringar (och några till) på en Trans AM GTA -88 och det gjorde verkligen susen.

Jag tänkte ge mig på avgassystemet och bygga mig ett dubbelt 2,5" system utan cattar. Det lär visst göra stor skillnad då originalsystemet är rätt sorgligt.


Mvh: Tobbe

Postat: ons mar 15, 2006 22:01
av Christian
Snygg. Lycka till med projektet. Gav dig en 5:a på garaget.org.

Trim

Postat: tor mar 16, 2006 20:18
av Gäst
Tackar Christian! 8)

Var ute och justera om bränsletrycket idag efter jobbet och man märker verkligen skillnad på trottelresponsen direkt. Har ju fixat till MAF:en innan så man måste ju justera om bränslet. Enligt TPIS mfl så ska en höjning från 45 psi till 50,5 psi så ska det ge runt 20-25 hk. I bostadsområdet där det är massa vägbulor och korta sträckor där man inte kan köra fort så märker man det enklast genom att det är lättare att bränna loss bakdäcken! :P

Ska kika igenom alla tändningsprylar i helgen så jag vet att de är i bra skick.

Nu retar jag mig bara på avgassystemet. Om det bara kunde bli varmt och gott ute så man kan ta ut bilen, palla upp den och sen börja bygga ett ordentligt system.

Svetsen & jag väntar otåligt!


Tobbe

Bakaxel

Postat: mån mar 20, 2006 16:39
av Doktor-T
8)

tändning

Postat: ons mar 22, 2006 23:16
av Doktor-T
Idag har det blivit lite pillande ytterligare. Passade på att tillverka mig ett verktyg för att kunna skruva ur bulten till fördelaren. När väl jag krökt den fasta nyckeln ungefär som ett S så kunde man lika gärna passa på att vrida lite på tändingen.

Jag drog fram tändningen från 6 grader till 10 grader förtändning. Fick en felkod när detta var gjort och nollställde datorn efteråt. Gav mig sedan ut på en liten provtur och jäklar vilken skillnad det blev!

Bilen hade ett helt annat "bett" och accelererade mer "vildsint" än innan. Det var ett ögonblicks tvekan förut innan bilen drog iväg om man stampade snabbt på pedalen men det var som bortblåst nu.

Mkt nöjd med denna lilla modifiering blev jag :P

avgassystem

Postat: lör apr 01, 2006 19:33
av Doktor-T
Har idag varit och tvätta bilen noggrannt. Sprutade på rejält med avfettning undertill då den var riktigt smutsig. Ska besiktiga bilen nästa vecka och då blir jag tvungen att ta bilen till jobbet på samma gång. Detta gjorde att jag kännde att något måste göras med avgassystemet!

Eftersom avgassystemet låter så fjantigt så passade jag på att slå ett litet hål i ljuddämparna inuti fejkrören. Det blev lite goare ton samtidigt som att det inte längre är fejkrör utan faktiskt avgasflöde i dom med. Nej det är inte nån långsiktig lösning, jag ska bygga nytt system snart

Hade ju fått skämmas om bilen låtit som en Cadillac när det är en sportbil det rör sig om. Inte minst kan ni ju tänka er skammen på bilprovningen om det bara ryker ur en pipa per ljuddämpare!

Postat: mån maj 08, 2006 11:44
av JoBy
Annars får man väldigt bra avgasvärden ut fejkpiporna ;)

avgassystem

Postat: mån maj 22, 2006 20:23
av Doktor-T
Ja det är väl så dags för en uppdatering. Jag har fått mkt arbete på halsen då polarn skaffat sig en Trans AM GT -95 och det har tagit lite tid men nu har jag iaf fått byggt mig ett nytt avgassystem till bilen.

Det är byggt av dubbla 2,5" rör med en H-pipa vid slutet av växellådan. Systemet avrundas med Simons minsta modell av genomflödesljuddämpare. Efter det så har jag satt slutrör från en Lt-1 Camaro vilka i mitt tycke passar fint mot karossens uttag för rör.

När motorn är kall och går på förhöjd tomgång så känns avgaspulserna i magen om man står bakom! :P Vid normal cruising i 80 km/h så går den supertyst men vid lätta gaspådrag så blir det lite resonansljud och därför ska jag bygga ytterligare en H-pipa efter bakaxeln.

Det var väldigt jobbigt att smida ihop detta men det var klart värt det då Hansen tar 10000 kr för ett dubbelt avgassystem och hur deras rörkrökar ser ut får en att börja gråta.

Nåväl, jag ska fixa en ljudfil men ni får hålla tillgodo med en lite halvdan bild sålänge.

http://www.garaget.org/?car=15581&image=203951


Mvh: Tobbe

Postat: mån maj 22, 2006 20:35
av Doktor-T
JoBy skrev:Annars får man väldigt bra avgasvärden ut fejkpiporna ;)
Jo jag vet, gjorde en liknande abrovinch för nåra år sen på en camaro och det gjorde SBP mkt förbyllade! *ASG*


Här kommer förresten en bättre bild på slutrören.

http://www.garaget.org/?car=15581&image=207513

Postat: lör jun 03, 2006 20:56
av barracuda
snygg bil!! har precis köpt en 89 cab, blev sugen på att byta regulator och ställa om tändningen, ska även ta bort kattarna, nästa å blir de ann avgassystem, är de stor skillnad nu mot för när bilen var org? vad menar du med trottlebody by-pass och vad är frisbeen?

de blev en femma i garaget :D

trim

Postat: sön jun 04, 2006 0:46
av Doktor-T
Grattis till ett gott bilval!

Jag tycker att det totalt har blivit betydligt bättre drag i bilen, speciellt på högre varv. Tidigare så dog den nästan av på höga varv, speciellt kring 140 km/h men det är inte så längre.

Hur som helst så ska jag skaffa mig bättre runners och insug för att få bort den sista strypsnaran. Naturligtvis ska jag skaffa mig headers också men man får ta en sak i sänder. Det gäller att få bilen att andas ordentligt :P

Trottlebody by-pass, man leder bort kylvattnet från throttelbodyn så den inte blir så varm. Frisbeen är en stor gjutjärnsplatta som sitter på vattenpumpen. Onödig barlast som inte behövs.

Tackar för 5:an :P

Är din bil helt original?

Postat: sön jun 04, 2006 12:17
av Gäst
Oki, blir de bättre om man leder bort vattnet från spjällhset?

Jo min är helt orginal än så länge 8) funderar på att köra så i sommar och fixa lite i vinter. men lite små saker kan man ju ordna nu, ska börja med att ta bort cattarna iaf

//Fredde

bypass

Postat: mån jun 05, 2006 22:07
av Doktor-T
Det ska ge 5-6 hk genom att leda förbi kylvattnet.

Ja kattarna är inte fel att plocka bort, kolla bara upp att den klarar avgaskraven eftersom din årsmodell måste ha kat.

Mvh: Tobbe

Postat: tis jun 06, 2006 15:44
av barracuda
Ok. ja förmodligen så kommer inte avgasvärderna att bli godkända men har besiktning i december :lol: kan kolla avgasvärderna på jobbet men de spelar ingen roll om dom är bra, man måste ändå ha cattarn på vid besiktning.

drardin mkt mer bensin nu när brännsle trycket är högre? min ligger på 1.08l/mil/snitt vid landvägskörning i 90-110km/h, tycker de är ganska bra :D vid statskörning så lågen på 1.87L/mil/snitt men då gasas de en del :D skulle vara kul och jämnföra med andra.

bränsleförbrukning

Postat: tis jun 06, 2006 18:42
av Doktor-T
Jag vet inte vad min bil drog innan jag började vässa den men den drog (trots kass lambdasond) bara 1,07 l/mil blandad körning (Göteborg) men då har jag kört väldigt lungt. Vid ren landsväg vet jag inte men om man får tro förbrukningsmätaren i bilen så drar den 0,9 l/mil vid 100-105 km/h.

Stämmer din förbrukningsmätare väl med din förbrukning? Jag tycker att den där snittmätaren verkar lite småknepig.

Jaja, bara du har fixat så du kan få dit cattarna lätt för besiktning så är det väl lungt 8)

Postat: tis jun 06, 2006 23:35
av Gäst
Nja vet inte hur mkt man ska lita på mätaren, har inte kollat upp de. sitter ju 17" på de är väll 16" org på -89? Brukar dom visa mkt fel? min ligger på ungefär lika som din i dom hastigheterna, men å andra sidan så selar de ju ingen roll, är bara å tanka å se glad ut, är ju et nöje att köra 8)

bränsleförbrukning

Postat: ons jun 07, 2006 18:39
av Gäst
16" fanns det faktiskt på Corvetten som standardutrustning. 17" var tillval och de flesta är ju utrustade med 17" hjul. Dom ingick i Z51 & Z52 paketen.

Jo att tanka är väl inte det värsta ändå, det kunde ju varit så att man åkt om kring i en trött gammal Ford Granada med sur 6:a på 130 hk och som ändå drar 1,5 liter milen :lol: Man njuter ju iaf av milen i Vetten.

ny bil

Postat: fre jun 30, 2006 15:20
av Doktor-T
Jaha, då har jag gjort det fatala misstaget att provköra en C6:a.....

Vill ha om ni förstår :wink:

G-tech

Postat: mån jul 03, 2006 21:45
av Doktor-T
Idag provade jag att koppla en G-tech till bilen och det var faktiskt riktigt kul när man väl fått den inställd, det var väl inte det enklaste men iaf.

Jag testade en gång på visserligen lite halvdassigt underlag men sämre starter har man varit med om. Det var dessutom uppförsbacke så det finns nog mer att hämta. Hur som helst så gjorde bilen 0-100 km/h på 5,4 sec 8)

Original så ska den ju gå på 5,6 sec har jag för mig så det verkar som om vässningen gjort lite granna ändå.

Soliga hälsningar, Tobbe