Kul med en ny tråd om import. Men observera att det finns ju mängder redan skrivet på detta forum, och andra corvetteforum, både i Sverige och utanför gränserna.
Jag har lärt mig genom lång erfarenhet av egna och andras corvetteaffärer att import kan vara (jag säger inte är) att gå över ån efter vatten.
Så råd nummer
ett måste vara att först titta inom Sveriges gränser vid köp av "drömcorvetten" så det inte blir "mardrömscorvetten".
Råd nummer
två är att man alltid får vad man betalar för. Kan vara bra att ha i minnet.
Råd nummer
tre är att se upp för skojare.
Att importera en corvette från USA eller Tyskland via nätet kan gå jättebra om du vet vad du gör.
Är du en gambler och vill få uppleva spänning med dina pengar så skall du
- köpa osett på ebay eller via annons på nätet
- gärna betala i förskott till säljare i USA och i Tyskland
- betala via Western Union Bank i USA (blåsrisk enorm)
- lita på bilförmedlare på nätet
Men först bör man veta vilken typ av importcorvette man skall välja:
Besiktningsregler i Sverige gör ju att äldre bilar kan man ta både från USA och Europa, dvs inget större problem. Men när det kommer till C4/C5/C6 skall man tänka på vilka bilar som godkänns i Sverige utan modifieringar.
En USA C4/C5/C6 och nyare har bl a ej tillåtna blinkers, positionsljus, sidoljus samt bakljus. Om man inte vet vad man gör när man kopplar detta till Europabestämmelser kan man sabba funktioner i elsystemet. En Europabil behöver man inte göra denna modifiering på.
Generellt sägs det att USA-bilar pga hastighetsbegränsningar är lugnare körda än tyskbilar.
"Autobahn-killer" är ju ett känt uttryck, som har flera betydelser.
Det snöar även i halva USA på vintern och salta kan dom, det kan jag garantera. Så en vinterkörd brukscorvette har inget vackert underrede.
På flera forum kan man läsa om USA-importer av USA-bilar som är krockade och fuskreparerade. I USA finns två sorters "title" (deras regbevis), en vanlig "title" samt en "salvage title"= "skrot-title". Det innebär att om en bil har krockats, polisen har skrivit rapport samt försäkringsbolag har varit inblandade så skrivs det in i en databas. Det är ingen drömbil precis.
www.carfax.com kan hjälpa dig att kolla detta i många fall.
Sådana corvetter kan du riskera att köpa över näter av de oseriösa handlarna, som inte upplyser om att bilen har en "salvage title" från USA.
En USA C4/C5 är oftast intre fullutrustad i USA-utförande, vilket oftast en Europabil är.
Det skiljer bl a på radiofrekvenser, som blir dumt i Sverige med en USA-bil.
Bakaxelutväxling på C5 automat från USA är ofta 2:73, vilket för en del kan bli en besvikelse. Europautförande är oftast 3:15, vilket känns lite rappare.
Huvustrålkastare från USA o Canada kan ha DRL (Day running lights), vilket är irriterande då de poppar upp när man sätter på tändningen.
Ytterbackspeglar på C4 är fyrkantiga i Europautförande (fult tycker många).
Några exempel, som kanske får en att tänka till att köpa svenskt (jag menar redan besiktigat i Sverige).
Men den största faran är oseriösa försäljare, som gärna fixar din "drömbil".
Se upp!!!!!!!!!!
Men har du bestämt dig för en C5:a från USA eller Tyskland så lycka till. Att göra en prislista över C5:or här på forumet är vanskligt.
Det bästa rådet är att titta på annonser i Sverige på
www.blocket.se,
www.usabil.nu,
www.bytbil.se, klubbsidan,
www.tradera.com,
www.vettesmaland.com,
www.exclusivecars.se och bilda dig en uppfattning själv om prisläget.
Jag vill drista mig till att säga att det finns en tumregel som säger: Att för en summa kronor får du en ett år nyare C5 coupe jämfört med en cab. (Jag råkade skriva fel här tidigare, men nu har jag justerat texten.)
Tydligast framgår detta på Vette Smålands hemsida.
I Tyskland kan man kolla in
www.mobile.de samt
www.autoscout24.com och få sig en bra uppfattning om prisläget.
Men till sist, jag vill påstå att de bästa och minst riskabla köpen av en corvette på nätet gör man i Sverige om man är ute efter ha en begagnad C5.
Lycka till
Janne