Vindrutetorkare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Vindrutetorkare

Inlägg av Sandberg »

Hej har problem med att vindrutetorkarna inte fungerar, hoppas att det finns någon som har tagit sig igenom detta och kan tippsa lite.

Någon som kan förklara vad dessa kablar har för funktion och hur det fungerar med parkeringen?
Vilken späning ska det vara i olika lägen på dessa kablar?
Bild

Min kontakt på torkarluckan är urkopplad, men torkarna fungerade tidigare utan att denna var inkopplad.

Bild
Den runda kontakten med två stift är till luckans kontakt men vad är den rektangulära med tre stift till för?
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
SmokeyHooker
Nykomling
Nykomling

Inlägg av SmokeyHooker »

Vad gäller kablarna så kan jag inte hjälpa dig. När mina torkare inte fungerade så visade det sig till slut att en extra jordning, till panelen som reglaget sitter i, löste problemet.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag har gått igenom hela systemet för ett år sedan.
Börja och kolla att flatstiften sitter korrekt på torkar switchen inne i kupen.
Jag hade även problem med att jordningen saknades till switchen.
Här är ett annat tips:
http://corvetteactioncenter.com/kb/ques ... p?qstId=53

Jag hittade också en hemsida som innehöll reparationsanvisningar för just torkaren kommer bara inte ihåg vart och har ingen länk heller.
Mina kopior har jag kvar och om du vill så kan jag scanna in dessa och maila dig

Mitt stora problem var att det ljusgröna blocket till höger på översta bilden och som innehåller en switch, var sprucket så switchen fick ej kontakt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

:lol: :lol: Tack för den länken, nu förstår jag funktionen bättre så att jag kan börja mäta lite och försöka lokalisera var problemet är.

Det verkar ju som att det är ett hett tips att kolla jordningarna både inne och i motorn!!

Tror att mitt system har blivit modifierat av tidigare ägare också så det ger ju lite extra krydda. :roll: :roll:

gbak: jag börjar med detta men tackar för erbjudandet om skanningen, jag ber att få återkomma om det behövs.
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

:D Nu är det fixat :D
Torkarna inklusive lucka fungerar, dock så är min torkarmotor från en senare modell, utan torkarlucka.
Det gick dock att fixa till genom att koppla till en extra sladd från torkarmotorns relä till vakuumluckans relä och även dra om jordningen från torkarmotorn via luckans gränslägeskontakt och servicebrytaren.

Mr Sixpack: Tack för ditt mail, den beskrivningen löste problemet.

Har även bytt en av popuppluckornas actuator och sedan fungerade även mina "grodögon" fick också koppla om vakuumslangarna på det electriska relät för att få det att fungera från ljuskontakten, det var felkopplat innan.

Så idag var jag tvungen att åka och tanka då det blivit en del garagekörning för att felsöka vakuumsystemet.
Roligt att ta en tur men fasen va halt det var när det är kallt och blött.

Nää nu vill jag ha lite sol och torra vägar!! :twisted:
Skriv svar