Sida 1 av 1
Z06-2006
Postat: tor mar 16, 2006 22:59
av rma298
Är det någon som vet varför det sitter vakumstyrda spjäll på en av respektive avgasslutpipa, är det miljö/efterbangskäl eller skydda motorn vid gasneddrag.
Måste veta det innan jag vågar köpa ett mer ljudligt system från B&B då de inte har dessa spjäll.
Ha det!
Mikael, medlem 1436
Postat: fre mar 17, 2006 12:53
av Sandberg
Vad jag förstått så ska dessa spjäll öppnas vid högre effektutag för att minska motståndet och öka effekten.
Det vore väl synd att inte använda denna funktion när dom nu ansträngt sig och tänkt till. Det vore ju trevligt förståss om man kunde styra den manuellt om man så önskar.
"Beyond about 3,500 RPM, the Z06's second set of exhaust pipes opens up. Those extra pipes don't have much muffler in them, you see, so as not to use up too much power pushing out the exhaust gases. The car's throat is wide open."
från
denna artikel
Postat: fre mar 17, 2006 13:03
av Lars J
Vid fullt pådrag så öppnas spjällen och det låter lite mer samtidigt som det är mindre motstånd i bakre dämparen. Sätter du dit B&B bullet har du detta + säkerligen lite till hela tiden, risken är väl bara att du tröttnar på resonansen inne i coupén.
/Lars/
Postat: fre mar 17, 2006 14:04
av Jake
lite sidospår

... men dessa vaccumspjäll är inget lytt på bilar i jänkeland.. Dessa används för att man skall klara bullerkraven, samt att få hög effekt.. anldening till att detta finns beror på hur dom mäter bullret (vet inte exakt hur det går till)... Men dessa spjäll är olagliga i tex tyskland, byrokratins högborg.. så där måste man köra med öppna spjäll hela tiden

.. har även hört att svarige har haft liknande regler, men eftersom du har köpt din bil i sverige så verkar den regeln vara borttagen..
Postat: lör mar 18, 2006 6:19
av rma298
Tack för alla svar!
Det verkar som det är miljö/komfortskäl till att spjällen sitter där.
Frågan är om funktionen är aktiverad då spjällen är helt öppna när motorn är avstängd, borde ju vara omvänd funktion att vid fullt gaspådrag och stort undertryck på motorns sugsida öppnar de.
D.v.s. normal closed-funktion, bygger Crouman i NL om funktionen till tyska regler?
Ha det!
Mikael
Postat: lör mar 18, 2006 10:26
av Jake
Det är väl självklart att spjällen är öppna om du stänger av motorn... Motorn avstängd ==> Inget Vaccum

Postat: lör mar 18, 2006 16:17
av rma298
Tänkte jag fel, fullt gaspådrag ger inget vakum?
Mikael
spjäll
Postat: sön mar 19, 2006 10:36
av Ingo
Misstänker att spjällen gör en del för bottenvridet också....,
har faktiskt sett liknande spjäll på en 88 också,som borrat upp de falska avgasutsläppen,och monterat spjäll där,men funktionen verkade lite sisådär

Postat: sön jun 04, 2006 0:05
av Christian
Vad jag har kunnat läsa mig till har spjällen två funktioner nämligen dels att klara ljudkraven, dels hjälpa till med bottenvridet.
Spjället kan manövreras manuellt på två sätt. Dels genom att man tar bort den säkring som sitter nederst till höger i säkringsboxen under mattan på passargerarsidan, dels med en knappsats som säljs via bl.a. LG Motorsports i USA. Jag tar bort säkringen när jag vill att det ska låta mera...räcker mer än väl....Här är en video som ger en uppfattning om hur det låter efter att säkringen har avlägsnats:
http://www.digitalcorvettes.com/corvett ... NoFuse.MPG
Postat: mån jun 05, 2006 23:03
av rma298
Christian skrev:Vad jag har kunnat läsa mig till har spjällen två funktioner nämligen dels att klara ljudkraven, dels hjälpa till med bottenvridet.
Spjället kan manövreras manuellt på två sätt. Dels genom att man tar bort den säkring som sitter nederst till höger i säkringsboxen under mattan på passargerarsidan, dels med en knappsats som säljs via bl.a. LG Motorsports i USA. Jag tar bort säkringen när jag vill att det ska låta mera...räcker mer än väl....Här är en video som ger en uppfattning om hur det låter efter att säkringen har avlägsnats:
http://www.digitalcorvettes.com/corvett ... NoFuse.MPG
Aha, det är elektriskt styrt, skall genast testa!
Postat: ons jun 07, 2006 23:49
av Christian
Nå, har du testat med säkringen. Vad tycker du i så fall. Inte som ett fullödigt sportavgas måhända, men inte så pjåkigt tycker jag.
Postat: tor jun 08, 2006 1:07
av mrv8
Christian skrev:Nå, har du testat med säkringen. Vad tycker du i så fall. Inte som ett fullödigt sportavgas måhända, men inte så pjåkigt tycker jag.
Blir lite nyfiken.
Blir det någon känbar skillnad om du kör med spjälen öppna? Eller är det bara ljudet som ändrar sig?
Tänkte om det kanske är så att man byggt det för att få bättre drag på låga varv eller så?
Har faktiskt för mig att vissa BMW bilar har det här systemet också där dom har ett avgasrör stängt på låga varv och sen öppnas på höga. Har för mig att det var på 328 eller 330 det satt. Men kan minas fel bland alla bilar jag kommer i kontakt med.
Där jag även har för mig att det hete att det var för att få bättre drag på låga varv.
Mvh
MrV8
Postat: tor jun 08, 2006 1:55
av Christian
Kan inte påstå att jag märker någon egentlig skillnad på om spjället är öppet eller inte. Vad jag har läst så skall det faktiskt vara bättre om avgasspjället får fungera som det är tänkt, dvs stängt vid låga varv och öppet över 4000 rpm. Så för mig handlar det mest om att det är kul att öppna upp för att bröta lite mer.

Postat: tor jun 08, 2006 18:26
av COOLMACHINE
C6 Z06 Exhaust Cut Out Switch-You Are Now "In Control"
* Gives You Complete Control Over Your C6 Z06's Exhaust Note
* Just A Flip Of The Switch Changes Exhaust Note From Stock To An Aggressive Growl!
* Lighted LED Round Rocker Switch Complete With Integrated Mounting Panel
Sometimes you just want to be heard! This exhaust by-pass switch is a MUST for every C6-Z06 out there! It offers you the ability to change your Corvette's exhaust note from stock to very aggressive with just the flip of a switch! Wide open exhaust allows more flow for more power.
Complete instructions included.
Part Year Description Price Availability
628-639 2005-06 Z06 Exhaust Cut Out Switch $79.99 Temporary
Shortage
Hittade det här hos Mid America

Postat: fre jun 09, 2006 15:35
av Christian
Jo, flera levernatörern finns numera. Här är en länk till LG-Motorsports hemsida där man kan se hur Exhaust by-pass:en ser ut:
http://www.lgmotorsports.com/catalog/pr ... 72a63ad1fb
Postat: tor feb 08, 2007 20:51
av Bobrob
Fattar inte hur originalventilerna fungerar eller hur Exhaust Bypassen fungerar - bara elektronik?
Är det inte så här det skall se ut!!!

Postat: fre feb 09, 2007 1:51
av COOLMACHINE
Robert,hur styr du dom där spjällventilerna?

Postat: fre feb 09, 2007 8:09
av Bobrob
COOLMACHINE skrev:Robert,hur styr du dom där spjällventilerna?

Det är ju magnetventiler som styrs elektriskt via kabel inifrån kupén. Har mer detaljer inom kort - tänkte montera sådana på min gamla 92'a.
Postat: fre feb 09, 2007 8:53
av Bobrob
Bobrob skrev:COOLMACHINE skrev:Robert,hur styr du dom där spjällventilerna?

Det är ju magnetventiler som styrs elektriskt via kabel inifrån kupén. Har mer detaljer inom kort - tänkte montera sådana på min gamla 92'a.
Här kommer länken med fler bilder och ljudprover. Jag tänker ta hem några magnetventiler för lite egna experiment. Det är ju så här det skall låta!
http://redshift.homestead.com/cutouts.html
undrar
Postat: fre feb 09, 2007 16:10
av Ingo
Vad jag tycker är feltänkt är att det "raka" röret sitter på sidan ,och orginalsystemet går rakt fram.
Är det effektökning och inte bara buller man är ute efter borde ju det Rakaröret gå rakt ut från motorn ,och det dämpade böja av.
Man undrar om värmen ändå inte tar död på den där typen av ventiler?
Postat: fre feb 09, 2007 21:10
av frisk
ja ni kan ju försöka få era bilar att låta nått hehehe

Re: undrar
Postat: fre feb 09, 2007 23:34
av Bobrob
Ingo skrev:Vad jag tycker är feltänkt är att det "raka" röret sitter på sidan ,och orginalsystemet går rakt fram.
Är det effektökning och inte bara buller man är ute efter borde ju det Rakaröret gå rakt ut från motorn ,och det dämpade böja av.
Man undrar om värmen ändå inte tar död på den där typen av ventiler?
Jag håller med - sidoröret bör ju ha en mindre vinkel för att det strömningstekniskt bli bättre - 90 graders vinkel ser inte bra ut. Vad gäller magnetventilerna vet jag att de lätt börjar läcka (pysa) beroende på den konstruktion de använder i U.S.A. Värmen verkar inte vara ett problem för ventilerna, men troligen för mekaniken och spjället. Jag skall göra en egen konstruktion med andra ventiler, så får man använda lite av sina civilingenjörskunskaper i maskinteknik. Så får vi se hur det låter i sommar. Men medge att videosnuttarna med öppna spjäll låter skönt. Kan redan se ansiktsuttrycket hos poilsen som stoppar mig till sommaren!
Postat: fre feb 09, 2007 23:37
av Bobrob
frisk skrev:ja ni kan ju försöka få era bilar att låta nått hehehe

Jodu Frisk - har du tittat på videosnuttarna - låter som 10 st HD med raka rör kommer över backkrönet - härligt att bli stoppad av Täby-polisen och sätta upp ett förvånat ansikte när man stängt spjället!
Postat: lör feb 10, 2007 10:33
av frisk
hehe jo det blir läckert!

Re: undrar
Postat: lör feb 10, 2007 17:23
av Ingo
Bobrob skrev:Ingo skrev:Vad jag tycker är feltänkt är att det "raka" röret sitter på sidan ,och orginalsystemet går rakt fram.
Är det effektökning och inte bara buller man är ute efter borde ju det Rakaröret gå rakt ut från motorn ,och det dämpade böja av.
Man undrar om värmen ändå inte tar död på den där typen av ventiler?
Jag håller med - sidoröret bör ju ha en mindre vinkel för att det strömningstekniskt bli bättre - 90 graders vinkel ser inte bra ut. Vad gäller magnetventilerna vet jag att de lätt börjar läcka (pysa) beroende på den konstruktion de använder i U.S.A. Värmen verkar inte vara ett problem för ventilerna, men troligen för mekaniken och spjället. Jag skall göra en egen konstruktion med andra ventiler, så får man använda lite av sina civilingenjörskunskaper i maskinteknik. Så får vi se hur det låter i sommar. Men medge att videosnuttarna med öppna spjäll låter skönt. Kan redan se ansiktsuttrycket hos poilsen som stoppar mig till sommaren!
Finns ju ventiler för industribrik som tål relativt hög värme,men de praktiska är väl mest avsedda för ånga.
Men om regler mekanismen går att få i underkant av ventilen är ju mycket vunnet,men vettarna är ju låga ,så iså fall borde man kanske inrikta sig med en placering kring bakaxeln.
Min tanke är tex att sätta ventilen rakt bak katen (på C4),så man får ett rör rakt ut ,men när ventilen är stängd går det normala vägen genom normala systemet..
Sätter man ett lock bak röret bör man kunna besikta utan problem också..