Sida 1 av 1

Oljetrycksmätare - Hur fungerar den?

Postat: fre mar 17, 2006 19:38
av SmokeyHooker
Har nu rengjort slang och kopplingar till oljetycksmätaren och funderar över hur den fungerar. Eftersom det är luft i slangen och det inte finns någon avluftning så måste det bli luften som komprimeras och ligger närmast instrumentet när slangen är trycksatt. Tänker jag helt fel eller....?

Re: Oljetrycksmätare - Hur fungerar den?

Postat: fre mar 17, 2006 23:31
av STINGRAY454
SmokeyHooker skrev:Har nu rengjort slang och kopplingar till oljetycksmätaren och funderar över hur den fungerar. Eftersom det är luft i slangen och det inte finns någon avluftning så måste det bli luften som komprimeras och ligger närmast instrumentet när slangen är trycksatt. Tänker jag helt fel eller....?
Ja du det har jag observerat & funderat över åxå... :?: :shock:

Men det är väl så då, :?

Postat: fre mar 17, 2006 23:39
av vett74
samma funderingar här men mätaren verkar fungera :?:

Postat: lör mar 18, 2006 0:47
av Stingray
luft? Det ska vara olja i slangen om du har en mekanisk oljetrycksmätare

Postat: lör mar 18, 2006 7:43
av SmokeyHooker
"luft? Det ska vara olja i slangen om du har en mekanisk oljetrycksmätare"

Just det! Men innan oljan kommer in i slangen så är det ju luft där. Vart tar den vägen? Jag tänker på hur exempelvis bromsar fungerar respektive inte fungerar när det är luft i systemet.

Postat: lör mar 18, 2006 8:52
av tommen
hej!

så länge olje trycks mätaren visar att det finns tryck,
skall man inte bekymra sej i den.. :wink:

Postat: lör mar 18, 2006 10:30
av frisk
tror att den lilla luften som finns innan du kopplar på allt blir obefintligt liten med tanke på det enorma trycket :wink:

Postat: lör mar 18, 2006 11:54
av SmokeyHooker
tommen skrev:hej!

så länge olje trycks mätaren visar att det finns tryck,
skall man inte bekymra sej i den.. :wink:
Jo, du har helt rätt men när man trasslat sig in bland instrumenten, lindat om amperemätaren (efter att själv ha bränt lindningen) och rengjort klockan så är man liksom inne på den linjen att vilja pilla på allt och också förstå hur det fungerar. Det är ju lycka med en äldre bil där det går att skuva i sär grejorn, reparera och ibland förstöra för att sedan reparera igen. De moderna bilarna må vara sköna att köra, driftsäkra och komfortabla men hur kul att älska!
Ja,ja det finns kvinnor också!!

Postat: lör mar 18, 2006 14:42
av M Nordin
ja alla har vi olika läggning...

Luften instängd ett hydraulsystem ligger kvar som en dämpande luftkudde eller "pyser ut" - gaser tar sig ut genom tätningar som håller tätt för olja.

MVH

MN

Postat: lör mar 18, 2006 16:52
av Peter
Normalt brukar den ofrivilligt lufta sig själv och börja droppa olja ner i radion alt på den nya mattan. :lol: