Vilken olja i styrservot?
Vilken olja i styrservot?
Vilken olja ska man köra med i styrservot? Har kört med automatlådeolja på Camaro och det fungerade fint. Funkar det på Corvette med?
Mvh: Tobbe
Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
Olja
Det där är lite intressant .
jag tänkte byta olja när jag hade relativt nyköpt bilen,så jag stövlade in hos GM återförsäljaren och skulle köpa en ny beltrem samt olja till servon.
Reservdelsmannen skrattade och sa att dit häller du dexron,alltså automatlådeolja.,jag propsade på att det står att det ska vara en speciell olja i servon,så då kom verkmästaren förbi och i princip dumla mig för att jag inte fyllde automatlådeolja direkt (känner båda två litegrann för jag praktiserade där när jag gick fordons).
Vad han sa var att automatlådeoljan håller alla specifikationer som finns,troligtvis är den bättre. Han jämförde med förgasaroljan till volvo och saab på sjuttiotalet.
Vad som gäller är att oljan byts med jämna mellanrum,för den blir skitig,och då blir det tillslut läckage.
Kom ihåg att locket är vänstergängat!!!!!!!
jag tänkte byta olja när jag hade relativt nyköpt bilen,så jag stövlade in hos GM återförsäljaren och skulle köpa en ny beltrem samt olja till servon.
Reservdelsmannen skrattade och sa att dit häller du dexron,alltså automatlådeolja.,jag propsade på att det står att det ska vara en speciell olja i servon,så då kom verkmästaren förbi och i princip dumla mig för att jag inte fyllde automatlådeolja direkt (känner båda två litegrann för jag praktiserade där när jag gick fordons).
Vad han sa var att automatlådeoljan håller alla specifikationer som finns,troligtvis är den bättre. Han jämförde med förgasaroljan till volvo och saab på sjuttiotalet.
Vad som gäller är att oljan byts med jämna mellanrum,för den blir skitig,och då blir det tillslut läckage.
Kom ihåg att locket är vänstergängat!!!!!!!
Jag har slagit i dexron III i min.. tidigare skrek den, levde rövare, läckte och var almännt glapp och oprecis trodde den var helslut.. men nu är den som den skall vara..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
servo
Fan, ni gör det inte lätt för mig!
Är ju lockad av att hälla i Dexron 3.....
Tobias

Tobias
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
Tja, på farsans volvo råkade han ut för ett servooljeläckage.. Detta märkte han inte utan när jag träffade honom reagerade jag över att den skrek (så skall väl inte en ny bil göra).. konstaterade snabbt att oljan saknades.. Åkte runt linköping för att få tag i servoolja, helst volvos egna.. SAMTLIGA veckade pannan och kollade i deras rekomendationspärmar för oljor, och SAMTLIGA pärmar stod det DEXRON III..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Har ni problem med läckage testa Omega 917.
http://www.magnagroup.com/
Inte biligt men bra!
Ca 400kr för en liten burk på 1,7 dl.
Hällde i det i en automat som läckte som ett såll och var från 70 talet.
Sluta i stort sett helt att läcka kommer en droppe ibland gämfört med innan då det vart stora pölar under på några dagar.
Har även testat det i servon och även en motor där packboxaran läckte och det vart tätt.
Brukar nu mer hälla i en skvätt i underhållssyfte också.
Men även om du häller i Omega917 så bytt ändå servo olja m.m ibland som det oftast står i manualerna att dom inte behöver byttas. Så gör det! Är medicinen för många problemfria mil.
Mvh
MrV8
http://www.magnagroup.com/
Inte biligt men bra!
Ca 400kr för en liten burk på 1,7 dl.
Hällde i det i en automat som läckte som ett såll och var från 70 talet.
Sluta i stort sett helt att läcka kommer en droppe ibland gämfört med innan då det vart stora pölar under på några dagar.
Har även testat det i servon och även en motor där packboxaran läckte och det vart tätt.
Brukar nu mer hälla i en skvätt i underhållssyfte också.
Men även om du häller i Omega917 så bytt ändå servo olja m.m ibland som det oftast står i manualerna att dom inte behöver byttas. Så gör det! Är medicinen för många problemfria mil.
Mvh
MrV8
Var köper du den?mrv8 skrev:Har ni problem med läckage testa Omega 917.
http://www.magnagroup.com/
Inte biligt men bra!
Ca 400kr för en liten burk på 1,7 dl.
Hällde i det i en automat som läckte som ett såll och var från 70 talet.
Sluta i stort sett helt att läcka kommer en droppe ibland gämfört med innan då det vart stora pölar under på några dagar.
Mvh
MrV8
Tänkte eventuellt prova på min TH 400 som ej vill hälla tätt.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
servo
Jag köpte original olja hos GM. Då blir det iaf inte fel.
Hoppas nu allt funkar!

Hoppas nu allt funkar!

MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
Hmm i Warzawa där du bor?Sandberg skrev:Var köper du den?mrv8 skrev:Har ni problem med läckage testa Omega 917.
http://www.magnagroup.com/
Inte biligt men bra!
Ca 400kr för en liten burk på 1,7 dl.
Hällde i det i en automat som läckte som ett såll och var från 70 talet.
Sluta i stort sett helt att läcka kommer en droppe ibland gämfört med innan då det vart stora pölar under på några dagar.
Mvh
MrV8
Tänkte eventuellt prova på min TH 400 som ej vill hälla tätt.
Här i Sverige är det väll enklast att få tag på den på Meckonomen, men nu bor du ju inte här om jag fröståt det rätt?
Annars kan du höra med Smörjteknik i Norden AB dom har arbetat med Omega i Sverige sen 1988.
http://www.smorjteknik.se
Hoppas du får tag i det även hos dig, själv är jag grymt imponerad av deras produkter, och det är många jag hört som är det med.
Köpte motor olja av dom en gång och det är den dyraste olja jag köpt 300kr/litern +moms. Men det var nog lite overkill

Har en kompis i rör branscen som var och renovera pumpar hos en kund med gämna mellan rum tills han hälde i omega olja i dom sen hörde han inget av kunden. Sen om det gav honom mindre inkomster eller bättre ansende som lede till fler jobb är ju en diskutabel fråga men han sa det var nog ingen dålig olja. För nu verkar pumparna hålla.
Mvh
MrV8
Tack för det, ska kolla här i Warszawa men annars kan jag ju köpa när jag har vägarna förbi svedala eller be någon handla och skicka ner i värsta fall.mrv8 skrev:
Hmm i Warzawa där du bor?
Här i Sverige är det väll enklast att få tag på den på Meckonomen, men nu bor du ju inte här om jag fröståt det rätt?
Annars kan du höra med Smörjteknik i Norden AB dom har arbetat med Omega i Sverige sen 1988.
http://www.smorjteknik.se
Hoppas du får tag i det även hos dig, själv är jag grymt imponerad av deras produkter, och det är många jag hört som är det med.
Mvh
MrV8
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Tänkte tillägga att jag alldeles nyss fått hem min nya kuggstång från Ecklers. På den sitter det ett stort rött klistermärke som säger "Warning, do NOT use automatic trans fluid (ATF)" Tyvärr står det inte vilken typ av olja man ska använda. Ska villigt erkänna, att om inte märket sutttit där så hade jag använt ATF-olja. Men nu får man väl leta fram "rätt" olja...
Jag har ju kört med ATF innan och det har ju funkat, Men nu har den gett upp helt. Fick den s.k. morning-sickness. Tror förstås inte att det bror på att jag använt "fel" olja men man vet ju aldrig.

Jag har ju kört med ATF innan och det har ju funkat, Men nu har den gett upp helt. Fick den s.k. morning-sickness. Tror förstås inte att det bror på att jag använt "fel" olja men man vet ju aldrig.