Sida 1 av 1
Avgassfrågor.
Postat: fre mar 24, 2006 14:20
av jan-erik
Hei.
Er fra Norge og har en 85 med større cam en original. Ser at noen talar om E85. Hva er det???? Hvordan brukes det?
Jeg har akseptabel co, men noe høge hydrocarboner ved tomgang(idle). Kan E85 hjelpe???
Kan E85 ødelegge motoren?
Postat: fre mar 24, 2006 14:59
av Jake
E85 är ett miljöbränsle vi har i sverigre.. det består av 85% etanol (sprit) och 15% bensin.. Det är skattefritt och kostar strax över 7skr/l..
De stora fördelarna är att det är billigt, samt om man gör det hela rätt kan få ut mer effekt ur motorn.. Att konvertera till E85 är busenkelt, bara att öka bränsletrycket med en ställbar regulator.. Motorn tar inte skada, däremot så åldras gummislangar snabbare.. Har själv kört med det 1 år och mina slangar är forfarande som nya.. Har även hört rykten om att aluminiumdetaljer tar skada, men jag har inte hittat någon sanningshalt i detta..
NOx värdet förbättras avsevärt. detta pga att förbränningen sker vid en lägre temperatur och NOX kräver en högre temp för att bildas..
får du HC tyder det på en icke kompett förbränning, kolla tänddelar och förtändning.. hur som helst så bör det bli nära 0 med E85, Detta har mycket att göra med att E85 är homogent..
Om du inte kan köpa E85 i norge så kan du köpa T-sprit och hälla i tanken, ca 1l på 6l bensin så kommer värdena att förbättras

Avgassfråga. med E 85.
Postat: lör mar 25, 2006 12:12
av jan-erik
Hei.
Takkar så mycket!!!. En fråga. Hur er det med membranet på Fuel Pressure Regulator ? Har justerbar.
Når det gjelder HC så går jeg ut i fra at det er kammens duration som er årsaken. HC blir mycket mindre ved større rpm,
Dette var gode nyheter.
Hoppas på å få E(% i Norge også.
Hur er det med drivstoff forbruk i forholdande til bensin.?
Skal tenningen justeres?
Hur er det med oktantallet? Detr virker som om det er hoegre.
Jan-Erik
Jake skrev:E85 är ett miljöbränsle vi har i sverigre.. det består av 85% etanol (sprit) och 15% bensin.. Det är skattefritt och kostar strax över 7skr/l..
De stora fördelarna är att det är billigt, samt om man gör det hela rätt kan få ut mer effekt ur motorn.. Att konvertera till E85 är busenkelt, bara att öka bränsletrycket med en ställbar regulator.. Motorn tar inte skada, däremot så åldras gummislangar snabbare.. Har själv kört med det 1 år och mina slangar är forfarande som nya.. Har även hört rykten om att aluminiumdetaljer tar skada, men jag har inte hittat någon sanningshalt i detta..
NOx värdet förbättras avsevärt. detta pga att förbränningen sker vid en lägre temperatur och NOX kräver en högre temp för att bildas..
får du HC tyder det på en icke kompett förbränning, kolla tänddelar och förtändning.. hur som helst så bör det bli nära 0 med E85, Detta har mycket att göra med att E85 är homogent..
Om du inte kan köpa E85 i norge så kan du köpa T-sprit och hälla i tanken, ca 1l på 6l bensin så kommer värdena att förbättras

Postat: sön mar 26, 2006 16:48
av Stefan
Postat: mån mar 27, 2006 10:11
av Jake
bränsleförbrukningen skall stiga 20-30%, i min bruksbil har bränsleförbrukningen stigit 10-20% vilket inte skall gå men det är vad jag har mätt upp under 1500 mils körning

..
Egentligen sǻ skall man justera hela tändkurvan om man skall ha motorn optimal.. Men om du bara skall kovertera så duger orginaltändningen utmärkt.. Jag kör med orginaltädning i bruksbilen och det är inga problem..
E85 håller ett oktantal mellan 104-106 oktan beroende på hur man mäter..