Medlemskap

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
shaken
Rookie
Rookie

Medlemskap

Inlägg av shaken »

Har en längre tid drömt om att vara medlem i Corvette cluben för att åka på banracing och träffa likasinnade. Har varit medlem i andra motor klubbar innan men de har inte varit hälften så dyra som Corvette cluben. Medlemskap avgiften tycker jag är okej men att även behöva betala en inträdesavgift på ca 700 kr tycker jag är alldels för dyrt. :cry:
Speciellt nu när de har ändrat reglerna för försäkringen igen. Nu måste man ha ägt bilen i tre år innan man kan försäkra den om det inte är vetaranbil.

Är det värt pengarna?
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

medlem

Inlägg av Doktor-T »

Jag instämmer med ovanstående inlägg.

Tobbe medlem i Sportvagnsklubben Göteborg
MB 560 SEC
BMW 525
Användarens profilbild
c41988
Nykomling
Nykomling

Inlägg av c41988 »

jag håller med. Att medlemsavgiften är mer än dubbelt så mycket som de flesta andra bilentusiastklubbar har är väl en sak men att ha en inträdesavift? någon som kan svara på vad denna avgift ska täcka?
Kjelle
Rookie
Rookie

Inlägg av Kjelle »

Jag frågade ordföranden i Corvette klubben varför avgiften
är så hög.
Svaret jag fick är att vi är en exklusive klubb, samt
vi vill inte ha folk som bara är ute efter rabatter :(
Förmånliga försäkringar går ju förhandla fram ändå
utan att vara med i någon klubb, så jag står nog
över ett medlemskap.

Kjelle
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Exklusiv klubb? Pga av antalet medlemmar (hmmm, undrar hur många det är i Ferrariklubben)? Eller de sofistikerade bilarna som får en Vaz Lada att kännas solid (Jaja, jag har en C4...)? Precis den attityden som fick mig att hiva inbetalningskortet. Corvetten är ju för tusan en folksportbil (iaf en gång i tiden).

MVH

MN
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Jag har varit medlem sedan 1994 och visst kostar det en slant. Men nyttjar du många av de möjligheter som cluben ger dig att åka på olika arrangemang så vill jag påstå att det är billigt. Du har i princip aktiviterer året runt även om merparten förstås är förlagt till den varmare årstiden.

Du har både rikstäckande arrangemang såsom sommarmötet, roadtour, mantorp, banträffar etc. Du får också mycket genom de lokala distrikten.
Ex. filmvisning under mars där föregående års sommarmöte, race på mantorp, etc visas under gemytliga former med lite enkelt käk och fika.
Vi också lokala träffar, rallyn etc, under sommaren. Vi deltager också under gemensam flagg på andra bilträffar.

Jag tycker ni som tycker det är dyrt skulle besöka t.ex. sommarmötet och se vilket arbete styrelsen och övriga som jobbar med det lägger ned. Det här sköts precis lika proffsigt som en större företagskonferans.

Allt ifrån biltvätt till lunch, middagar, etc så har du inga långa köer utan allt flyter på. Bra program, trevliga rallyn, uttällning m,m.

Jag håller INTE med om att det är dyrt utan lyfter på hatten för ALLA som arbetar ideélt i cluben. Och till er som inte vill gå med kan jag bara säga att ni missar MYCKET!!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Kostnader

Inlägg av Ingo »

Visst är det aldeles för dyrt att vara med i klubben, och jag som bor uppe i skellefteå och har 80 mil till närmaste lokalförening som ligger i bollnäs,kan ju inte direkt säga att jag får valuta för pengarna(jag har också varit med sedan 94).
När jag gick med hade vi en övre norrlands sektion(där kontaktombudet var från skellefteå),och norrlandssektionen låg i sundsvall.,dessutom var en del verksamhet förlagd till umeå. Dåvar man ju på ca 4-5 aktiviter om året . Men på 2000talet har jag inte varit på en enda aktivitet i corvetteklubben..
Klubbförsäkringen är ju billig,men eftersom jag ändå betalar försäkringar till länsförsäkringar på närmare 20000 om året så antar jag att kunde förhandla till mig en hyfsad premie på egen hand.
och jag är ju även med i andra MHRF anslutna klubbar, så försäkringar går nog fixa genom dessa också.
Man kan ju ta som exempel Nordic corvette club med en årsavgift på 100 kr.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Då är det kanske hög tid Ingo att exempelvis du och några till blåser liv i sektionen. Allt arbete i cluben är ju ideélt, så att tro att det räcker med att betala medlemsavgiften räcker alltså inte - några måste jobba lite också för att det skall fungera.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Tja

Inlägg av Ingo »

Det fanns en gosse häruppe som var lite intresserad at ta på sig att bli lokalombud,någon nerifrån hade propsat,och jag försökte peppa honom,men han tyckte backupen från moderklubben var för dålig,och för oss i nordligaste Sverige har det blivit en stor skillnad sedan schismen med sundsvallsdelen och den dåvarande ordföranden uppstod..
När eldsjälar ledsnar på grund av idioti så dör lätt små sektioner.
Att även vissa av styrelsens privilegier gjorde att en rätt stor grupp gick ur klubben är väl också värt att nämna :lol:
Det hör inte hit men ombudsämnet är nu ordförande i nordiic Corvette Club of Sweden.......,vars säte förflyttats söderut till västerbotten.
Användarens profilbild
c41988
Nykomling
Nykomling

Inlägg av c41988 »

Känner som du, Ingo. Bor själv i Umeå och skulle vara betydligt mer intresserad om det fanns något häruppe också.
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Jag har varit med sen 2000 och tyckte också första gången jag skulle betala att det var lite saftigt men efter att ha varit med i 5 år nu och sett vad man får samt vilket arbete och vilka arrangemang klubben gör så anser jag, som Lars, att det är billigt.

Att det kostar en peng förutom medlemsavgiften skulle jag personligen tro att det gör att man får lite mer seriöst folk i klubben, folk som vill eller har tänkt vara medlemmar ett tag.

Nu tycker jag att all kritik är bra, även negativ och det är inte fel att ni diskuterar det här ämnen MEN, jag vill också påpeka att detta trots allt är klubbens forum, alltså inte ett allmänt forum, där vi välkomnar även icke medlemmar, dock vill jag be er att tänka på netiketten när ni skriver, tyck gärna men påståenden som att vissa i klubben drar nytta osv finns ingen anledning att skriva.

Jag tycker i alla fall att ni som inte är medlemmar ska gå med och åka på några sommarmöten :)

Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Avgifter

Inlägg av Ingo »

Ingångsavgiften kan man diskutera,och tror knappast att den får folk att stanna längre i klubben,däremot förhindrar den många ATT GÅ MED.
Och visst lägger vissa ned ett jättearbete ideellt,men det finns pengar med i bilden också,och då blir det känsligt och ska pratas tyst.
Jag vet styrelsefolk som ifrågasatt varför dom priviligeras så mycket vid exempelvis sommarmötet,med tanke på arbetsinsatsen,och kontaktombud som la av bla på grund av liknande mystik.
Nu ska i ärlighetens namn påtalas att det skett stora förändringar senaste åren och att klubben rent logistiskt börjar vara rätt enorm.
Ingångsavgiften är väl egentligen ett mindre problem än att årsavgiften är så hög,men givetvis är alla med och betalar de stora arrangemangen,det är väl i de lokala avdelningarna det skiljer,men där folk är aktivast förbrukas också mest pengar.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Personligen kommer jag inte att gå med i klubben pga att jag tycker inte att priset rättfärdigar det man får.
Måste ju småskratta lite när dom säger att klubben är en "exklusiv" klubb.
Pensionsavgångarna e väll nästan större än nytillväxten?
Kasta inte bäver i trähus.
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast

medlemsskap

Inlägg av Janne Strandberg »

Det är alltid välkommet på forumet med en öppen och saklig
diskussion om klubbmedlemsskap.
Lika välkommet är det med en konstruktiv kritik, där kritikern
kommer med konkreta förslag hur förbättringar kan ske.

Skall man få förbättringar till stånd och få
frivilliga att ställa upp och arbeta för klubben,
kanske man själv borde anmäla sig att hjälpa till.
Att bara tala om att det inte finns någon där
vederbörande bor för väl knappast inte klubbarbetet framåt.

Det synes också lite märkligt att vissa kritiker
som inte är klubbmedlemmar tycks veta så mycket
om vad som inte är bra i klubben.

Men att sitta på läktaren och skriva ur sig en massa
kritik och synpunkter är ju lätt, den behöver ju
inte ens vara underbyggd.

Det är lätt att ha en massa synpunkter när man inte framträder
med namn och adress, då behöver man ju inte stå för
sina synpunkter eller riskera att behöva hjälpa till.

Ni som framför den här negativa attityden om medlemsskap i klubben
vill jag gärna välkomna till distrikt Skaraborg/Värmland.
Kom och pröva på hur det är att vara med
i vår klubbgemenskap, var med på en träff
och uppleva klubben i verkligheten.

Inte upplever ni väl hur det är att vara med i klubben eller
på en träff framför tangentbordet?!

Ställ sen gärna upp idellt med din arbetsinsats, som så många
andra gör. Vi behöver ett antal kontaktmän och
"onsdagsgeneraler" i Skaraborg, Närke och Värmland som kan
ytterligare bidra till att förbättra och ordna träffar för
medlemmarna.

Sen är alla corvetteägare är välkomna i klubben,
äldre som yngre, kvinnor som män.
Retar man sig på antalet "pensionärerna" i klubben kanske man
borde anstränga sig att förstå varför ålderstrukturen ser ut som
den gör.
En tvåsitsig sportbil som corvetten kan de flesta inte nyttja
med småbarn i familjen. Därför köps den och körs av yngre
och äldre (när barnen flyttat). Åldergrupperna mellan 30
och 45 år med familj har kanske det lite dsvårare att få
plats med alla familjemedlemmar.

Flera som lämnat synpunkter i denna tråd har
synpunkter på medlems- och inträdesavgiften,
men är man inte klubbmedlem och inte varit
med på någon träff synes det märkligt att
man så väl vet vad man
får ut av pengarna.

En direkt uppenbar fördel med corvetteklubben för icke
medlemmar torde ju vara klubbhemsidan.
Det kostar ingen avgift att se bilder från träffar,
att gratis få tekniska råd på det tekniska forumet.
Det är ju tom. gratis för icke medlemmar att anonymt
få ge ounderbyggd kritik.
Och detta görs möjligt av några hårt
gratisarbetande eldsjälar/webmasters.

Välkomna till klubben och ställ upp med er arbetsinsats i
stället för att bara ha synpunkter. Då kan vi göra klubben
ännu bättre eller i varje fall så bra att även kritikerna på
denna tråd skulle kunna tänka sig att bli nöjda.

Välkommen att pröva på i distriktet för ett medlemsskap
önskar Janne Strandberg

Huvudkontaktman i distrikt Skaraborg/Värmland
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Tja

Inlägg av Ingo »

Peter skrev:Personligen kommer jag inte att gå med i klubben pga att jag tycker inte att priset rättfärdigar det man får.
Måste ju småskratta lite när dom säger att klubben är en "exklusiv" klubb.
Pensionsavgångarna e väll nästan större än nytillväxten?
Där du bor får du ju ut så enormt mycket mer av klubben än vi som bor på glesare orter och på hiskeliga avstånd.
Vad jag stör mig på är att det är lite för flashiga utskick,lite för påkostad tidning.Extravagansen är alltså något snäpp för hög.
Men jag vet problematiken,för när någon ny tar över vill inte den göra ett sämre projekt än det som var tidigare,då trappas allt upp.
Tycker styrkan i klubben är att vi har så stor åldersspridning,och att det finns medlemmar som varit med sedan starten.
Och faktum är att de flesta köper en Corvette och åker någon säsong för att det är "fränt",sedan försvinner den för andra drömmar.Resonerar man så så är det ju rätt sunt med en ingångsavgift ,så det verkligen blir entusiasterna som går med.
Men pengar är ett trubbigt verktyg,och faktum är att det blir personer som har råd som går med i första hand ,och att dessa ska var större "entusiaster" är nog tveksamt..
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

SKa jag vara ärlig så tycker jag nog att klubbens tidning är en av dom saker som rättfärdigar att klubben inte är en allemansklubb, även om alla är välkomna, jag får ett antal tidningar från småklubbar och dom öppnar man inte ens, delvis på grund av usel kvalitet. Klubbens tidning är en fröjd att läsa med riktiga bilder, inga stavfel eller andra skavanker.

Utskicken tycker jag inte är speciellt flashiga, däremot genomarbetade och utan fel. Hellre det än att man måste göra dubbla utskick på grund av att någon inte korrekturläst.

NU tycker jag personligen det INTE kommer något konstruktivt om hur man kan förbättre och göra saker roligare i klubben så snart låser jag forumet. Jag vill inte bara se en massa gnäll, det är inte syftet med klubbens forum, ja ni fattar vad jag menar va ?

Och... absolut INGA påståenden om att vissa får det och vissa gör det... det är obefogat på detta forum....

Snart är det vårmönstring, Ni alla som inte är medlemmar (ännu) är säkert välkomna dit för att se hur det är....

Jag menar, vore det nåt galet med klubben skulle vi ju inte vara störst ?
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

tidning

Inlägg av Ingo »

Faktum är att tidningen var betydligt billigare än vad jag hade trott,innan man såg budgeten,så den bör väl kanske inte försämras.
Vad man reagerar på är att det kanske skulle gå att samköra utskicken bättre,och vissa år har det kanske varit lite overkill på papperskvaliteten..
Men problemet med en klubb som blir stor är att lite av den ursprungliga iden går förlorad,alltså tips och hjälp om problem och egenheter med bilen,och hjälp med service och reservdelar.
Idag är den delen flyttad till typ sådana här forum istället,vilket gör att många känner sig obekväma på allför påkostade träffar och tillställningar.
Mycket spontanitet har försvunnit,och allt blir så välplanerat och märkvärdigt..
Vet att vissa tycker det börjar vara dags att dela upp träffarna efter olika generationer av bilar,men det blir aldrig bra heller..
Men ett problem nuförtiden är att så få corvetteägare hälsar på andra corvetter ute i trafiken,jag får ju för mig att klubbens medlemmar är bättre i det fallet.
Såg att det kommit ett kontaktombud lite längre norrut nu,så vi får hoppas att det blir några aktiviteter efter norrlandskusten.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Köpte bilen av en slump 2003 och som vanligt skulle jag vara med på det mesta. Märkte dock direkt vilket mervärde det blev att vara med i klubben. Nu känns det nästan som att enbart medlemsskapet rättfärdigar att behålla bilen. Har träffat så mycket underbara människor Vi har kännt oss så välkomna från alla och jag känner
att jag själv nödvändigtvis inte behöver vara den trevligaste killen för att känna sig i gemenskapen

Träffarna och tävlingarna sporrar verkligen bilmekandet och jag känner att behövs hjälp finns den. Värdet i avgifterna fås tillbaka mångfallt om man hänger på någon tillställning.

Sverige är ett mycket långt land med mer eller mindre corvettefocus och då säkert lite svårare med att hålla i något.
Drömmen vore väl att ett år få sommarmötet norrövr. Vet att det är ett fåtal ställen som kan hysa oss, men en mindre lokalträff vore kul att satsa på till semestern

Kommer nog denna säsong att hoppa över racin ,ta ett mellanår och glida runt på träffar i år

Kan inte tänka mig en bättre klubb och rekommenderar verkligen att ni hälsa på mig på nån träff.
Enda spygröna bilen i sälskapet.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

hmmm... Nu pratar vi om nåra hundralappar! För det har jag fått fått en jättekul tidning, 4ggr om året. Komma på träffar där allt är ordnat och fixat med gratis inträde, med god mat och dricka. Sova på fint hotell för nåra hundralappar/natt när det brukar kosta över tusen kr. Vara med på roliga aktiviteter m.m m.m. Tävlingsköra för dom som gillar sånt. Men viktigast av allt, och här e pengar ointressant, så har jag fått nya gôrgoa kompisar. Vad sätter man för en prislapp på sånt? (En av er kostade ju bara 600kr) :lol:

ps. Riktiga bilar drar minst 2,27l/milen ds.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

vårmönstring ja jo det är väl bara 100 mil dit eller nått :roll:
skulle va bra med lite nordligare möten för oss här uppe i norr.
känner ingen lust att betala en avgift för att åka på möten som är minst 70 mil bort,finns inte i min budget att köra vetten så långt den drar ju inte som en suzuki swift direkt :)
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Träffar

Inlägg av Ingo »

Jo visst är det träffarna man saknar.
Men när man åker femte generationen(he he) är ju inte bensinförbrukningen problemet.
När jag åkte till Öland och till hösträffarna i Matfors hade man oftast en bränsleförbrukning under litern,så det kan man ju ta.
Men att åka över 50 mil är jobbigt,och oftast krävs en mellanlandning..
Att åka till mantorp är ju bara att glömma,för risken för ett haveri gör ju att man isåfall behöver en biltransport,och tugga med en sådan genom landet är ju inte kul..
Skriv svar