Regbesiktning av -90 cab
Regbesiktning av -90 cab
Kommer snart (1 mån) att reg. besikta en bil
Vad har jag glömt
Baklysen och blinkers <- finns mycket skrivet om
ställa om från mph till km/h med knapptryckning
Chassienummer <- är det på någon balk där bak ?
Regbevis och kvitto
Sol som tinar bort all snö som kommit så här elakt när jag om 1 1/2- 2 veckor skall köra hem bilen.
Var köper man dom gula fula blinkersglasen ,kan man låna från en husvagn eller nåt ?
Verkar som glasen typ kostar 8-9 hundra styck verkar hutlöst.
Mvh
Pelle
Vad har jag glömt
Baklysen och blinkers <- finns mycket skrivet om
ställa om från mph till km/h med knapptryckning
Chassienummer <- är det på någon balk där bak ?
Regbevis och kvitto
Sol som tinar bort all snö som kommit så här elakt när jag om 1 1/2- 2 veckor skall köra hem bilen.
Var köper man dom gula fula blinkersglasen ,kan man låna från en husvagn eller nåt ?
Verkar som glasen typ kostar 8-9 hundra styck verkar hutlöst.
Mvh
Pelle
Sätt dit E-märkta extralampor som blinkers under besiktningen. Du vill inte byta...
De rammärkningar jag sett är inte synliga utan att man skruvar bort delar. Jag kan tipsa dig på PM var de finns (iaf på min -84). Det lär ju inte SBP godta - de gillar ju bättre att man själv slår in cahssinumret. Gudars skymning vilken idioti...
MVH
MN

De rammärkningar jag sett är inte synliga utan att man skruvar bort delar. Jag kan tipsa dig på PM var de finns (iaf på min -84). Det lär ju inte SBP godta - de gillar ju bättre att man själv slår in cahssinumret. Gudars skymning vilken idioti...
MVH
MN
Ang chassienr, så får du knacka in det var som helst..
Ett fultips är att du tar och slipar plåtrent bak under, målar på rostskyddsfärg och svart färg, i tjocka lager.. Sedan köper du BILTEMAS stanssats, och trycker in bokstäverna i den halvtorkade färgen.. ser riktigt snyggt ut för när man skall slå i nr, så hoppar stansarna och det ser SKIT UT..
Ett fultips är att du tar och slipar plåtrent bak under, målar på rostskyddsfärg och svart färg, i tjocka lager.. Sedan köper du BILTEMAS stanssats, och trycker in bokstäverna i den halvtorkade färgen.. ser riktigt snyggt ut för när man skall slå i nr, så hoppar stansarna och det ser SKIT UT..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Nummer
Ett ska väl gå att se med spegel?
Tack för tipsen!
Det blir nog så att jag knackar in numrerna på någon balk bak.
Var sitter knappen som man byter från mph till km/h?
Reggar man som import från tidigare registrerat EU fordon så hittade
Jag denna text på vägverket
------------------------------------------------------------
Har fordonet tidigare varit registrerat i annat EU-land och det kan styrkas med ett registreringsbevis? Då anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för registrering i Sverige, under förutsättning att fordonet (personbil, lätt lastbil och buss under 3,5 ton samt mc) är i seriemässigt standardutförande.
------------------------------------------------------------
Med andra ord inga anm. i regppapperen
Import för eget bruk ser knepigare ut
----------------------------------------------------------
Särskild kontroll av bilar införda för eget bruk
Personbil av årsmodell 1989 och senare, för vilken man inte kan utnyttja avgasgodkännande enligt EU-direktiv, ska vara avgasgodkänd i Sverige för att den ska få användas i trafik. En sådan bil måste därför överensstämma med specifikationen för ett avgasgodkänt utförande. För de bilar som införs för "eget bruk" kan en jämförande kontroll, komponentkontroll, med ett svenskt avgasgodkännande utföras. För dessa bilar kan tillverkaren eller den svenska generalagenten intyga överensstämmelsen
---------------------------------------------------------------
m.a.o så skall man inte importera en -90 för eget bruk från annat EU land.
Eftersom min bil kommer från england och är registrerad med röda baklysen(blinkers) i england så borde jag få använda den så om man läser texten rätt.
Jag tror dock att det är smart att byte till gula för att inte reta upp besiktningsgubbarna i onödan.
Bilen är en -90 cab ,svart,svart,svart med zf 6vxl låda
Orginalskick förutom borla cat-back.
Aldrig kört någon corvette förut skall bli spännande
Längtar till måndag
Pelle
Det blir nog så att jag knackar in numrerna på någon balk bak.
Var sitter knappen som man byter från mph till km/h?
Reggar man som import från tidigare registrerat EU fordon så hittade
Jag denna text på vägverket
------------------------------------------------------------
Har fordonet tidigare varit registrerat i annat EU-land och det kan styrkas med ett registreringsbevis? Då anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för registrering i Sverige, under förutsättning att fordonet (personbil, lätt lastbil och buss under 3,5 ton samt mc) är i seriemässigt standardutförande.
------------------------------------------------------------
Med andra ord inga anm. i regppapperen
Import för eget bruk ser knepigare ut
----------------------------------------------------------
Särskild kontroll av bilar införda för eget bruk
Personbil av årsmodell 1989 och senare, för vilken man inte kan utnyttja avgasgodkännande enligt EU-direktiv, ska vara avgasgodkänd i Sverige för att den ska få användas i trafik. En sådan bil måste därför överensstämma med specifikationen för ett avgasgodkänt utförande. För de bilar som införs för "eget bruk" kan en jämförande kontroll, komponentkontroll, med ett svenskt avgasgodkännande utföras. För dessa bilar kan tillverkaren eller den svenska generalagenten intyga överensstämmelsen
---------------------------------------------------------------
m.a.o så skall man inte importera en -90 för eget bruk från annat EU land.
Eftersom min bil kommer från england och är registrerad med röda baklysen(blinkers) i england så borde jag få använda den så om man läser texten rätt.
Jag tror dock att det är smart att byte till gula för att inte reta upp besiktningsgubbarna i onödan.
Bilen är en -90 cab ,svart,svart,svart med zf 6vxl låda
Orginalskick förutom borla cat-back.
Aldrig kört någon corvette förut skall bli spännande
Längtar till måndag
Pelle
Har nu fixat alla lampor så det blinkar och ser fult ut.
Jag satte nya H4 med parkljus fram och klippte den vita kabeln vid bromspedalen samt drog broms från mittbromsljuset.
Satte små blinkers på skärmarna med självhäftande tejp.
Skruvade ut lamporna från dom främre sidomarkeringarna/blinkers som sitter längst fram på skärmen.
Kopplade in orginal parkljuset till dimljuset fram.
Köpte släpvagnsblinkers på laitis som jag satte på en rund platta gjord av
plywood i dom yttre hålen.
Besvärligt och trångt ,önskar att någon politiker skulle ha stuckit in hela armen bakom regplåten så dom fattar att detta bara behövs i sverige.
Det står att man skall visa tekniska data på bilen vid reg. besiktning ?
Är det buildsheet eller ?
Jag har inga tekniska data
Någon som vet om det kollas ?
Pelle
Jag satte nya H4 med parkljus fram och klippte den vita kabeln vid bromspedalen samt drog broms från mittbromsljuset.
Satte små blinkers på skärmarna med självhäftande tejp.
Skruvade ut lamporna från dom främre sidomarkeringarna/blinkers som sitter längst fram på skärmen.
Kopplade in orginal parkljuset till dimljuset fram.
Köpte släpvagnsblinkers på laitis som jag satte på en rund platta gjord av
plywood i dom yttre hålen.
Besvärligt och trångt ,önskar att någon politiker skulle ha stuckit in hela armen bakom regplåten så dom fattar att detta bara behövs i sverige.
Det står att man skall visa tekniska data på bilen vid reg. besiktning ?
Är det buildsheet eller ?
Jag har inga tekniska data
Någon som vet om det kollas ?
Pelle
-
- Rookie
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
- Ort: Roslagen
Har precis varit och reg besiktat
Fel kod på sidoblinkersen skall vara E5 och inte E1 som mina.
Får inte vara fastsatta med dubbelhäftande tejp.
Tydligen kan man fästa på insidan och göra en krok till utsidan där man sedan sätter fast blinkersen.(typ böjd plåtbit)
Fick också nedslag på at sidorutorna var tonade för mycket.
Parkeringsljuset måste man ha gjort riktigt ,vilket jag hade i H4 strålkastarna. <- funkar kanonbra.
Man får inte borra in parkeringen i befintligt ljus (vid blinkers)
Pelle
Fel kod på sidoblinkersen skall vara E5 och inte E1 som mina.
Får inte vara fastsatta med dubbelhäftande tejp.
Tydligen kan man fästa på insidan och göra en krok till utsidan där man sedan sätter fast blinkersen.(typ böjd plåtbit)
Fick också nedslag på at sidorutorna var tonade för mycket.
Parkeringsljuset måste man ha gjort riktigt ,vilket jag hade i H4 strålkastarna. <- funkar kanonbra.
Man får inte borra in parkeringen i befintligt ljus (vid blinkers)
Pelle
-
- Rookie
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
- Ort: Roslagen
Nedslag på rutor? Hade de rutfilm eller var de mörka original. En gång besiktigade jag en Camaro 68 med mörka rutor runt om, det gick fint eftersom jag hade ett intyg på ljusgenomsläppet från 3M som gjort filmen. Det finns visst ett förhållande på hur mörka sidorutan får vara gentemot framrutan. Du kan ju kolla (jag minns inte riktigt - 15 år sedan....)
Det är någon som har satt dit filmen på insidan av rutan.
Rutan är typ helt svart ,ungefär som att köra med solglasögon.
Besiktningsgubben mumlade något om 36% när han tryckte dit mätaren.
Jag skall ta och skrapa bort filmen genom att först lossa rutorna och sedan skrapa med fönsterskrapa samt rengöra med diskmedel.
Kör mest med rutorna nere så det spelar inte någon roll.
Pelle
Rutan är typ helt svart ,ungefär som att köra med solglasögon.
Besiktningsgubben mumlade något om 36% när han tryckte dit mätaren.
Jag skall ta och skrapa bort filmen genom att först lossa rutorna och sedan skrapa med fönsterskrapa samt rengöra med diskmedel.
Kör mest med rutorna nere så det spelar inte någon roll.
Pelle
Suck
Tja det är som vanligt alltså,ren subjektiv bedömningJakobsson skrev:Har precis varit och reg besiktat
Fel kod på sidoblinkersen skall vara E5 och inte E1 som mina.
Får inte vara fastsatta med dubbelhäftande tejp.
Tydligen kan man fästa på insidan och göra en krok till utsidan där man sedan sätter fast blinkersen.(typ böjd plåtbit)
Fick också nedslag på at sidorutorna var tonade för mycket.
Parkeringsljuset måste man ha gjort riktigt ,vilket jag hade i H4 strålkastarna. <- funkar kanonbra.
Man får inte borra in parkeringen i befintligt ljus (vid blinkers)
Pelle

Att montera parkljuset i H4 strålkatarna är helt "ok" eftersom där finns lösa inbyggda "parklampor",men hur smart det är kan man ju verkligen undra?,
man får officiellt inte göra någon åverkan i befintliga armaturer,men lyser det korrekt brukar man inte bry sig.
Dubbelhäftande sidoblinkers brukar visst bara fungera om bilägaren är kring 50+

Subjektiv bedömning med andra ord precis som vanligt.
Har man solskyddsfilm kan det vara värt att besikta med caben nere ,eller topen borta(om vädret så tillåter)
Du får ha med dubbelhäftande tejp... Risken är att dom skriver in i regbeviset att blinkers är av provisorisk karaktär. Du tejpar ju fast bak reflexerna 

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Solskyddsfilmen var bara att dra bort ,tog 2 minuter.
Jag har inte några extra reflexer bak bara fula fyrkantiga blinkersar
fastskruvade på plywoodskivor som i sin tur är skruvade i orginal fästena
från utsidan så att man inte behöver sträcka in armen för många ggr.
bakom reg. plåten.
Reflexer ?
nu är det bara E5 blinkers i kvar , tänkte ta från någon ny bil och sätta på en plåt som man skruvar fast med hjälp av skruvarna i innärskärmens bakkant.
Jag kommer INTE att borra i orginaldelarna
Pelle
Jag har inte några extra reflexer bak bara fula fyrkantiga blinkersar
fastskruvade på plywoodskivor som i sin tur är skruvade i orginal fästena
från utsidan så att man inte behöver sträcka in armen för många ggr.
bakom reg. plåten.
Reflexer ?
nu är det bara E5 blinkers i kvar , tänkte ta från någon ny bil och sätta på en plåt som man skruvar fast med hjälp av skruvarna i innärskärmens bakkant.
Jag kommer INTE att borra i orginaldelarna
Pelle
Nu är bilen reg.besiktad
Jag frågade på besiktningen ang. blinkers.
Dom måste vara E märkta = ring med E + siffra
utanför ringen skall det stå en liten siffra (fristående)
1 = Fram
2 = Bak
5 = Sidoblinkers (skärmblinkers)
Fram verkar dom inte bry sig.
Han erkände att det finns en hel del olika tolkningsfrågor.
Sidoblinkersen fäste jag i en plåt som jag skruvade fast i Torx skruven i
innerskärmen som jag sedan gjorde en vinkel i den andra änden och tryckte in den i den bakersta "gälen" ,plåten var ungefär 4cm bred och 25cm lång med en utbuktning där jag borrade in blinkersen så att blinkersen blir centrerad där djupet är som störst i den främre "gälen"
det ser inte bra ut men det fungerar.
Tack allihopa för eran hjälp
Pelle
Jag frågade på besiktningen ang. blinkers.
Dom måste vara E märkta = ring med E + siffra
utanför ringen skall det stå en liten siffra (fristående)
1 = Fram
2 = Bak
5 = Sidoblinkers (skärmblinkers)
Fram verkar dom inte bry sig.
Han erkände att det finns en hel del olika tolkningsfrågor.
Sidoblinkersen fäste jag i en plåt som jag skruvade fast i Torx skruven i
innerskärmen som jag sedan gjorde en vinkel i den andra änden och tryckte in den i den bakersta "gälen" ,plåten var ungefär 4cm bred och 25cm lång med en utbuktning där jag borrade in blinkersen så att blinkersen blir centrerad där djupet är som störst i den främre "gälen"
det ser inte bra ut men det fungerar.
Tack allihopa för eran hjälp
Pelle