Handbroms problem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
shaken
Rookie
Rookie

Handbroms problem

Inlägg av shaken »

Vid besiktningen så fick jag endast 10 procents verkan. Hur spänner man handbromsvajern på enklast sätt :?:
MVH Shaken :twisted:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

handbroms

Inlägg av Ingo »

Parkbromsen på corvette är inget under av effektivitet,så tror det finns servicemedelanden om problemet på exempelvis" C3,or" hos bilprovningen.
Men den är junågot bättre på femtegenerationen.
Hittar ingen länk så får skriva av haynes.
1.Raise the vehicle and supprt it securely on jackstands.Remove the rear wheels and then reinstall yvo lugnuts at each wheel to ensure correct disk/drum alignment.
2.Using a Cklamp.Press the caliper piston into the bore
3.At the equalizer,loosen the parking brake cable so there is no tension on the shoes.
4.Turn the disc so the hole in the drum aligns with the star wheel adjuster inside.
5.Usa a standard screwdriver to turn the star wheel .
on the drivers side,move the screwdriver handle up to adjust the shoes out and down to adjust them in.The passengers side will be the opposite.
6.Keep adjusting until the disc/drum unit will not rotate,then lack off th adjuster 5 to 7 notches.Do the same for the other side.
7.Install the rear Wheels and apply the parking brake lever tvo notches.
8. At the equalizer,adjust the cables so the wheels have a slight drag.
9.Release the parking brake lever and check that the Wheels rotate freely .Adjust the equalizer as necessery for free movement of the Wheels..
Det finns lite bilder också.,men det är väl ett rätt normalt förfarande att justera..
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Vajern spänner du mitt på framför bakaxeln, underfär strax bakomförarstolen under bilen.. Oj va svårt det skall vara, två fasta nyckar skall du ha kommer inte ihåg vad det var för nummer.. Det du skall skruva på är en grukan som sittar på vajern som går mellan vajern till hö och vänster ok.. är ganska logiskt om du kryper in under bilen..

passa även på att smörja upp det som kan röra sig.. Jag gjorde detta och fick vettig bromsverkan..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Hade samma problem med min och lyckades inte få till det bra trotts nya delar.

Om man justerade upp riktigt tajt så tog den bra men då låg den på istället, dock så tog den bra bakåt.
Lyckades släcka tvåan men det fungerar ej bra, får ta tag i det vid nästa besiktning men det är ju ett år kvar :lol: :lol:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

hanbroms problem

Inlägg av Ingo »

Vet att C3,orna har haft hiskeliga problem.
En av mina corvettekompisar här upp i skellefteå,köpte sin 68 redan 1977,så när han kom upp på bilprovningen,var besiktningsmännen hysteriska,och hade inte en susning om vad typ av bil det var och egenheter.(chefen trodde det var en Piraya,en lokal kitcar byggd på en folkvagn). Så det blev frostigt direkt. Handbromsen dömdes ju ut och gav ombesiktning.Han försökte ju justera efter konstens alla regler,men inget hjälpte.Till slut tog han kontakt med generalagenten,och dom kände till problemet och hade skickat ut ett servicemeddelande till sbp,som givetvis Puckot som besiktat bilen inte läst.
Sedan gick det bättre,men normalt ligger nog c3,an på gränsen,så det gäller att motionera handbromsen regelbundet.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Jake: de är ju bara upp till -87 de är så :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
shaken
Rookie
Rookie

Inlägg av shaken »

Stefan skrev:Jake: de är ju bara upp till -87 de är så :wink:
Tack för alla tips :D
Så det går inte att göra såsom Jake beskrev att man kan göra pga att jag har årsmodell -90?? Har du något bra tips istället :?:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

handbroms på de fina bilarna

Inlägg av Ingo »

Justering av handbroms på de fina bilarna,alltså 88 och uppåt,skiljer väl sig på det sättet att man skippar speciella belägg.
"the parking brake free play must be adjusted after the rear caliper are overhauled,The rear brake pads must be new or paralle to 0.006-inch fo0r the adjustment to be valid.If the pads are worn or tapererd replace them with new ones.
raise the rear bla blabla remove rear wheels.
Hav an assistent apply the brakes lightly(just enough so the rotor cant be turned by hand);this will take up clearances and align the components.
Working under wehicle,push on the parking brake lever and measure the free play between the lever and the caliper housing(see illustrtion).To adjust it,remove the adjustment screw,clean the threads,apply new thread locking compound and install the screw far enough to achieve the specified clearance.
shaken
Rookie
Rookie

Inlägg av shaken »

Sandberg skrev:Hade samma problem med min och lyckades inte få till det bra trotts nya delar.

Om man justerade upp riktigt tajt så tog den bra men då låg den på istället, dock så tog den bra bakåt.
Lyckades släcka tvåan men det fungerar ej bra, får ta tag i det vid nästa besiktning men det är ju ett år kvar :lol: :lol:
Hej! Vad för nya delar kan man behöva. SKall åka till en kompis och fixa handbromsen i helgen och det är ju bra om jag har fått tag på nya delar om det behövs :?: :?: Jag har en Corvette av årsmodel -90
MVH Shaken :twisted:
Skriv svar