Sida 1 av 1

glapp i bakvagn

Postat: mån apr 17, 2006 22:49
av C3hristoffer
Hade precis skruvat dit ny bladfjäder, dämpare m.m och upptäcker när jag sätter dit däcket och ska göra en "grov" hjulinställning bak ett glapp (vertikalt) verkar som att det glappar från själva bakaxel-klumpen, å där ska det väl inte va nåt spel eller? glappet är alltså in o ut ur klumpen.

Postat: mån apr 17, 2006 23:02
av Peter
Hur mycket glapp har du mätt inne vid klumpen?

Postat: mån apr 17, 2006 23:27
av C3hristoffer
har inte mätt men jag gissar att det rör sig om ca 3-5mm

Postat: mån apr 17, 2006 23:30
av Peter
Det e kanske lite väl mycket. Beror på slitna axlar alt slitet lamellpaket.

Postat: mån apr 17, 2006 23:35
av C3hristoffer
ok, tack! då vet jag att det inte ska vara så i alla fall.

Postat: tis apr 18, 2006 8:13
av KrilleN
Det ska vara glapp. Det måste ju kunna röra sig lite grann. Vi har det på båda våra vettar.

Postat: ons apr 19, 2006 13:18
av C3hristoffer
ok, tack! det bra att veta, jag har kollat en sprängskiss och det verkar som att det ska sitta lås-clips på sidorna av klumpen, tänkte byta dom och se om det blir bättre.

Postat: ons apr 19, 2006 22:43
av Chrippe
Det är vanligt att låsringsspåret har gått sönder på axeln insidan
i klumpen , då kan man ta tag i hjulet fram och tillbaka när bilen
är upphissad.
Har inget med hjulinställning att göra, låsringen fungerar som ett
stopp när man hissar upp bilen,min är så på höger sidan.
Spåret som låsringen skall sitta i går oftas sönder när man åker
i ett kraftigt gupp när bilen lättar uppåt. Så ligger det till....

Postat: tor apr 20, 2006 10:05
av Börje
Hej
En fundering bara. Drivaxeln bak är ju en del av den parallellogram vars
undersida är camberstaget och övre del är just drivaxeln. Kraften på axeln
är ju mindre än den på camberstaget då däckets fäste mot vägen ligger under camberstaget. Men vid hårda sidokrafter måste väl en rörelse ut och in i axeln ändra cambervinkeln.
Jag har byggt ett extra stag i nivå med drivaxeln så att den avlastas från sidokrafter.

mvh
Börje

Postat: tor apr 20, 2006 19:15
av C3hristoffer
hm..ja eftersom drivaxeln fungerar som "övre a-arm" om man tänker framvagn, så vill man ju inte ha nåt glapp där...

Postat: tor apr 20, 2006 19:19
av C3hristoffer
...men om själva spåret har gått sönder hjälper det ju inte att byta låsringar. Kan man laga spåren kanske?

Postat: tor apr 20, 2006 19:29
av Peter
Dom lite tidigare C3orna har erkännt dåliga drivaxlar. Det e härdningen i ändan som e för dålig.
Det som händer är att ändan på axeln ligger och gnider mot centrumpinnen i klumpen och slits med tiden ner pga att centumpinnen e betydligt hårdare än axeln.
Axeln hålls på plats av en spårryttare för att förhindra att man kan dra ut den.
Har du väldigt mycket glapp så skulle jag nog lätta på bakaxelkåpan och titta hur läget är med axlarna.
E dom nerslitna så har du dessutom en massa spån som flyter runt i oljan.
En annan orsak kan ju även vara ett nerslitet lamellpaket vilket gör att axeln tillåts röra sig mer.
Här e några intressanta länkar:
http://forums.corvetteforum.com/search. ... id=2094007

Postat: tor apr 20, 2006 20:17
av C3hristoffer
tack så mycket för info, ska öppna o kika.

Postat: tor apr 20, 2006 23:46
av Blueray
var sitter dessa "spårryttare"? inuti klumpen mpt mitten eller utanpå? har någon en bild?

Postat: fre apr 21, 2006 7:14
av Peter
Dom sitter i "mitten" närmast centrumpinnen.

Postat: fre apr 21, 2006 22:37
av Blueray
ok, kanske är enkelt men hur tar man bort dessa?

Postat: fre apr 21, 2006 23:51
av Peter
Med hjälp av en spårringstång som har vinklade käftar.

Postat: sön apr 23, 2006 21:29
av Blueray
de gick ju bra efter lite knackande, så nu är klumpen nymålad o fin, spelar det någon roll hur jag sätter tillbaka drivaxlarna? ska de sitta rakt i förhållande till varann, om ni förstår?

Postat: fre apr 28, 2006 12:34
av Blueray
har sett både rakt i förhållande till varann, lite snett och 90 grader också, de borde inte spela någon roll va?

Postat: fre apr 28, 2006 15:15
av Hånta
om jag inte är helt ute och cyklar så ska det vara 90 grader i förhållande av varandra.

Lars