vid fullt och hastigt gaspådrag dör bilen
-
- Nykomling
vid fullt och hastigt gaspådrag dör bilen
Har lite problem med min 87- vette vore extremt tacksam om man kunde få lite vägledning...När man stampar fullgas så dör bilen nästan och baktänder vi gaspådrag, spelar ingen roll om man kör eller bara står still..Detta fenomen uppstår endast vid hastigt gaspådrag..Stäger jag sedan av bilen och startar den så går den helt normalt igen tills man stampar fullt... :( vene riktigt vad det kan vara..är det möjligtvis någon givare som spökar...Bilen visar inga felkoder. Kan det vara någon spjäll läges givare möjligtvis? Eller en luftmasse mätare...om jag har det på min.."MAP" sensor
Bilen går också ojämt på tomgång...kan variera mellen 600-1000 Rpm
kanske är spridarna som börjar jävlas :) ska kolla upp ohm-talen
Spelar ingen roll om bilen är varm eller kall..Samma problem kommer ändå..
Mkt tacksam för svar... :D
Bilen går också ojämt på tomgång...kan variera mellen 600-1000 Rpm
kanske är spridarna som börjar jävlas :) ska kolla upp ohm-talen
Spelar ingen roll om bilen är varm eller kall..Samma problem kommer ändå..
Mkt tacksam för svar... :D
FRÖ 87-vette
-
- Nykomling
tps
Jag känner igen det där.
Som sagt ovan, kolla soppatryck, justera tändingen, justera TPS till 0,54 volt. En grej som påverkar tomgången kan vara IAC´n och ibland även ett smutsigt throttlehus spöka. Prova att göra rent det om det är smutsigt samt gör rent IAC noga. Om tvekan vid gas skulle kvarstå så kan du prova att justera fram tändningen en smula.
Glöm inte att kolla tänddelar som fördelarlock, rotor samt stift och kablar.
Mvh: Tobias
Som sagt ovan, kolla soppatryck, justera tändingen, justera TPS till 0,54 volt. En grej som påverkar tomgången kan vara IAC´n och ibland även ett smutsigt throttlehus spöka. Prova att göra rent det om det är smutsigt samt gör rent IAC noga. Om tvekan vid gas skulle kvarstå så kan du prova att justera fram tändningen en smula.
Glöm inte att kolla tänddelar som fördelarlock, rotor samt stift och kablar.
Mvh: Tobias
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
-
- Nykomling
Hej!! Tack för svaret
Okej..Har lite frågor gällande "TPS" ....hur justerar man den.? vad ska man mäta på? sitter den?
och en sak till..var sitter throttlehuset :/
mkt tacksam för svar!!
Mvh:Fredde
och en sak till..var sitter throttlehuset :/
mkt tacksam för svar!!
Mvh:Fredde
FRÖ 87-vette
döende
trottelhuset är där gasspjället sitter,alltså dit gasviren går
Men att bilen tvärdör låter lite skumt, som att tändningen inte kompenserar när du trycker på.,
en tändjustering skulle jag också satsa på.
Vet att min tvär bluddrade till vid full patte när jag nyköpt bilen. en del misstänkte trimchipet ,men det var det inte ,samma sitter på fortfarande.men det kan ha varit vacumläckage,för jag bytte insugspackningar och sedan försvann det problemet.
funderar även på bränsletillförseln,kanske dags att byta bränslefilter?

Men att bilen tvärdör låter lite skumt, som att tändningen inte kompenserar när du trycker på.,
en tändjustering skulle jag också satsa på.
Vet att min tvär bluddrade till vid full patte när jag nyköpt bilen. en del misstänkte trimchipet ,men det var det inte ,samma sitter på fortfarande.men det kan ha varit vacumläckage,för jag bytte insugspackningar och sedan försvann det problemet.
funderar även på bränsletillförseln,kanske dags att byta bränslefilter?
-
- Nykomling
tack för svaret
Hej...haha..mjo trodde det kallades för spjällhus..blev bara lite konfundersam där..Ja precis när man trycker fullt fort (och då menar jag fort) så börjar den gå som en påse nötter:/ baktänder, ingen respons på gasen..allt börjar bara sakta dö...men den går fortfarande på tomgång men mer är det inte. Stänger jag av den och startar den igen så går den bra. Men om vi nu säger att det är bränslet så borde den inte få upp trycket igen efter ett tag på tomgång..eller blir det så för att boxen får nån signal..ska kolla upp bränsle trycket...sitter filtret under bilen någonstans bak vid tanken?
MVH:Fredde
MVH:Fredde
FRÖ 87-vette
filter
filtret sitter väl framför passagerarplatsen ungefär.
Bultat i båda ändar och ett klammer som håller det på plats. har du bara bra verktyg är det lätt att byta.
Du bör skaffa öppna ringnycklar,för unyckeln kan glida,då det brukar vara rätt rejält åtdraget.
När min misstände gick det 190
Men en allmän service skulle jag tro är vad som behövs.
Bultat i båda ändar och ett klammer som håller det på plats. har du bara bra verktyg är det lätt att byta.
Du bör skaffa öppna ringnycklar,för unyckeln kan glida,då det brukar vara rätt rejält åtdraget.
När min misstände gick det 190

Men en allmän service skulle jag tro är vad som behövs.
-
- Nykomling
Service får de bli...
Ok jätte bra!!! ska ta och kolla över allt ihop..tack så mkt!
Mvh :Fredde[/url]
Mvh :Fredde[/url]
FRÖ 87-vette
jag har ungefär samma problem, när man står still å gasar fullt så spinner de en bit och ibland dör den till men kommer igen efter en sekund, var ute å körde idag å gjorde kickdown, då började den misstända och smälla höll på ca 5 sekunder sen gick den bra i 20 mil var i ca 80km/h, blev även så igår men trodde att de var för att bensinen var nästan slut, tankade sen blev den bra.
man kanske ska kolla spridare å tändning, låter som den missar lite när man håller ca 2500r/min också, någon som vet vad tändnigen ska stå?
man kanske ska kolla spridare å tändning, låter som den missar lite när man håller ca 2500r/min också, någon som vet vad tändnigen ska stå?
Jag har fått samma fenomen som Vettefredde.
När jag gasar hastigt så dör motorn,nästan så att den baktänder också.
Innan jag renoverade växellådan så gick den bra men nu efter så strular den.Några tips på vad jag ska göra
Kan det vara så att kickdown wiren är för lite spänd
Lars
Innan jag renoverade växellådan så gick den bra men nu efter så strular den.Några tips på vad jag ska göra

Kan det vara så att kickdown wiren är för lite spänd

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
hmm
Ett problem jag bört talas om när bilar stått för renovering/trimning är att vissa spridare hänger sig.Hånta skrev:Jag har fått samma fenomen som Vettefredde.
Innan jag renoverade växellådan så gick den bra men nu efter så strular den.Några tips på vad jag ska göra![]()
Kan det vara så att kickdown wiren är för lite spänd![]()
Lars
Om det beror på att bränslesystemet är torrt eller något annat har jag ingen aning om..
packningar kan ju också torka ihop så det blir vacumläckage..