Nology tändkabalar?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Lundgren
Nykomling
Nykomling

Nology tändkabalar?

Inlägg av Lundgren »

Ska börja och trimma min 90: lite smått till att börja med. Har blivit rekomenderad att införskaffa Nology tändkablar som har inbyggd kondensator som ska ge en 300ggr starkare gnista än original. Förbränningen blir snabbare och resulterar i högre effekt (2-7%). De kostar ca 4000kr för 8 stycken. Någon som har sådana? Fungerar det bra? Är det värt pengarna? www.nology.se
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Airfoil och annat skit kan du glömma

Allmänt om trimning

Börja med avgassystemet
Headers,fullflödeskatt och bra slutburkar.

Nya aluminiumtoppar typ AFR195 eller liknande samt vass kamm och
superram eller miniram insug.

mer brutalt är strokning respektive överladdning och NOS.
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Trim

Inlägg av Doktor-T »

Nology kablarna är inget att ha. Bara massa hokus pokus. Jag instämmer tillfullo med tidigare inlägg.

Mitt recept följer nedan:

Börja med avgassystemet, dubbelt 2,5" avgassystem.

Personligen så hade jag inte gett mig på att byta toppar för dom du har original är bra och vill man kan man bara porta dom så räcker det gott och väl till 400 hk utan kompressor. Insuget på TPI-motorn är mkt restriktivt och där har du mkt att hämta. Jag hade satsat på Edelbrock runners och insug.

Kanske blir du nöjd med dessa modifieringar? Det kommer bli en dramatisk skillnad kan jag lova och bilen kommer fortfarande inte dricka massor med soppa och dessutom vara lika driftsäker som original. Det skadar inte att lägga till en justerbar bränsletrycksregulator för då kan du finjustera bränslet för dom modifieringarna du gjort.

Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Glöm inte att det måste mappas vid mod, framför allt om du har MAP istf MAF. Tändkablar för 4000 :shock: Inget fel på fräscha originalgrejor så länge det inte varvas eller överladdar med feta A/F mixtures.

MVH

MN
Lundgren
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lundgren »

Tackar för era svar!, vet inte vad jag tänkte på tändkablar för 4000kr :? det är inte klokt! Jag lägger pengarna på insug, runners & bränsletrycksregulator istället. Jag har Apple Racing ljuddämpare på nu och de gör väl lite iaf, så jag väntar med avgassystem tills nästa sommar, har dåligt med pengar. Vad för avgassystem skall man satsa på i sådana fall? Vilket är mest prisvärt?
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Kör som det är i sommar, spara pengar och fundera ut en plan vad du vill åstadkomma. Småskvätta lite nu och du får iaf göra om jobbet vid mer seriösa tag + att du har risken för att ngt tar mer tid än planerat alt att bilen går som en potta skit och så är den här sommaren åt h-e... Har accepterat tanken på att min bil inte kommer vara körbar denna sommar heller. Måttligt kul.

MN
Skriv svar