Mera hästkrafter till L98-motorn

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
ghd
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: tor apr 27, 2006 11:59
Ort: Oxelösund

Mera hästkrafter till L98-motorn

Inlägg av ghd »

Jag har en ren originalversion av maskineriet i min bil och skulle gärna vilja hitta några fler hästkrafter, åtminstone 300 och gärna 350 vore trevliga att ha under huven.

Vad kan man göra som ger bra resultat, i förhållande till vad det kostar? Och vem kan göra det, om man inte (som vanlig hobbymekare, utan verkstadsutrustning) kan göra det själv?

Det verkar inte finnas några riktigt enkla snabbfix, förutom att sätta på en ProCharger?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Ingen enkel lösning

Inlägg av Ingo »

Att montera kompressor är inte tvär enkelt heller,för det är jäkligt trångt under huven så man får pillra en hel del innan allt lirar som det ska.
Sedan blir problemet att allt inte håller när du använder kompressormotorn aktivt. Motorskador är vanligt,att automaten llägger av får du räkna med,bakaxeln är det också sannolikt att det blir problem med.
Ska du trimma seriöst bör du alltså börja med att förstärka och gå igenom bakaxel och automat,sedan inrikta dig på motorn.
misstänker att totalt sett blir det nog både billigare och effektivare att bygga en strokermotor än att flåsa upp med en fläkt,men att byta kam toppar o insug gör en del.
Men har man nyköpt bilen tycker jag man bör åka orginal någon säsong,för bilen är trots allt inte slö,och den är byggd för den effekt den har när den lämnar fabriken.
trimmar man förlorar man det härliga bottenvrid TPI motorn har.
Dessutom börjar bilarna vara rätt gamla nu,så man bör nog gå igenom gummi bussningar och upphängningar innan man gör något radikalt..
Och en annan sak jag lärt mig genom åren är att inte plocka sönder och bearbeta något som fungerar.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

har du automat så kan du räkna med att den och bakaxeln rasar när du börjar trimma.. har du manuell så är det inga problem.. Ang att motorerna rasar med kompressor är delvis sant, men i 9 fall av 10 har ägaren varit där och försökt höjja effekten med nåt vebotrim.. Har du motorn helt orginal och följer prochargers rekomendationer så skall det inte rasa om botten är frisk..

Sedan toppar/cam/avgass trim.. kostar kulor, är lite mer komplicerat att installera... Tänk på att L98an är lite för bra avstämd, så du måte uppgradera allt från luftfilter till avgasspipa... men du kommer igenom besigtningen utan bråk :)

Lustgas, är nog det billigaste sättet även här kommer rasen för att ägaren är och fipplar med nozzlarna och försöker ta ut mer effekt än vad tillverkarna rekomenderar...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Kolla vad du har för bakaxelutväxling först.

MN
Skriv svar